کد خبر: ۵۹۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015April 23
شفا آنلاين:سلامت>تغذیه>رژیم غذایی-محققان انگلیسی توانستند با ارائه یک رژیم غذایی روزانه به افراد شرکت کننده در مطالعه شان احتمال خطر بروز سکته یا حمله قلبی را تا یک سوم کاهش دهند.

به گزارش شفا آنلاين،در رژیم غذایی اصلاح شده این محققان به زنان و مردان توصیه شده بود که هفته ایی یکبار ماهی چرب بخورند، میوه و سبزی فراوان گنجانده شده بود، غلات کامل جایگزین غلات تصفیه شده بود، محصولات لبنی پرچرب و گوشت با جایگزین های کم چرب جابجا شده بودند، و مصرف قند و نمک اضافی محدود شده بود.

ریسک پیش بینی شده برای بروز بیماری قلبی - عروقی در طول ۱۰ سال آینده برای شرکت کنندگان، برای مردان در حدود ۸ درصد و برای زنان ۴ درصد برآورد شده بود.

در فرآیند معاینات اتفاقی، محققان فشار خون، عملکرد قلب و فاکتورهای خطر بروز بیماری قلبی - عروقی (نظیر کلسترول) را در ۱۶۲ مرد و زن سالم غیرسیگاری (بین سنین ۴۰ تا ۷۰ سال) که از رژیم غذایی قدیمی بریتانیا پیروی می کردند (گروه کنترل) و افرادی که برای مدت ۱۲ هفته رژیم غذایی جدید را پذیرفته بودند، اندازه گیری کردند. از شرکت کنندگان خواسته شده بود که میوه و انواع مغزیجات را جایگزین کیک و کلوچه نمایند و روغن های خوراکی و خامه های غنی از چربی اشباع نشده در اختیارشان گذاشته شده بود.

نتیجه وضعیت افراد پیروی کننده از رژیم توصیه شده بدین شرح بود: میانگین وزن این افراد تا ۱.۳ کیلوگرم کاهش یافته بود در حالی که در گروه کنترل شاهد افزایش وزن تا ۰.۶ کیلوگرم بعد از ۱۲ هفته بودند.

در گروه مذکور فشار خون انقباضی - انبساطی در طول روز Hg ۲.۵/۴.۲ و در طول شب Hg ۱.۹/۲.۹ بود. میانگین ضربان قلب هم تا ۱.۸ ضربان در دقیقه کاهش یافته بود.

سطح کلسترول هم تا ۸ درصد کاهش یافته بود. البته هیچ تغییر چشمگیری در نشانگرهای مربوط به حساسیت به انسولین در راستای پیش بینی احتمال بروز دیابت نوع ۲ گزارش نشد.

در مجموع نتیجه این آزمایش این بود که زنان و مردان سالم ۴۰ سال به بالا که از رژیم غذایی پیشنهادی تبعیت کرده بودند ریسک بروز بیماری قلبی آنها تا یک سوم کاهش یافته بود.



مهر



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: