کد خبر: ۶۱۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۱ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 30
متخصص اعصاب و روان درگفتگو با شفاآنلاین تشریح کرد:
شفا آنلاین- متخصص اعصاب و روان هشدار داد: یکی از استرس های مهم زندگی افراد متأهل این است که زن و شوهرها با هم دچار اختلاف نظر می شوند که تجمع این اختلاف نظرات و نیافتن راه حل مناسب برای رفع آنها، با تشدید دامنه اختلافات می تواند اساس بنیان زندگی ها را زیر سوال ببرد و زوج را به فکر جدایی بیاندازد.

دکتر غلامرضا حاجتی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین با بیان این مطلب اظهار کرد: پس از آنالیز و بررسی اکثر مراجعین متوجه می شویم که آنها در تعامل دو طرفه خانوادگی دچار اختلال هستند، یعنی قادر به برقراری یک ارتباط مناسب با یکدیگر نیستند.

وی با اشاره به این که در برخی مواقع زن و شوهر حتی اصول ساده برقراری ارتباط را هم بلد نیستند، ادامه داد: بنابراین توصیه اصلی ما افزایش مهارت های گفتگو و ارتباطی خودشان است که خود این مسئله چند نکته دارد.

به گفته این روانپزشک مهم ترین آموزشی که زن و شوهرها باید به طور کلی بیاموزند مهارت ارتباط موثر و همدلی،مهارت مدیریت استرس، مهارت کنترل خشم، مهارت مدیریت زمان، مهارت کنترل هیجانات و مهارت خودآگاهی است.

شایع ترین مشکل زوجین/ پیام همسرتان را درک کنید

وی درباره شایع ترین مشکل زوجین خاطرنشان کرد: درمواقعی یکی از طرفین پیامش را می دهد اما طرف مقابل آن را درک نمی کند؛ شیوه ها و ابزارهای ارتباطی اشان هم با یکدیگرمناسب نیست، یعنی آنها فاقد ارتباط کلامی و ارتباط غیرکلامی مناسب هستند.

وی افزود: در واقع چنین زوج هایی نمی توانند خود را به جای یکدیگر بگذارند و درک کنند و بنابراین به تدریج از یکدیگر دور خواهند شد.

رعایت این 3 اصل رابطه تان را بهبود می بخشد/ به جای شکایت، درخواستتان را مطرح کنید

استا دانشگاه، توصیه کرد: زن و شوهرها باید بیاموزند که در مذاکرات به جای شکایت و گله مندی درخواستشان را مطرح کنند. اما متأسفانه در اکثر موارد درخواست ها کلی بیان می شود، بنابراین فرد به نتیجه مطلوب  نخواهد رسید.

‫زن وشوهر‬‎ ile ilgili görsel sonucu

درخواست ها را ساده بیان کنید

حاجتی اذعان کرد: یعنی یک درخواست باید حاوی یک پیام مشخص، معین و محدود به زمان، مکان یا موقعیت یا شخص خاصی باشد.

درخواستتان را به یک توافق دو طرفه تبدیل کنید

وی در ادامه گفتگو با شفا آنلاین بیان کرد: رابطه بهم ریخته یک زن و شوهر درست مانند تور ماهیگیری است که از وسط با یک چاقوداخلش شکاف ایجاد شده، که موفق نخواهد بود.

متخصص اعصاب و روان تصریح کرد: حال با رعایت این 3 روش می توان به تدریج برای ترمیم آن گره های ریز ریزی به این تور ماهی گیری زد، اما نباید انتظار داشت که مسایل در مدت زمان کوتاه به طور کامل حل خواهد شد.

توصیه های طلایی

وی با اشاره به اهمیت همدلی در این خصوص یادآور شد: در حقیقت زن و شوهر باید یکدیگر را درک کنند و نسبت به حرف های یکدیگر شنونده ای فعال باشند که با شنیدن معمولی تفاوت دارد.ضمن اینکه نباید از ارتباطات غیرکلامی غافل نشوند چراکه 50درصد یک ارتباط موثر در نگاه کردن است.

حاجتی همچنین افزود: از طرفی دیگر زن و شوهر باید با زبان بدن، ژست ها و فرم های مناسب و تبسم نیز فرآیند یک ارتباط و رابطه مناسب را برای خود رقم بزنند.

گفتگو:شبنم طاهری

 


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: