کد خبر: ۶۴۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 03
شفا آنلاین>سلامت>داروودرمان >نتايج يک مطالعه درباره تاثير ترکيب دو داروي سرطان براي درمان خطرناک‌ترين نوع سرطان پوست (ملانوما) نشان مي‌دهد که اين روش دوره توقف پيشرفت تومور را چند ماه افزايش مي‌دهد.

به گزارش شفا آنلاین، اين مطالعه باليني روي 945 فرد مبتلا به ملانوما انجام شد و به مبتلايان دو داروي ضرسرطان موسوم به «ipilimumab» و «nivolumab» داده شد. بر اساس اين نتايج اين مطالعه، کاهش اندازه تومور در درمان دو دارويي بيشتر از درمان با هر يک از داروها به تنهايي بود.
به گفته دکتر «جيمز لارکين»، يکي اشز متخصصان ارشد اين مطالعه، با تجويز همزمان اين دو دارو در عمل به جاي يک ترمز، دو ترمز از سيستم ايمني برداشته مي‌شود و در نتيجه سیستم ایمنی مي‌تواند تومور را که پيش از اين شناسايي نمي‌کرد، شناسايي کند و براي نابودي آن وارد عمل شود.
وي مي‌گويد: ما تا به حال کاهش بيش از 50 درصد در اندازه تومور را نديده‌ بوديم بنابراين چنين نتيجه‌اي بسيار قابل توجه است. به نظر من اين روش در آينده درمان سرطان نقش بسيار مهمي خواهد داشت. ما اميدواريم که تاثير اين درمان پايدار باشد اما در اين لحظه نمي‌توانيم هنوز با اطمينان چنين ادعايي بکنيم.
 در سال‌هاي اخير تحقيقات سرطان‌شناسي به جاي تمرکز بر شيمي‌درماني به ايمني‌درماني معطوف شده است. در ايمني‌درماني هدف اين است که سيستم ايمني بدن به سلول سرطاني حمله کند اما اين روش در حال حاضر بسيار گران است. سيستم ايمني بدن انسان بسيار موثر و به ويژه در مقابل عفونت‌ها قدرتمند است اما مکانيسم‌هايي وجود دارند که به مثابه ترمزي براي اين سيستم عمل مي‌کنند.
اين همان اتفاقي است که در سرطان مي‌افتد يعني بافت طبيعي رشد و رفتار ناهنجار و مخرب پيدا مي‌کند اما سيستم ايمني آن را به عنوان عامل بيماري‌زا شناسايي نمي‌کند و عليه آن وارد عمل نمي‌شود.
در شيمي‌درماني از دارو براي نابود کردن سلول‌هاي سرطاني استفاده مي‌شود اما اين ماده بر سلو‌ل‌هاي سرطاني و بر سلول‌هاي سالم بدون تمايز تاثير مي‌گذارد. در ايمني‌درماني از دارو براي اين استفاده مي‌شود که سلول سرطاني براي سيستم ايمني قابل تشخيص شود تا بتواند به آن حمله کند.
با اين حال استفاده همزمان از دو دارو باعث عوارض جانبي شديد شد و عوارضي مثل ضايعات پوستي، اسهال و خستگي بيشتر از درمان تک‌دارويي بروز کرد. هزينه هم موضوع ديگري است و به اين دلايل، برخي متخصصان با احتياط درباره نتيجه‌گيري از نتايج اين تحقيق سخن گفته‌اند

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: