کد خبر: ۶۰۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015April 29
شفا آنلاين:سلامت>اهدای خون-رییس سازمان انتقال خون کشور گفت: شاخص اهدای خون زنان کشور در مقایسه با دیگر کشورهای صنعتی کمتر از پنج درصد است و این رقم آمار پایینی را نشان می دهد.

به گزارش شفا آنلاين،علی اکبر پورفتح الله روز چهارشنبه درجمع خبرنگاران زنجان بااشاره به اینکه شاخص اهدای خون زنان و مردان درکشورهای صنعتی به جز ایتالیا برابر است، افزود: این درحالی است که در آن زمینه در ایران تفاوت فاحشی وجود دارد.


وی یادآورشد:شاحص اهدای خون زنان و مردان در کشور به ترتیب پنج و 95 درصد گزارش و ثبت شده است.

پورفتح الله بابیان اینکه کشورهای غربی در تلاشند اهدای خون را به سمت زنان هدایت کنند، تصریح کرد:باید دراین زمینه فرهنگ سازی قابل توجهی انجام داد تا زنان بیش از گذشته به اهدای خون در ایران راغب شوند.

وی اظهارکرد:باتوجه به اینکه شاخص بیماری هایی همچون هپاتیت و اچ آی وی در بین زنان کمتر است به همین دلیل این گروه های هدف را می توان در اهدای خون بیش از پیش هدایت کرد.

به گفته این مسوول شاخص بیماری اچ آ وی در زنان بین شش تا هفت درصد و در مردان 93 درصد اعلام شده است.

رییس سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه کیفیت اهدای خون از اهمیت ویژه ای برخوردار است، ادامه داد: یکی از برنامه های مهم این سازمان بهره گیری خون اهداکنندگان مستمر این سازمان است.

** تولید و ارسال 200 هزار لیتر پلاسما در سازمان انتقال خون ایران

وی از تولید و ارسال 200 هزار لیتر پلاسما در سازمان انتقال خون ایران به خارج از کشور خبر داد و گفت: امسال تلاش می شود تولید این فراورده در کشور در مقایسه با سال گذشته که 174 هزار لیتر بود، افزایش یابد.

پورفتح الله افزود:سال های گذشته پلاسمای ارسالی صرف ارزان سازی داروها می شد، ولی با سیاستگذاری درست می توان پلاسما را قیمت گذاری کرد که درآمدی حدود 40 تا 60 میلیارد تومان برای سازمان انتقال خون دارد.

وی به وضعیت انتقال خون زنجان در تولید انواع فراورده های خونی اشاره کرد و گفت: طی بازرسی های انجام شده، انتقال خون این استان توانسته است اغلب ممیزی های لازم را کسب کند و بر این اساس انتقال خون استان زنجان مجوز لازم را برای ارسال پلاسما به خارج از کشور و تبدیل به فاکتور هشت دارد.

رییس سازمان انتقال خون کشور ادامه داد: طی دو ماه آینده ارسال پلاسما از استان زنجان آغاز خواهد شد که دستاورد بزرگی برای این استان به شمار می رود.

پلاسما 56 درصد حجم خون را تشکیل می دهد که 90درصد آن آب و 10 درصد بقیه شامل املاح، قند، چربی و پروتیین هایی نظیر فاکتورهای انعقادی و آنتی بادیها است.

پلاسمای خون مایع زرد رنگ تشکیل دهنده خون پس از جداسازی خون از سایر اجزای سلولی است.

پلاسما به عنوان حامل سلول های خونی حاوی آب، نمک، آنزیم، آنتی بادی و پروتیین است.

پلاسمای انسانی منبع آنتی بادی ها و پروتیین های مختلفی همچون آلبومین، فاکتورهای انعقادی، ایمونوگلوبولین و فیبرینوژن است.

همین اجزای بسیار مهم پلاسما است که در تولید داروهای بسیار مهم و حیاتی برای بیماران نیازمند کاربرد بسزایی دارد و برای بیماری­هایی همچون هموفیلی، نقص سیستم ایمنی بدن و بسیاری دیگر از بیماری­ها کاربرد دارد.

** ساماندهی مراکز انتقال خون کشور

این مسوول همچنین از ساماندهی مراکز انتقال خون کشور در سال جاری خبر داد و گفت: بر این اساس مراکزی را که حجم پایینی از خدمات انتقال خون دارند محدود می شود و بیشتر به سمت مراکز با حجم بالای خدمات گسترش می یابد.

وی همچنین با اشاره به اینکه سالانه پنج میلیون فر آورده خونی در اختیار مراکز درمانی کشور قرار می گیرد، گفت: بر این اساس دو میلیون گلبول قرمز، یک میلیون پلاکت و مابقی پلاسما و دیگر فراورده های خونی در اختیار این مراکز قرار می گیرد.

** خون آلوده در کشور نداریم

پورفتح الله در ارتباط با آلودگی های خون در کشور نیز ادامه داد: با توجه به استانداردهای موجود در این بخش هیچ گونه خون آلوده ای در کشور نداریم، البته به طور طبیعی ممکن است آلودگی ها به دلیل مداخلات پزشکی ایجاد شود.

وی خاطر نشان کرد: بر این اساس می توان گفت از هر 50 هزار مورد انتقال خون که انجام می گیرد ممکن است یک مورد آلودگی پیش آید که این اتفاق امری طبیعی در این چرخه است که جای نگرانی ندارد.



ایرنا



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: