کد خبر: ۵۸۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۷ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 02
رئیس انجمن جراحان کودکان ایران در گفتگو با شفا آنلاین:
شفا آنلاین- رئیس انجمن جراحان کودکان ایران فتق کشاله ران( فتق مغبنی) را بیماری تقریبأ شایعی میان دختران و پسران دانست که درمان به موقع آن برای جلوگیری از بروز عوارض جدی و خطرناک آن بسیار حائز اهمیت است.

دکتر احمد خالق نژاد طبری در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین شیوع فتق کشاله ران را در نوزادان نارس متولدشده بیشتر دانست و درباره علت فتق در پسران گفت: بیضه ها در زندگی جنینی داخل شکم اند که بعد از تکامل به کیسه بیضه می روند .حال زمانی که مسیر بیضه ها باز بماند فتق ایجاد می شود.

وی افزود:پس این مسیر نزول بعد از تولد باید بسته شود و امکان دارد تنها حدود 10 درصد این مسیر بیضه ها باز بماند و باعث تظاهرات مختلفی در کشاله ران و کیسه بیضه شود.

متخصص جراح داخلی در خصوص ایجاد فتق در دختران بیان کرد: بند نگهدارنده رحم از داخل شکم می آید و با عبور از جدار شکم به استخوان لگن وصل می شود، که امکان دارد مسیر عبور بند رحمی باز بماند و ایجاد فتق کند.

‫فتق‬‎ ile ilgili görsel sonucu

وی همچنین تأکید کرد: خود فتق بیماری نیست، بلکه نقص آناتومیک و تشریحی در جدار شکم است؛ حال آن عارضه ای که به دنبال فتق ایجاد می شود خطرایجاد می کند.

خالق نژاد طبری در خصوص عوارض ناشی از فتق در پسران و دختران به شفا آنلاین گفت: در پسران امکان دارد روده از داخل شکم بیرون بیاید و در کیسه فتق گیر کند و در دختران، روده و تخمدان نیز می توانند بیرون بیایند.

وی افزود: در صورتی که روده و تخمدان به اندازه ای بیرون بیایند که قابل برگشت به داخل شکم نباشند برای فرد مبتلا و مراکز درمانی مشکلات حادی ایجاد خواهد کرد.

وی تأکید کرد: بنابراین کودک دارای فتق باید خیلی فوری درمان شود و درمان آن هم تنها با عمل جراحی امکان پذیر است .البته حتمأ باید در مراکز دارای مهارت های جراحی های کودکان و توسط جراح کودک انجام شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآورشد: در صورت گیرکردن روده داخل کیسه فتق ،کودک احساس درد می کند؛ حال نوزادان این درد را با گریه و بی قراری نشان می دهند؛ از این رو والدین هنگام تعویض پوشک باید به کشاله ران فرزندشان نیز توجه نمایند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
0
0
سلام آقای دکتر خسته نباشین ببخشید من یک سوال داشتم من پسرم نوبت عمل دادین بهش ۸ تیر میخواستم ببینم تو این اوضاع کرونا عمل انجام میشه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: