کد خبر: ۶۴۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 03
شفاآنلاین :سلامت >زنان >بهداشت ودرمان >از سال 1995 ما راه درازي را پيموده ايم و الان زماني است که بايد براي زنان و دستاوردهاي آنان جشن بگيريم. اما همچنين زمان آن هم رسيده که ببينيم حقوق زنان، به خصوص حق سلامت آنان چگونه در دنيا تحقق يافته است.

20 سال پس از آن که کشورها در سال 1995 پيماني را تحت عنوان « Beijing Declaration & Platform of Action » در کشور چين امضا کردند، هنوزهم زنان با مشکلات بهداشتي فراواني مواجه هستند و ما بايد دوباره متعهد بشويم که به آن توجه کنيم( اين بيانيه در واقع برنامه کاري است که براي قدرت بخشيدن به زنان و با هدف شتاب بخشيدن به پيشرفت آنان در سال 1995 در کنفرانسي در کشور چين اعلام شد که سعي بر اين است موانعي را که برسر راه شرکت فعال آنان در حيطه هاي زندگي خصوصي و يا اجتماعي قرار دارد از ميان بردارد.)


ده مورد مهم که با سلامتي زنان در ارتباط است

سرطان: شايع ترين سرطان ها در زنان، سرطان پستان و رحم است. تشخيص به موقع اين سرطان‌ها کليد بقا و سلامتي زنان است. تازه ترين آمار جهاني گوياي اين است که هر سال نيم ميليون زن به‌دليل سرطان رحم و نيم ميليون ديگر بر اثر سرطان پستان جان خود را از دست مي‌دهند. غالب اين مرگ ها در کشورهاي فقير و يا کم‌درآمد اتفاق مي‌افتد، جايي که تست‌هاي غربالگري، پيشگيري، و درمان تقريبا وجود ندارد و واکسيناسيون عليه ويروس «پاپيلوما» انجام نمي‌گيرد.

سلامت باروري: سلامت جنسي و باروري يک سوم مشکلات سلامتي زنان 15 تا 44 ساله را شامل مي‌شود. رابطه جنسي ناايمن عامل خطر عمده به‌خصوص در زنان و دختران کشورهاي درحال توسعه است. به همين دليل بسيار مهم است که امکاناتي را در اختيار 222 ميليون زني قرار دهيم که دسترسي به خدمات ضد بارداري مورد نياز را ندارند.

سلامت مادر: اکنون در قرن حاضر، بسياري از زنان از موهبت پيشرفت فوق‌العاده اي که در زمينه مراقبت‌هاي حين بارداري و زايمان روي داده، برخوردارند، اما اين پيشرفت ها به طور يکسان در همه کشورها گسترش نيافته است و در سال 2013، تقريبا 300هزار زن بر اثر عوارض حاملگي و بارداري جان خود را از دست دادند. اگر امکان دسترسي به پاره‌اي خدمات پايه‌اي بهداشتي وجود داشت، مي‌توانستيم جلوي بسياري از اين مرگ‌ها را بگيريم.

ايدز: پس از 3 دهه که از فراگيري بيماري ايدز مي‌گذرد، هنوز زنان جوان قرباني اين بيماري مي‌شوند. تعداد بيشماري از زنان هنوز براي محافظت از خود در برابر انتقال ايدز از طريق روابط جنسي و دريافت درمان‌هاي لازم مبارزه مي‌کنند. ايدز همچنين آنها را مستعد ابتلا به سل مي‌کند که يکي ازدلايل اصلي مرگ زنان 59-20 ساله در کشورهاي کم‌درآمد است.

عفونت‌هاي منتقل‌شده از طريق روابط جنسي: از اهميت محافظت در برابر ايدز و عفونت ويروسي «پاپيلوما» سخن به ميان آمد.اما اين هم مهم است که از زنان در برابر بيماري‌هايي مانند «گونورآ، کلاميديا وسفليس» هم محافظت کنيم و به درمان آن بپردازيم. هر سال سفليس درمان نشده عامل بيش از 200هزار مرده‌زايي و مرگ زودرس جنين است وموجب مرگ 90هزار نوزاد تازه به دنيا آمده مي‌شود.

خشونت عليه زنان: زنان ممکن است در معرض طيف متفاوتي از خشونت‌ها قرار بگيرند، اما خشونت جنسي يا فيزيکي چه از طرف شريک زندگي و يا شخص ديگر واقعا ناعادلانه است. امروزه از هر 3 زن کمتر از 50 سال، يک نفر حتما خشونت فيزيکي يا جنسي و يا هر دو را از سوي شريک زندگي خود و يا فرد ديگر تجربه کرده است، خشونتي که مي‌تواند تاثيرات مخرب جسمي و رواني کوتاه‌مدت و يا درازمدت روي آنان داشته باشد. مسئولان بهداشتي بايد از اين امر آگاه باشند تا بتوانند از بروز اين خشونت ها جلوگيري کنند و در صورت بروز، از آنها حمايت کنند.

سلامت رواني: شواهد گواه بر اين است که زنان نسبت به مردان بيشتر مستعد تجربه اضطراب، افسردگي ومشکلات جسمي هستند، علائم فيزيکي که نمي‌توان با علم پزشکي توضيحي براي آن يافت. افسردگي يکي از مهمترين مشکلات سلامتي زنان است و خودکشي يکي از علل مهم مرگ زنان کمتر از 60 سال است. کمک به زناني که از نظر رواني آسيب ديده‌اند و جلب اعتماد آنها براي درخواست کمک يکي از کارهاي اساسي است.

بيماري‌هاي غيرواگير: در سال 2012 حدود 7/4 ميليون زن قبل از رسيدن به 70 سالگي و اغلب هم در کشور‌هاي فقير يا کم‌درآمد جان خود را از دست دادند. علل عمده مرگ آنان تصادف‌هاي رانندگي، مصرف دخانيات، سوء استفاده از دارو، الکل و مواد ونهايتا چاقي مفرط بوده است. بيش از 50درصد از زنان اروپايي و آمريکايي دچار چاقي هستند. کمک به موقع به دختران و زنان براي انتخاب سبک زندگي سالم، کليدي است به سوي زندگي سالم و طولاني.

جوان ماندن: دختران نوجوان با چالش‌هاي سلامت جنسي و باروري بيشماري مواجه هستند، از قبيل بيماري‌هاي مقاربتي، ايدز و بارداري. هر سال 13ميليون دختر نوجوان زايمان مي‌کنند. زايمان‌ها و بارداري‌هاي زودهنگام عامل عمده مرگ اين مادران جوان است. بسياري از آنها از پيامدهاي سقط جنين‌هاي ناايمن رنج مي‌برند.

پيري: زنان خانه‌دار نسبت به مردان نظير خود، مستمري کمتري دريافت مي‌کنند و دسترسي کمتري به مراقبت‌هاي بهداشتي و خدمات اجتماعي دارند. مشکل وقتي بزرگ‌تر مي‌شود که به ناتواني‌هاي سالخوردگي مانند دمانس، از دست دادن سلامتي يا مورد سوءاستفاده قرار گرفتن آنها، فقر را هم اضافه کنيم.

در سال‌هاي اخير جهان پيشرفت زيادي کرده است. ما آگاه‌تر شده‌ايم و از دانش خود بيشتر بهره مي‌بريم تا براي دختران شروع خوبي را در زندگيشان رقم بزنيم. همچنين درخواست سياسي دولتمردان جهش بي‌سابقه‌اي مي‌بينيم که گواه آن استراتژي جهاني دبير کل سازمان ملل متحد در باره سلامت کودکان و زنان است. در بسياري از کشورها استفاده از خدمات بهداشت جنسي و باروري افزايش يافته است. دو عامل مهم که بر سلامتي زنان تاثير مي‌گذارد، ميزان ثبت نام دختران در مدارس و ميزان مشارکت سياسي زنان است که در بسياري از قسمت‌هاي جهان افزايش يافته است.

اما هنوز به آن نقطه دلخواه نرسيده‌ايم. در سال 2015 در بسياري از کشورها، هنوز قدرتمند شدن زنان، خيالي پوچ قلمداد مي‌شود. هنوز تعداد بي‌شماري از زنان شانس تحصيل، تامين زندگي خود و دستيابي به خدمات بهداشتي مورد نيازشان را ندارند.

سازمان بهداشت جهاني سخت تلاش مي‌کند تا ضمن تقويت سيستم بهداشتي، اطمينان حاصل کند که کشورها داراي نظام مالي قوي و تعداد کافي کارکنان بهداشتي کارآزموده و با انگيزه هستند. به همين دليل، سازمان بهداشت جهاني و سازمان ملل متحد و شرکاي جهاني آنها از 9 تا 20 مارس 2015 در نيويورک در«کميسيون منزلت اجتماعي زنان » سازمان ملل متحد گرد هم آمدند. آنها ضمن صحه گذاشتن بر تعهد خود به « بيانيه پکن»، نگاهي تازه به تلاش‌هاي جهاني براي از بين بردن نابرابري‌هايي دارند که دسترسي به خدمات بهداشتي مطلوب را دور از دسترس زنان قرار داده است.

باز هم به همين دليل است که سازمان بهداشت جهاني و شرکاي آن سازمان سعي در پيشبرد استراتژي جديدي براي سلامت زنان، کودکان و نوجوانان دارند. به اين معني که آنها نه تنها اهدافي را براي خود تعريف کرده‌اند، بلکه به سياست‌ها، سرمايه‌گذاري و اقداماتي که درآينده پيش رو تضمين‌کننده سلامتي براي همه زنان و دختران، هرکه باشند و در هر کجا که باشند، متعهد هستند.

منبع: سايت WHO

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: