کد خبر: ۶۱۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 06
شفاآنلاین:سلامت>تغذیه>ريواس حاوي مقدار زيادي كلسيم و پتاسيم است بنابراين مي‌تواند به‌خوبي فشارخون را تعديل كرده و به تنظيم آن كمك كند.
به گزارش شفاآنلاین،ريواس تاثير بسيار خوبي بر دستگاه گوارش دارد چراكه ترشحات اسيدي معده را تنظيم كرده و با تحريك ترشح نمك‌هاي صفراي در هضم و جذب چربي‌ها موثر است بنابراين افرادي كه به ناراحتي روده و سوء جذب چربي دچار هستند جهت تامين ويتامين‌هاي محلول در چربي و بهبود هضم و جذب چربي‌هاي مفيد غذايي مي‌توانند از ريواس كمك بگيرند. 
 ريواس در تحريك ترشح انسولين از لوزالمعده موثر است و مي‌تواند به تنظيم قند خون در بيماران ديابتي كمك كند به‌علاوه ريواس فيبر بالايي دارد و مي‌تواند در تنظيم قند و چربي خون موثر باشد همچنين فيبر بالا و انرژي اندك ريواس مي‌تواند بدون دريافت كالري اضافي احساس سيري ايجاد كرده و به كاهش وزن كمك كند. 
 اگر به يبوست مبتلا هستيد بهتر است هفته‌اي دو تا سه بار ريواس مصرف كنيد. 
 ريواس و آب آن در درمان تب، بي‌اشتهايي و يرقان به كار مي‌رود كه بهتر است آب ريواس در تركيب با آب هويج، كرفس، خيار و سيب مصرف شود. 
 ريواس ويتامين C بالايي دارد و به ترميم زخم‌ها كمك مي‌كند بنابراين پس از عمل جراحي يا سوختگي و هرگونه آسيب وارده به پوست و بافت‌هاي بدن بهتر است از ريواس كمك بگيريد، همچنين مصرف ريواس پس از جراحي‌هاي چشم يا موارد ابتلا به كاتاراكت يا آب‌مرواريد مي‌تواند در تسريع بهبود چشم كمك‌كننده باشد. 
 
 
كنگر بومي كشور اتيوپي است كه در كشورهاي مديترانه، جزاير قناري و آمريكاي جنوبي نيز كشت مي‌شود. كنگر نيز از سبزيجات فصل بهار بوده كه گياهي است خودرو، و برگ‌هايي خاردار و ساقه‌هايي ضخيم شبيه به كرفس دارد. بر اساس طب سنتي اروپا، برگ‌هاي كنگر افزايش‌دهنده ادرار (ديورتيك) و محرك كليه‌ها هستند، همچنين تحريك ترشح صفرا از كبد و انقباض كيسه صفرا از ديگر خواص اين گياه است. در ايران ماست و كنگر از پيش‌غذاهاي محبوب بهار بوده و خورش كنگر نيز در فصل بهار قابل تهيه است. 
 
 
زنان باردار، كودكان و افراد مبتلابه بيماري‌هاي كبدي يا كليوي بهتر است از مصرف كنگر پرهيز كنند. مصرف برگ‌هاي كنگر باعث انقباض كيسه صفرا مي‌شود بنابراين افرادي كه به سنگ كيسه صفرا مبتلا هستند، نبايد كنگر مصرف كنند؛ چراكه افزايش انقباض كيسه صفرا منجر به انسداد مجاري و حتي پارگي كيسه صفرا مي‌شود. همچنين كساني كه نسبت به كنگر يا ماده سينارين حساسيت دارند، بايد از مصرف اين گياه خودداري كنند. 
 
 
 در عصاره برگ كنگر ماده‌اي به نام سينارين وجود دارد كه باعث كاهش سطح كلسترول و تري‌گليسيريد خون مي‌شود، بنابراين مصرف كنگر در افراد دچار چربي خون بسيار مفيد است. 
 اسيد كافئیك از ديگر مواد موجود در كنگر است كه در بازسازي كبد نقش بسيار موثري دارد و مصرف آن در افرادي كه تحت عمل جراحي برداشت يا پيوند كبد قرار گرفته‌اند، بسيار كمك‌كننده است و در افرادي كه به هر دليل دچار آسيب‌هاي كبدي شده‌اند مي‌تواند به عنوان ترميم‌كننده كبد به كار رود. 
 كنگر حاوي كربوهيدرات پيچيده غيرقابل‌هضمي به نام اينولين است كه اين ماده مسهل است. همچنين اينولين موجود در كنگر، با افزايش باكتري‌هاي مفيد و كاهش باكتري‌هاي مضر در روده بزرگ باعث بهبود سلامتي و پيشگيري از سرطان روده مي‌شود. 
 كنگر حاوي مقدار اندكي سديم و مقدار زيادي پتاسيم است كه مي‌تواند در تعديل فشارخون در افراد مبتلا به پرفشاري خون موثر باشد. 
 سرگل‌هاي اين گياه باعث تقويت دستگاه گوارش مي‌شود و به هضم مواد غذايي كمك مي‌كند. 
 ماده سينارين كه در عصاره برگ كنگر وجود دارد، باعث كاهش كلسترول خون مي‌شود. سينارين و ماده ديگري كه به عنوان اسيد كافئيك شناخته شده است، از كبد در برابر عفونت محافظت و به اين عضو كمك مي‌كند قسمت تخريب شده خود را از نو بسازد. 
 عصاره برگ و ريشه كنگر براي جلوگيري از رسوب چربي در جداره رگ‌ها مفيد است. 
 از اين گياه براي درمان يرقان استفاده مي‌شود. 
 بي‌اشتهايي را برطرف مي‌كند. 
 
ريواس گياهي است از تيره ترشك‌ها كه بطور وحشي در اطراف رودخانه‌ها رشد كرده و اين روزها نيز توسط كشاورزان كشت مي‌شود. ريواس با طعم ترش و ساقه‌هاي خوش‌رنگ به همراه بهار مي‌آيد، با توجه به خواص فراوان اين گياه بهتراست جايي براي آن در برنامه غذايي‌تان فراهم كنيد. ريواس گياهي است از تيره ترشك‌ها كه بطور وحشي در اطراف رودخانه‌ها رشد كرده و اين روزها نيز توسط كشاورزان كشت مي‌شود. 
 
 
 بعضي افراد بايد از مصرف ريواس پرهيز كنند به عنوان‌مثال افرادي كه به سنگ‌هاي كليوي اگزالاته مبتلا هستند بايد ريواس را از برنامه غذايي خود حذف كنند، همچنين مادران شيرده بايد آگاه باشند كه ممكن است مصرف ريواس توسط آنان در دوران شيردهي باعث اسهال در نوزادشان شود. اما درعين‌حال مصرف ريواس در كودكان براي رفع يبوست بسيار كمك‌كننده است.

آرمان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: