کد خبر: ۶۰۰۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015April 27
شفا آنلاين:طب سنتی>خواص مواد- طعمی تلخ و تند دارد و در صنعت آشپزی به عنوان طعم‌دهنده غذا، بسیار استفاده می‌شود. از گذشته‌های دور هم در طب آسیایی کاربرد داشته است و به گفته عضو هیات علمی اصفهان، حاوی مقدار زیادی رنگدانه‌های نارنجی است، این ماده رنگی باعث افزایش توان آنتی‌اکسیدانتی می‌شود و بدن را در برابر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان معده و کولون و همچنین در برابر ابتلا به کبد چرب محافظت می‌کند.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی معتقد است که این طعم‌دهنده غذا باید هر چند وقت یکبار به صورت تازه خریداری و آسیاب شود چراکه بخشی از آثار این ادویه مربوط به رایحه آن است که در اثر حرارت یا مرور زمان کاسته می‌شود بنابراین نوع تازه آن خواص بیشتری دارد.


به گزارش شفا آنلاين،دکتر محمدحسن انتظاری در ادامه می‌گوید: «براساس مطالات مقدماتی که روی 18 بیمار مبتلا به اچ‌آی‌وی صورت گرفته، مشخص شده دوز بالای زردچوبه قوی (2000 میلی‌گرم در روز) می‌تواند مولکول شیمیایی -- ترشح شده توسط سلول‌های آلوده به اچ‌آی‌وی –که با سرعت در سیر تکامل ایدز است را بلوک کند. البته افراد معمولی مجاز به استفاده روزانه 5/1 تا 2 گرم زردچوبه هستند و نباید در مصرف آن خیلی زیاده‌روی کنند. در ضمن بهتر است زردچوبه را به صورت چوب تهیه و به اندازه نیاز خود آن را آسیاب کنند.»



وی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه علاوه بر زردچوبه، ادویه و سبزی‌های معطر دیگری هم هستند که افزودن آن‌ها به رژیم غذایی می‌تواند برای سلامت مفید باشد، بیان می‌کند: «نعناع نیز شبیه یک آرام‌کننده برای معده‌دردهای طولانی‌مدت است. در حال حاضر نعناع به‌عنوان یک عامل ضد سرطانی به شمار می‌رود. می‌توان از این سبزی در تهیه سالاد میوه و فصل همراه با هویج و نخودفرنگی بهره برد.»


به گفته انتظاری یکی دیگر از گیاهانی که باید در هر آشپزخانه‌ای باشد رزماری است که در درمان سوءهاضمه تیز مؤثر است. او می‌گوید: «رزماری حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند و ویتامین‌های مختلفی است و می‌تواند برای درمان سوءهاضمه مورداستفاده قرار گیرد. برای بهره بردن از فواید این آن می‌توان از رزماری در تهیه مرغ، نان و سبزیجات استفاده کرد.»


انتظاری در پایان با اشاره به اینکه آویشن نیز نقش مؤثری در مبارزه با باکتری‌هایی مانند ای کولای دارد، اضافه می‌کند: «این گیاه عالی نمادی از آشپزخانه‌های سنتی ایتالیایی است و بو طعم و مزه خوبی دارد و حاوی 12 نوع آنتی‌اکسیدان از نوع کاروکرول و تیامول است. عناصری که، براساس تحقیقات صورت گرفته نقش مؤثری در مبارزه با باکتری‌هایی مانند ای کولای E.coli، سالمونلا و استافیلوکوکوس دارد. بنابراین برای حفظ سلامتتان هم که شده بهتر است از فواید هیچ‌یک از این ادویه و گیاهان معطر غافل نشوید.»




سلامانه




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: