کد خبر: ۶۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۰ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۲ - 2013September 04
شفا آنلاين - تحقيقات پژوهشگران نشان داده است كه بازي هاي رايانه اي سبب صدمات مغزي طولاني مدت در كودكان و نوجوانان مي شود.همچنين تاثير بازي هاي رايانه اي به ويژه در ايجاد خشونت در كودكان و نوجوان از ديگر مواردي است كه محققان سال ها بر اين مسئله تاكيد دارند. 
به گزارش شفا آنلاين ،تحقيقات نشان مي دهد كه تاثير بازي ها ي رايانه‌اي بر رفتار خشونت آميز كودكان و نوجوانان بستگي به وجود چند عامل دارد. اولين عامل اينكه درجه شدت خشونت در بازي چه اندازه است. دوم توانايي كودك براي تشخيص و تميز بين دنياي تخيلي و واقعيت زندگي است. عامل سوم قدرت كودك براي مهار كردن تمايلات و انگيزه هاي وجودي است و بلاخره عامل چهارم چارچوب ارزشي است كه كودك در آن رشد كرده است و يا هم اكنون زندگي مي كند و نيز ارزشهايي كه در متن و محتوي بازي مستتر است. همچنين تحقيقات اخير دلالت دارد كه بازي هاي رايانه‌اي سبب صدمات مغزي طولاني مدت مي‌شود. بازي هاي رايانه‌اي فقط قسمت هاي از مغز را كه به بينايي و حركت اختصاص دارد تحريك مي كند و به تكامل ديگر نواحي مغز كمك نمي كند. گفتني است كه تحقيقات نشان ميدهد كساني كه بازي هاي رايانه خشونت بار انجام ميدهند ، ۵۱ درصد تمايل به شركت در دعوا دارند ، درحاليكه بقيه ۲۸ درصد تمايل به شركت در جنجال هاي مختلف را دارند. كارشناسان همچنين برخي ديگر از معايب استفاده از بازي هاي رايانه اي از جمله آسيب هاي جسماني به ستون فقرات و استخوان ها ، عوارض پوستي مدام در معرض اشعه صفحه رايانه ، آسيب هاي رواني و تربيتي ،تقويت حس پرخاشگري ، انزواطلبي ، تنبل شدن ذهن ، ، تاثير منفي در روابط خانوادگي برشمرده اند . به گزارش خبرنگار علمي ايرنا از منابع خبري ، اين در حالي است كه دو پژوهشگر آمريكايي مدعي شدند كه رابطه‌اي ميان بازي‌هاي كامپيوتري و رفتار خشن نوجوانان وجود ندارد و عامل خشونت را بيشتر در استرس نوجوانان مي بينند. كريستوفر فرگوزن و چريل السون، دو پژوهشگر آمريكايي، تحقيقي در مورد تاثير بازي‌هاي خشن كامپيوتري بر رفتار نوجواناني كه از لحاظ روحي ناسالم هستند، انجام داده‌اند. آنها نتايج تحقيق خود را در نشريه علمي „Journal of Youth and Adolescence“ منتشر كردند. اما اين دو پژوهشگر آمريكايي مدعي هستند ، بازي‌هايي همانند „Mortal Combat“ و „Grand Theft Auto“ بر روي نوجواناني كه براي مثال دچار افسردگي يا بيماري بيش فعالي هستند، تاثير بد نمي‌گذارند. آنها مي‌گويند : رفتار اين نوجوانان با بازي كردن چنين بازي‌هايي، خشن‌تر نمي‌شود. حتي بر عكس، چنين بازي‌هاي رايانه اي مي‌توانند به نوجوان آرامش ‌بخشند، به طوري كه رفتار خشن آنها با بازي كردن اين بازي‌ها، كاهش ‌يابد. اين درحالي است كه بسياري از روانپزشكان و متخصصان علوم تربيتي، بر رابطه ‌مستقيم ميان بازي‌هاي خشن كامپيوتري و بروز رفتارهاي ناسالم اجتماعي تاكيد مي كنند. به طور كلي تحقيقات بيانگر خطرات ناشي از كاربرد بي رويه و غلط از بازي هاي رايانه اي است كه تمامي كاربران بويژه كودكان را تهديد مي كند و استفاده بي رويه اثرات سو را بر جاي خواهد گذاشت . براساس اين تحقيقات اكنون گسترش بازي هاي الكترونيكي و رايانه‌اي به تهديدي اجتماعي براي قشر جوان تبديل شده است كه اين امر مي تواند به بروز بيماري هاي رواني و افسردگي در اين قشر منجر شود.  
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: