کد خبر: ۵۹۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۹ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 20
شفاآنلاین-دبیر علمی هشتمین کنگره بین المللی نوروریستوراتولوژی گفت: تحقیقات درمان ضایعات نخاعی در ایران حتی از پژوهشکده ضایعات نخاعی آمریکا جلوتر است بطوریکه محققان آمریکایی ، تحقیقات خود را به انتشارات پژوهشگران ایرانی در این زمینه ارجاع می دهند.
به گزارش شفا آنلاین،محمدرضا هادیان روز دوشنبه در نشست خبری هشتمین کنگره بین المللی نوروریستوراتولوژی افزود: بسیاری از محققان جهان در زمینه موارد سخت رشته نوروریستوراتولوژی با محققان ایرانی ، مشورت می کنند اما به دلایلی نمی خواهیم در زمینه پیشرفت خود در این حوزه، تبلیغات داشته باشیم.

وی تاکید کرد: ایران جایگاه خوبی در زمینه تحقیقات ضایعات نخاعی و نوروریستوراتولوژی (ترمیم و بازتوانی عصبی) درجهان دارد که ناشی از درخشندگی انتشارات محققان ایران در این زمینه است.

هادیان ادامه داد: به جرات می توان گفت، محققان ایرانی بهترین تحقیقات نوروریستوراتولوژی را به صورت شفاهی ارائه داده اند و آخرین کارهای تحقیقاتی آنان در ترمیم ضایعات نخاعی در دنیا مطرح است.



** ضایعات نخاعی به مرحله درمان نرسیده است

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: علم نوروریستوراتولوژی به دانش ترمیم دوباره اعضا می پردازد و برای رسیدن به آن، روی ترمیم ضایعات حیوانات در آزمایشگاه ها کار می شود تا محققان بررسی کنند که چه عواملی مانع ترمیم و چه عواملی کمک کننده ترمیم ضایعات هستند.

وی ادامه داد: می خواهیم با استفاده از علم نوروریستوراتولوژی ، بیماران را به گونه ای کمک کنیم تا بتوانند تمام فعالیت های روزانه خود را به درستی و مستقل انجام دهند.

هادیان اضافه کرد: بطورمثال کنترل 25 ثانیه ادرار در یک نوجوان 17 ساله به او کمک کرد تا بتواند دو ساعت با دوستان خود بنشیند و صحبت کند یا یک زن با سه دقیقه ایستادن و برداشتن وسایل توانست، حس اعتماد به نفس خود را بازیابد و به بهبود کیفیت زندگی او کمک کرد.

این متخصص فیزیکال تراپی و بازتوانی تصریح کرد: علم نوروریستوراتولوژی (ترمیم و بازتوانی عصبی) فقط به بازگشت بهبود کیفیت زندگی کمک کرده و ادعاهای بیش از آن، تبلیغات است چرا که ضایعات نخاعی به مرحله درمان نرسیده است.



**چالش های پیش روی سلول های بنیادی

دبیر علمی هشتمین کنگره بین المللی نوروریستوراتولوژی در ادامه به تشریح چالش های پیش روی سلول های بنیادی پرداخت و گفت: تحقیقات در زمینه سلول های بنیادی با شکست های فراوانی همراه بوده بنابراین بسیاری از پزشکان و محققان علاقه ندارند که وارد این حوزه شوند.

هادیان با اشاره به تبلیغات ظاهری درباره درمان ضایعات نخاعی با سلول های بنیادی، افزود: فرد باید برای استفاده از این درمان ها، هزینه کند ؛ در کنار آن تا 200 بار ، اقدامات بازتوانی انجام دهد و تازه بعد از دو سال بهبودی ناچیزی حاصل شود؛ این امر موجب می شود که پزشک و بیمار احساس خوبی نداشته باشند پس افرادی که وارد این حوزه می شوند باید از همه چیز گذشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از روش های درمانی سلول های بنیادی با مخالفت هایی همراه است .

هادیان تصریح کرد: اینکه در مورد پاسخگویی روش های درمانی سلول های بنیادی به بیمار نه یا بله بگوییم می تواند موجب طلاق یا ازدواج و مشکلات پس از آن شود اما از سوی دیگر اختصاص مراکز تحقیقاتی به این حوزه نشان از همت محققان دارد.



**از ساخت دستگاه روباتیک بازتوانی حمایت نمی شود

دبیر علمی هشتمین کنگره بین المللی نوروریستوراتولوژی گفت: باید بودجه های مناسبی به این علم اختصاص داده شود ؛ هم اکنون روش های بازتوانی جدید براساس ربات بوده که قیمت آن تا یک و نیم میلیارد تومان است.

هادیان افزود: دستگاه های بازتوانی مبتنی بر ربات ، داخل کشور نیز ساخته شده که حداکثر 150 میلیون تومان است اما حمایت چندانی از آن نمی شود درحالیکه دست کم باید شرایطی ایجاد کنیم که اثربخشی این روش را در سطح بین المللی نشان دهیم.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: