کد خبر: ۶۱۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 08
شفا آنلاین:رئیس جمعیت مامایی ایران با بیان اینکه جایگاه پزشکان متخصصی را که ماما زیرنظر آن ها تربیت یافته به جای موارد سخت، جراحی ها و کارهای پیچیده تقلیل و تنزل داده‌ایم، گفت : متخصصان زنان به جای کار تخصصی خود، کار مامای لیسانسه و یا حتی فوق دیپلم را انجام می‌دهند و این خود بی عدالتی در سلامت است.
 به گزارش شفا آنلاین - معصومه آباد رئیس جمعیت مامایی ایران با اشاره به اینکه شعار روز جهانی ماما، فردایی بهتر و دنیایی بهتر را با مامای آموزش دیده ترسیم می‌کند؛ اظهار داشت: تا زمانی که اراده جمعی تصمیم گیران نظام سلامت در این نباشد که از گروه های پیراپزشک چون ماماها استفاده بهینه‌ای را داشته باشند، جامعه ما با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد بود.

وی در خصوص کار مامایی به عنوان شغلی سخت و زیان آور تصریح کرد: اینکه قضاوت کنیم شغلی سخت و یا زیان آور است تقریبا 24 شاخص را باید مد نظر قرارداد و هر حرفه‌ای نمی‌تواند این مهم را ادعا کند. متاسفانه حرفه مامایی به عنوان شغلی سخت و زیان آور نزدیک 20 سال است که در دست اندازهای اداری و با کمبود اعتبار مواجه است در حالیکه بهره وری این حرفه به جامعه زنان و به خانواده باز می‌گردد.

رئیس جمعیت مامایی ایران با اشاره به وظیفه وزارت بهداشت در قبال ماماها ابراز داشت: طبق پروتکل‌های جهانی و قوانین کشور ما وظیفه وزارت بهداشت مشخص کردن شرح وظایف ماماها طبق آموزش‌ها و کمک به جامعه مامایی در سازمان‌های خارج از وزارت بهداشت چون سازمان های بیمه‌ای است.

ضرورت تحت پوشش قرار دادن خدمات مامایی

آباد اضافه کرد: متاسفانه خدمات ماماها عمدتا ارزان قیمت و نیازمند آن است که تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر قرار گیرد. تا زمانی که این مهم محقق نشود، بیماران و مادران از طبقات پایین جامعه برای انجام کارهای ساده چون سونوگرافی ناگزیر به مراجعه به پزشک متخصص هستند و این مهم یک تبانی زشت و ناپسند است.

وی افزود: گرایش مادران باردار به سمت زایمان طبیعی نیازمند یک فرهنگ سازی مناسب است اما ماما بدون دستمزد و پاداش، انگیزه‌ای برای ایفای این نقش نخواهد داشت این در حالی است که پروسه حضور ماما بر بالین بیمار از پیش از بارداری آغاز و این همراهی و مشارکت تا دوران شیردهی ادامه می‌یابد و حضور ماما موجب کاهش عوارض زایمان و انجام شیردهی طولانی برای مادران است.

رئیس جمعیت مامایی ایران در پایان خاطرنشان کرد: باید به جز مناسبت روز ماما در طول 364 روز سال ماما را دید و مشکلات وی را در جهت ارتقای سلامت جامعه مرتفع کرد که این کار حتما از عهده سازمان نظام پزشکی به خصوص ریاست کل سازمان بر آمده چرا که متولی گروه‌های پروانه دار است.  

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: