کد خبر: ۶۳۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 22
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه>مصرف برخی از نان‌ها بویژه نان‌هایی که در تهیه آنها از جوش شیرین استفاده می شود، موجب بروز کمبود آهن، همچنین ابتلا به برخی بیماری‌ها شده است.
به گزارش شفا آنلاین،محمد کاظم شفیعی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران شفیعی با اشاره به تاثیر برخی از نان‌ها در کاهش جذب آهن در بدن، تاکید کرد: مصرف برخی از نان‌ها به ویژه نان‌هایی که در تهیه آنها از جوش‌ شیرین استفاده می‌شود، موجب بروز کمبود آهن در بدن و برخی دیگر از عارضه‌ها و بیمار‌ی‌ها شده است. 

وی گفت: مهمترین و شایع‌ترین علت بروز کمبود آهن در بدن، مصرف ناکافی منابع غذایی حاوی آهن از جمله انواع گوشت به ویژه گوشت قرمز و همچنین ماهی‌ها، میوه‌ها، سبزی‌ها و برخی غلات و لبنیات است. 

شفیعی ادامه داد: علاوه بر موارد فوق عادات نادرست غذایی نظیر مصرف چای همراه با غذا یا بلافاصله پس از وعده‌های غذایی نیز موجب کمبود آهن در بدن می‌شود. 

وی افزود: متاسفانه بسیاری از نانوایان به بهانه پخت بهتر نان، اقدام به اضافه کردن جوش شیرین زیاد به خمیر می‌کنند که این موضوع می‌تواند از اثرات مفید نان بکاهد. 

شفیعی خاطر نشان کرد: جوش شیرین موجب باقی ماندن نوعی اسید به نام اسید فیتیک در نان شده که این نوع اسید کاهش دهنده جذب آهن است. 

وی یادآور شد: در مقابل در نان‌هایی که در تهیه آنها از خمیر مایه یا خمیر ترش به جای جوش شیرین استفاده می‌شود، اسید فیتیک مهار شده و در نتیجه احتمال کاهش جذب آهن بر طرف می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: