کد خبر: ۶۳۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 27
شفا آنلاين:سلامت>سلامت زنان-بيشتر زنان با شنيدن کلمه گرگرفتگي و عرق شبانه به ياد يائسگي مي افتند؛ اما اين علايم مي تواند نشانه بيماري ديگري نيز باشد.

به گزارش شفا آنلاين، احساس گرما به صورت ناگهاني، برافروختگي پوست، تعريق و... از علايم گرگرفتگي است اما علت آن را مي دانيد؟ گرگرفتگي و تعريق شبانه تنها از علايم يائسگي نيست. گاهي مصرف برخي مواد غذايي، برخي داروها و حتي بيماري سرطان مي تواند علت آن باشد. درصورت تشخيص دادن علت، مي توان درمان آن را پيدا کرد.


برخي دلايل شايع گرگرفتگي:

مواد غذايي و نوشيدني: مصرف غذاهاي پرادويه و تند مي تواند باعث گرگرفتگي و تعريق شود. کافئين و مشروبات الکلي نيز محرک است. براي برخي افراد، حتي خوردن يک وعده غذاي حاوي ادويه مي تواند گرگرفتگي مشابه گرگرفتگي دوران يائسگي ايجاد کند.

دارو: گرگرفتگي گاه از عوارض مصرف داروست. از جمله داروي لوپرون که گاهي براي درمان فيبروز رحمي تجويز مي شود. در اغلب موارد اين علايم با شروع مصرف دارو آغاز مي شود و با قطع آن از بين مي رود. اين امر کمک مي کند تا بتوانيد علايم گرگرفتگي به علت يائسگي را از گرگرفتگي بر اثر مصرف دارو تشخيص دهيد.

تومورهاي پانکراس و تومورهاي ديگر که ترشح کننده هورمون است:

سلول هاي پانکراس، هورمون هايي براي عملکرد درست بدن آزاد مي کند اما در صورت ايجاد تومور پانکراس علايم گرگرفتگي يا تعريق ايجاد مي شود. تومورهاي خوش خيم و بدخيم مي تواند هورمون هايي را ترشح کند. اين تومورها که نسبتا نادر است، علايمي مانند گرگرفتگي ايجاد مي کند.

پرکاري تيروئيد:

پرکاري تيروئيد زماني رخ مي دهد که هورمون هاي تيروئيد بيش از حد ترشح شود. اين امر باعث افزايش سوخت و ساز بدن مي شود و گرگرفتگي، افزايش دماي بدن و تعريق را در پي دارد. اين نوع گرگرفتگي با گرگرفتگي ناشي از يائسگي متفاوت است.

سرطان تيروئيد: سرطان تيروئيد نيز مي تواند باعث ترشح بيش از حد هورمون هاي تيروئيد شود که تعريق و گرگرفتگي را در پي دارد.

افزايش آدرنالين:

افزايش آدرنالين مي تواند احساس گرمايي مشابه گرگرفتگي ايجاد کند؛ هيجان ناگهاني يا استرس نيز مي تواند باعث افزايش آدرنالين شود.

سرطان هاي ديگر: برخي از انواع سرطان ها به ويژه لنفوما و لوسمي ممکن است همراه با تعريق شبانه و تب باشد که مشابه علايم گرگرفتگي در زمان يائسگي است. اما با علايم ديگر مانند کاهش وزن، کاهش اشتها يا درد ظاهر مي شود.

دليل ديگر: علت گرگرفتگي و تعريق شبانه در موارد نادري ممکن است به دليل عفونت HIV و سل باشد.اگر گرگرفتگي و تعريق به قدري شديد است که زندگي تان را مختل کرده است حتما به پزشک مراجعه کنيد تا پزشک با ارزيابي ميزان هورمون و پيدا کردن علت آن بيماري شما را درمان کند.




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: