کد خبر: ۶۳۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۸ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 24
شفاآنلاین :عضو هيات‌مديره انجمن تالاسمي ايران از کاهش اعتماد بيماران تالاسمي علي‌رغم نتايج مثبت طرح تحول نظام سلامت خبر داد.
به گزارش شفاآنلاین، هادي‌پور با بيان اينکه طرح تحول نظام سلامت کيفيت توليد دارو را ارتقا مي‌دهد، تصريح کرد: «درواقع فرايند دولتي‌سازي بيشتر و بيمارمحوري کمتر مي‌شود.

 حال سوال اين است که ما مي‌خواهيم به کجا برسيم؟» وي با اشاره به انجام يک نظرسنجي توسط موسسه گروه بيماران تالاسمي، هموفيلي و‌ ام‌اس خاطرنشان کرد: «نتايج به‌دست آمده حاکي از عدم رضايت اين بيماران از نحوه ارائه خدمات دارويي است. درواقع دارويي که 18 سال به‌صورت رايگان به‌دست بيمار تالاسمي مي‌رسيد، الان با صرف هزينه قابل توجه به‌دست او مي‌رسد.»

وي کيفيت توليد داروهاي داخلي را يکي از دغدغه‌هاي مهم بيماران عنوان و تصريح کرد: «اين مهم بخشي از داروسازي است، کمااينکه سازمان جهاني بهداشت داروسازي را پروسه‌اي تعريف کرده است که به قانع کردن مصرف‌کننده منتهي مي‌شود. بنابراين اين پروسه درست انجام نشده است. اکثر بيماران بر اين باور هستند که نظارت و توليد با هم مخلوط شده و فاصله اين دو برداشته شده است.»

عضو هيات‌مديره انجمن تالاسمي ايران با بيان اينکه جلوگيري از واردات دارو باعث افتخار نيست، گفت: «اين مساله که بگوييم سرانه سلامت را افزايش داديم اهميتي ندارد، بلکه زماني عملکرد مثبتي داشته‌ايم که توانسته باشيم وارد رقابت شويم. دولت تدبير و اميد با اين ديد که مي‌خواهد به بازارهاي جهاني متصل شود و وارد بازاهاي رقابتي شود راي آورده است.

سوالي که بايد سياست‌گذاران، خدمتگزاران و مدافعان صنعت پاسخ دهند اين است که چند دقيقه قرار است صنعت دارويي ما در بازارهاي رقابتي دنيا دوام بياورد؟ اين چيزي است که ما بايد بدانيم اما آن‌را پشت برخي مسائل پنهان کرده‌ايم.»


 هادي‌پور ضمن انتقاد از اينکه برخي دوستان سوار بر خودروهاي پورشه و مازاراتي در کشور فرياد وامصيبتاي صنعت دارويي برمي آورند، خاطرنشان کرد: «البته کسي مخالف صنعت و توليد داخل نيست. اما آيا اين امکان وجود ندارد که توليد داخل را از جاي ديگري شروع کرد؟ در اين کشور هر کس بخواهد و پول داشته باشد مي‌تواند خودروي مازراتي بخرد اما هر بيمار حتي اگر پول هم داشته باشد نمي‌تواند داروي خارجي تهيه کند.»

Image result for ‫بیمارتالاسمی‬‎ 

وي ادامه داد: «حتي با تغيير تعرفه‌ها و افزايش چندبرابري قيمت‌ها، بيمار ديابتي اين مملکت نمي‌تواند داروي خود را از برند خاصي تهيه کند. افراد فعال در سياست‌گذاري بهداشت کشور، پزشک هستند و مي‌دانند اگر بيمار به دارويي اعتماد نکند به سلامت وي لطمه خواهد خورد و آن دارو را کنار خواهد گذاشت که اين اتفاق چند سال پيش در حوزه تالاسمي افتاد.»

 هادي‌پور در پايان ضمن اشاره به ورود تکنولوژي به حوزه داروسازي تصريح کرد: «صنعت داروسازي ايران‌ در عرصه بازارهاي جهاني بسيار ناتوان است. لذا ما با شرکت‌هاي مختلف وارد مذاکره شده‌ايم، قراردادهاي آنها آماده است و بايد تحريم‌ها کنار رود که دارو از آنها خريداري شود.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: