کد خبر: ۵۹۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015April 21
شفاآنلاین:فوق‌تخصص مغز و اعصاب کودکان با بیان اینکه تشخیص اختلالات انحرافی چشم در کودکان بعد از 6 ماهگی است، گفت: اگر در هر یک از حرکات چشمی فلج دائمی دیده شود اورژانس چشم‌پزشکی بوده و باید توسط فوق‌تخصص مغز و اعصاب کودکان بررسی شود.

به گزارش شفا آنلاین،ساسان ساکت با بیان اهمیت تشخیص اختلالات انحرافی چشم در کودکان بعد از 6 ماهگی، اظهار داشت: تشخیص اختلالات انحرافی چشم در کودکان بعد از 6 ماهگی است و باید در این زمان به چشم پزشک یا فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان مراجعه کرد.

وی افزود: وقتی نوزاد به دنیا می‌آید تا 6 ماهگی روند تکاملی تقریبی کره چشم به نحوی است که اگر علائم وجود داشته باشد انحراف چشم تشخیص داده می‌شود. از طرفی نباید فراموش کرد که قبل از 6 ماهگی نمی‌توان تشخیص قطعی اختلاف انحرافی چشم در کودکان را بیان کرد زیرا وقتی به نوزاد نگاه می‌کنیم بین دو چشم فاصله‌ای به نام پل بینی وجود دارد که می‌تواند برای بیننده به صورت کاذب این تصور را ایجاد کند که چشم‌های نوزاد به سمت هم نزدیک یا دور شده‌اند و حتی یک چشم به پل بینی نزدیک‌تر است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید دوباره گفت: همکاران اطفال و چشم‌پزشکان متفق‌القولند که برای بررسی انحراف یا لوچی در چشم کودکان باید بعد از 6 ماهگی مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود:‌عضلات چشمی از سه عصب مهم جمجمه‌ای که اعصاب زوج‌های3، 4 و 6 هستند، عصب‌دهی می‌شوند. هر کدام از این اعصاب می‌توانند اعمال خاصی را روی کره چشم انجام دهند. مثلاً کره چشم را به سمت خارج، داخل، بالا یا پایین بیاورند. به جز این 4 جهت اصلی حرکت چشم‌ها به سمت بالا یا داخل و پایین یا خارج نیز توسط اعصاب دیگری انجام می‌شوند.

این فوق‌تخصص مغز و اعصاب کودکان ادامه داد: اگر والدین متوجه شدند که یک چشم کودک دچار انحراف به شکل گذرا و موقت یا حاصل ذهنیت آنها است، نیاز به حساسیت وجود ندارد اما اگر در هر یک از حرکات چشمی فلج دائمی دیده شود اورژانس چشم‌پزشکی محسوب می‌شود و باید حتماً توسط فوق‌تخصص مغز و اعصاب کودکان بررسی شود. چه بسا ممکن است یک توده با یک اثر فشاری و درگیرکننده در مغز وجود داشته باشد و اثر خود را به صورت اعمال فشار و نهایتا فلج یکی از حرکات ششگانه کره چشم نشان دهد.

وی افزود: بررسی ته چشم و دیدن اثر زوج 2 یا اپتیک در این راستا مهم است چرا که این اثر موجب می‌شود تا سیگنال‌های نوری که چشم دریافت می‌کند تبدیل به سیگنال‌های الکتریکی شود و در نهایت در قسمت پس سری مغز سیگنال‌های الکتریکی تبدیل به سیگنال‌هایی خواهد شد که آن جسم را به تصویر می‌کشد.

این فوق‌تخصص مغز و اعصاب کودکان اظهار داشت: وقتی دید دو چشمی وجود داشته باشد تصویر ایجاد شده از آن شی ء در مغز به صورت سه بعدی ظاهر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: هر گونه انحراف در چشم کودک به ویژه بعد از 6 ماهگی مهم است و والدین نباید به هیچ وجه نباید فرصت را از دست بدهند و به همکاران چشم‌پزشک و متخصص اطفال مراجعه کنند.

فارس


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: