کد خبر: ۶۲۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 17
شفاآنلاین:سلامت>درمان>ريفلاکس معده هم در بزرگسالان و هم در کودکان ديده مي شود. محققان مي گويند اين بيماري در کودکان بدتر است زيرا آن ها با مصرف دارو مانند بزرگسالان بهبود پيدا نمي کنند.

به گزارش شفاآنلاین،50 تا 70 درصد نوزادان و شيرخواران اين مشکل را دارند و اگر نوزاد يا شيرخوار 3 تا 4 ماهه  اي بعد از خوردن شير مقداري از آن را برمي گرداند اين امر مشکلي ايجاد نمي کند و طبيعي است. به همين دليل نام اين پديده را ريفلاکس فيزيولوژيک گذاشته اند

دربعضي از بيماري ها، ريفلاکس ادامه پيدا مي کند و از جنبه طبيعي بودن خارج مي شود. عواملي که مي توانند اين مشکل را ايجاد کنند عبارت اند از: وجود مشکلي در مري مانند تنگي مري که در اين حالت برگشت غذا مکررا صورت مي گيرد و خاص زمان شيرخوردن کودک نيست. نوزاداني هستند که وقتي به دنيا مي آيند مري تنگي دارند و لازم است که جراحي شوند.

يکي از عوارض اين جراحي ها طولاني شدن ريفلاکس است. کودکاني که به موادغذايي آلرژي دارند. بعضي از بيماري هاي ديگر مانند آسم گاهي اوقات با برگشت موادغذايي همراه است. بيماري سيستيک فيبروزيس، بيماري خاصي است که يکي از علايم آن ريفلاکس است. اگر ريفلاکس با اين مشکلات ديده شود ديگر طبيعي نيست و نياز به درمان خاص خودش را دارد. عامل بعدي ريفلاکس، سرفه است. کودکاني که زياد سرفه مي کنند فشار داخلي شکم شان بالا مي رود و اين امر سبب باز شدن دريچه مري و معده مي شود و محتويات معده بالا مي آيد. حال هر عاملي که سبب سرفه کودک شود مي تواند ريفلاکس ايجاد کند و تا آن عامل رفع نشود ريفلاکس نيز اصلاح نخواهد شد.به نقل از سايت «Prevention»، شناختن اين بيماري اولين گام براي مراقبت از کودک بيمار است.

تشخيص ريفلاکس

در مرحله اول بايد علايم ريفلاکس را بشناسيد تا بتوانيد به کودک کمک کنيد. کودکان معمولا دچار ناراحتي معده، حالت تهوع، سوزش سردل، مشکلات تنفسي و کاهش وزن مي شوند. برخي از کودکان نيز دچار خس خس سينه، گلودرد و ذات الريه مي شوند. اگر کودک شما دچار ريفلاکس مي شود، بيشتراز معمول آب دهان خود را بيرون مي ريزد و از قولنج رنج مي برد. به اين علت است که لوله گوارشي وي هنوز در حال رشد است. کودکان به مرور که بزرگ تر مي شوند مي توانند اين بيماري را مهار کنند اگرچه عوامل ديگري مانند پرخوري، مصرف کافئين، مصرف غذاهاي تند و پرادويه، برخي داروها و چاقي مفرط را نيز بايد در نظر گرفت.

تغيير برنامه غذايي

برخي مواد غذايي مي تواند باعث افزايش ريفلاکس شود از جمله لبنيات، گلوتن و گندم. اين نوع غذاها را از برنامه غذايي کودک حذف کنيد. حتي گفته مي شود اين مواد بايد از برنامه غذايي مادران در دوران شيردهي هم حذف شود. سعي کنيد غذاي کودک را از 3 وعده بزرگ به 5 يا 6 وعده کوچک تغيير دهيد. جويدن درست را به کودک خود ياد دهيد تا روند هضم به درستي انجام شود.

درمان طبيعي ريفلاکس در کودکان

بدون شک بايد کودک را نزد پزشک ببريد همچنين مي توانيد از درمان هاي خانگي نيز استفاده کنيد.

سرکه سيب

استفاده از سرکه سيب راهي براي کنترل اسيد معده کودک و پيشگيري از ريفلاکس است. سرکه سيب مي تواند علايم ريفلاکس را کاهش دهد و حال کودک را به سرعت بهبود بخشد. يک چهارم يا نصف قاشق چاي خوري سرکه سيب را در يک ليوان آب مخلوط و کمي عسل نيز به آن اضافه کنيد.

روغن نارگيل

اين روغن داراي خواص زيادي است. مي توانيد از روغن نارگيل به عنوان ماده ضدالتهاب براي کاهش ريفلاکس استفاده کنيد. روزانه چند بار دهان کودک را به آن روغن آغشته کنيد.

روغن نعناع

اين روغن خوش بو، خوش طعم و آرامبخش، باعث تسکين دردهاي گوارشي مي شود و علايم ناشي از ريفلاکس را کاهش مي دهد. اين روغن التهاب را کاهش مي دهد و سيستم هاضمه را تقويت مي کند. کافي است 2 تا 3 قطره را در آب حل و ميل کنيد.

ريفلاکس فيزيولوژيک نياز به درمان خاصي ندارد؟

براي درمان اين گونه کودکان کار خاصي انجام نمي شود و فقط توصيه مي شود 10 دقيقه پس از شير خوردن کودک او را در حالت قائم نگه داريد. به اين شکل که کودک را در آغوش بگيريد. سرش را روي شانه تان بگذاريد و به کودک فرصت بدهيد تا هوايي را که بلعيده به صورت آروغ خارج کند. سپس او را به پهلوي راست يا چپ بخوابانيد. ضمن اينکه دقت کنيد والدين و اطرافيان نبايد کودک را بالا و پايين بيندازند.

خراسان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: