کد خبر: ۶۰۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 04
شفا آنلاين:طب سنتی>گیاهان دارویی-پنج انگشت در پيشگيري از اختلالات قاعدگي، پريود دردناک، قطع غير طبيعي پريود، اختلال در زمان و مقدار خونريزي، نارسايي زودرس تخمدان و عوارض حين يائسگي موثر مي باشد.

به گزارش شفا آنلاين،گياه پنج انگشت را گياه زنان مي نامند. پنج انگشت در پيشگيري از اختلالات قاعدگي، پريود دردناک، قطع غير طبيعي پريود، اختلال در زمان و مقدار خونريزي، نارسايي زودرس تخمدان و عوارض حين يائسگي موثر مي باشد.


مشخصات اين گياه دارويي:

درختي است با برگهاي پنجه مانند و گلهاي بنفش که بعد از فصل گرده افشاني ميوه اي قهوه اي پر رنگ مي دهد. و در بستر رودها و مناطق پست و دره ها بيشتر ديده مي شود. قسمت مورد استفاده اين گياه ميوه آن مي باشد. اولين مورد گزارش شده از مصرف آن توسط بقراط بوده که از خوابانده آن در شراب در جهت کنترل خونريزي بعد از زايمان استفاده کرده است.

خواص گياه دارويي پنج انگشت:

با تاثيرگذاري بر محور مرکزي ترشح هورمون در بدن يعني هيپوتالاموس - هيپوفيز با افزايش LH و کاهش FSH تاثيرات خود را اعمال ميکند. با افزايش ترشح پروژسترون به استروژن باعث بهبود عملکرد تخمدان مي گردد. لذا اختلالات پريود را کاهش مي دهد.

در افزايش ترشح پرولاکتين با اتصال مستقيم بر روي گيرنده هاي دوپاميني منجر به کاهش ترشح پرولاکتين مي شود. از اختلالات سينه ها حين پريود جلوگيري کرده باعث افزايش ترشح شير از سينه ها شده و منجر به افزايش سايز سينه ها مي شود. با بهبود ترشحات هورموني از ميزان عوارض حين يائسگي کم مي کند و علي الخصوص از گرگرفتگي مي کاهد. از رشد فيبروم در جدار رحم جلوگيري مي کند.

موارد مصرف:

با تنظيم هورمونهاي زنانه از بروز پريود دردناک پيشگيري مي کند.

بواسطه تعديل نسبت پروژسترون به استروژن از بروز اختلالات پريود جلوگيري مي کند. در مواردي که تخمدان قادر به تخمک گذاري نمي باشد با اصلاح نسبت پروژسترون به استروژن باعث افزايش عملکرد تخمدان و بهبود تخمک گذاري مي شود. با مکانيسم فوق از درد پستانها ورم و درد بدن در حين پريود مي کاهد. باعث درمان قطع شدن غير طبيعي پريود و افزايش يا کاهش ميزان خونريزي و اختلال زمان بروز پريود مي شود.

افزايش ترشح پرولاکتين مخصوصا" اگر توام با اختلال پريود باشد موثر است. اندومتريوز در موارد خفيف اندومتريوز اثرات مثبت آن گزارش شده است. باعث کاهش علايم يائسگي بخصوص گرگرفتگي مي شود.

موارد منع مصرف و احتياط:

در کسانيکه سابقه حساسيت پوستي دارند احتمال بروز ضايعات پوستي بيشتر است.

در مواردي که بعد از زايمان مصرف شود زمان شروع اولين پريود را جلو مي اندازد.

مصرف در دوران بارداري :

بعلت اثرات قاعده آوري آن ممنوع مي باشد.

مصرف در دوران شيردهي:

با رعايت احتياط مجاز است.



آریا




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: