وی خاطرنشان کرد: برای این آزمون از ۴ تا ۵ ماه گذشته طراحی سئوال انجام گرفته است که برای افزایش حفاظت از فرآیند طراحی سئوال چندین گروه سئوال طراحی کردند و از بین سه گروه یک گروه انتخاب شد و پس از آن این سئوالات به چهار گروه تقسیم و در نهایت در دو مرکز جداگانه تکثیر شد و یکی از این دسته سئوالات برای آزمون استفاده شد و تا آخرین لحظه هیچ یک از افراد درگیر طراحی سئوال از انتخاب سئوال اطلاع نداشته اند.
لاریجانی با اشاره به ظرفیت پذیرش یادآور شد: رقابت بسیار فشرده خواهد بود و در نهایت حدود ۳ هزار نفر در دانشگاه های علوم پزشکی پذیرفته می شوند که می توانند تعداد قابل توجهی از خدمات تخصصی را ارائه دهند.
وی با اشاره به زمان بندی اعلام نتایج اولیه، انتخاب رشته و اعلام نتایج نهایی گفت: کلید اولیه در روز یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه منتشر می شود و پس از آن داوطلبان تا چهارشنبه فرصت دارند اعتراض خود را به صورت اینترنتی ثبت کنند و در نهایت در ۲۸ اردیبهشت ماه نتایج اولیه به صورت کارنامه منتشر می شود و پس از انتخاب رشته و اعمال سهمیه های مربوطه، نتایج نهایی در مردادماه اعلام می شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره تحولات آموزش پزشکی یادآور شد: تحولات به سمتی خواهد بود که آموزش پزشکی چهره مدرن تری به خود می گیرد و نیازهای کشور را رفع کند. ضمن اینکه نیروهایی را باید تربیت کنیم که هم مرجعیت علمی را حفظ کنیم و هم در آموزش پزشکی دگرگونی داشته باشیم.
وی اظهار داشت: سعی داریم که در امتحانات یک ثبات داشته باشیم و دقت را بالاتر ببریم و در این زمینه کارهای زیادی انجام شده است اما داوطلبان مطمئن باشند که اگر قرار باشد تغییراتی اعمال شود پیش از آن در زمان مناسب اطلاع رسانی خواهد شد.
لاریجانی اضافه کرد: از میان رشته های تخصصی تنها دو رشته طب سالمندی و پزشک خانواده در میان رشته های تخصصی اعلام شده وجود ندارد که علت نیز این است که برای پزشک خانواده برنامه بسیار بزرگی در دست اجرا داریم که مراحل تصویب خود را طی می کند. این برنامه برای کسانی خواهد بود که دوره های تخصصی پزشکی خانواده را بگذرانند.
وی یادآور شد: با توجه به امکانات موجود در کشور ، توزیع خوبی از نظر فارغ التحصیلان خواهیم داشت تا در شهریورماه نیازهای تخصصی را رفع کنیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره وضعیت فارغ التحصیلان پزشکی عمومی در کشور گفت: این گروه از بسیاری از فارغ التحصیلان سایر کشورها باسواد تر هستند اما نباید از تحولات در این بخش غافل شویم. متاسفانه علی رغم تحولات در سه دهه گذشته پزشکی عمومی چندان متحول نشده است و به همین منظور گروهی که می خواهد خدمات دریافت کند نیز باید این تحولات را درک کند.
وی اظهار داشت: نکته دیگر این است که آموزش پزشکی ما بسیار وابسته به تخت بیمارستانی است در صورتی که بخش عمده ای از خدماتی که ارائه می دهد که بخش سرپایی است . آموزش پزشکی در راستای خدمات سرپایی را بیشتر توسعه خواهیم داد. ضمن اینکه استفاده از تکنولوژی های جدید و آموزش به صورت مجازی نیز در دستور کار قرار دارد.
لاریجانی تحول آموزش پزشکی به سمت حرفه ای گری و مهارت های ارتباطی را از دیگر عوامل تحول در این حوزه برشمرد.