کد خبر: ۶۲۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 22
شفا آنلاین>سلامت>یکی از کالاهای لوکس که این روزها از پر فروش‌ترین و در عین حال پرکاربردترین به حساب می‌آیند، عینک آفتابی است.
به گزارش شفا آنلاین، چند وقتی هست که به دنبال خرید عینک آفتابی هستم و اشعه آفتاب چشمانم را اذیت می‌کند، به یک مرکز خرید سری زدم تا مدل عینکی که مد نظرم هست را انتخاب کنم. با نگاه کردن به عینک‌های پشت ویترین سوالی برای من پیش‌ آمد که یک عینک آفتابی خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟؟

در همین راستا با مهران نیک خو متخصص چشم و فوق تخصص قرنیه تماس گرفتم و در مورد نحوه خرید یک عینک آفتابی مناسب و نحوه شناخت عینک استاندارد گفتگو کردم. 

وی معتقد بود که در هنگام خرید عینک‌های آفتابی دو نکته مهم را باید توجه کرد. 

پوشش ماوراء بنفش و میزان پرتو نوری که در این عینک‌ها وجود دارد که 400 نانومتر است. 

نیک خو گفت: اما دستگاه آزمایشگر عینک چطور عمل می‌کند؟ وقتی شیشه عینک آفتابی را درون دستگاه قرار می‌دهیم کنترل دستگاهی نشان می‌دهد که چه مقدار از این اشعه ماورا بنفش تابیده شده است، توسط عینک جذب می ‌شود البته باید به این نکته توجه کرد که مناسب ترین عینک ها معمولا بالای 90-95 درصد اشعه UV را پوشش می‌دهد. 

نیک خو می‌گوید: عینک آفتابی رنگ های مرسومی دارد که از جمله قهوه‌ای،‌سبز، دودی و مشکی است. همچنین این عینک، رنگ های فانتزی هم مثل صورتی و نارنجی دارد. 

وی ادامه می دهد: هر فردی در هر سنی از عینک آفتابی مناسب برای حفاظت از چشم های خود استفاده کند البته نوزادان در یکی، دو سال اول یا نقاب و از دو سالگی به بعد فرم‌های آفتابی خیلی خوب می‌توانند تهیه کنند. 

این چشم پزشک در رابطه با اختلالات بینایی اینگونه می‌گوید: افراد مبتلا به بیماری شبکیه چشم آنها از بین رفته حتما باید با تجویز پزشک معالج خود از عینک مناسب برای دیدشان استفاده کنند. 

وی درخصوص عینک آفتابی پلاریزه بیان می‌کند: عینک‌های پلاریزه از ورود نور به چشمان شما جلوگیری می‌کند و فقط اشعه‌های عمودی را به چشم راه می دهد. 

عینک‌های پلاریزه را اینطور آزمایش می‌کنیم که وقتی عینک می‌زنیم آزمایشگر تصویری را به شما نشان می‌دهد که نشان از پلاریزه بودن آن عینک است. اما افراد عینکی که دوست دارند از عینک آفتابی استفاده کنند می‌توانند به عینک ساز سفارش عینک آفتابی را بدهند. 

این افراد می‌توانند برای جلوگیری از ورود پرتو ماورابنفش و مادون قرمز شیشه عینکشان را فتوکرومیک کنند یا اینکه برای گرفتن عینک آفتابی،‌شماره‌ چشمشان را به عینک ساز بدهند.

راهی هم وجود دارد که با قرار دادن یک عینک فتوکرومیک و گذراندن اشعه ماوراءبنفش از آن بفهمید که عینک مناسب نیست در این زمان شیشه عینک سیاه رنگ می‌شود یا تغییر رنگ می دهد. 

روزهای ابری هم عینک بزنید بعضی افراد این باور را دارند روزهایی که هوا ابری است نباید عینک آفتابی بزنند در صورتی که اشعه UV در هوای ابری هم وجود دارد. 

دومین باور اشتباه این است که باید حتما عینک آفتابی خوب، گران قیمت باشد در صورتی که با توجه به جذب اشعه UV و راحتی، فرد می‌تواند عینک ارزان تر با کیفیت بالاتر را خریداری کند. 

سومین اشتباه کسانی که جوشکاری می‌کنند، معتقدند که اگر عینک آفتابی بزنند این عینک کار همان فیلتر را انجام می‌دهد این افراد باید از فیلتر مخصوص جوشکاری استفاده کنند. 

درنهایت فراموش نکنیم که برای انتخاب عینک آفتابی باید به جذب اشعه UV، رنگ عینک و راحتی آن روی چشم توجه زیادی کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: