کد خبر: ۵۸۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 15
رئیس سازمان غذا و دارو انتقاد کرد:
شفاآنلاین-رئیس سازمان غذا و دارو با انتقاد از تعداد محدود داروسازان بالینی گفت: 550 بیمارستان داریم اما برای این تعداد داروساز تربیت نشده بیمارستان‌هایی داریم که یک نفر داروساز دارد، برخی حتی بدون داروساز هستند.
به گزارش شفا آنلاین،رسول دیناروند در ششمین همایش داروسازی بالینی ایران، گفت: داروسازان در عرصه‌های مختلف به وظایف خود عمل کرده و نسبتاً موفق بودند چرا که با هزینه بسیار کم نیازهای دارویی را در کشور تأمین کرده‌ایم.

وی ادامه داد: رقم گردش دارویی کشور 4 میلیارد دلار است که نسبت به کشورهای همسایه کمتر است و این به دلیل عدم دسترسی به دارو نیست بلکه قیمت داروی ایرانی مناسب بوده و این یک عملکرد مثبت است.

دیناروند گفت: شاهد ارتقای جایگاه داروسازی در کشور در سال گذشته بوده‌ایم که در 15 سال اخیر بی‌سابقه بوده به طوری که سهم صنعت داروسازی از نظر درصد کل بازار افزایش یافته است. در سال 92، 62 درصد و در سال 93 به 63.5 درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در حوزه علم و فناوری داروسازی بسیار خوب عمل کرده به طوری که نیمی از 25 دانشمند برتر در حوزه تولید علم در کشور را داروسازان تشکیل می‌دهند.

وی بر توسعه خدمات دارویی و مراقبت‌های دارویی تأکید کرد و گفت: در این حوزه ضعف داریم باید خدمات بهتر و حرفه‌ای‌تر شود و حضور فعال‌تری داروسازان در بیمارستان‌ها داشته باشند.

دیناروند ادامه داد: 550 بیمارستان و 120 هزار تخت بیمارستانی داریم یعنی باید تعداد بالایی از داروساز در بیمارستان‌ها حضور داشته باشند اما این گونه نیست بیمارستانی داریم که یک نفر داروساز دارد یا اگر داروساز را به صورت طرحی به بیمارستان نفرستیم آن بیمارستان داروساز نخواهد داشت.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: به نظر می‌رسد عدم حضور داروساز در بیمارستان‌ها یا به دلیل این است که به خدمات ما احساس نیاز نمی‌شود یا بدون داروساز کارها پیش می‌رود.

وی گفت: تعداد داروساز بالینی در کشور بسیار محدود است و نمی‌توانیم در ارتقای این حوزه به جایی برسیم و باید 20 درصد داروسازان برای در ارائه خدمت در بیمارستان‌ها آماده شوند.

دیناروند ادامه داد: طرحی را در حوزه داروسازی داشتیم که داروسازان پس از گذراندن 140 واحد می‌توانستند گرایش‌های بالینی، علم و فناوری، صنعت و ... را انتخاب کنند اما متأسفانه اولین سطح این رشته دکترای حرفه‌ای است و برای داشتن دوره فلوشیپ نمی‌توانیم نیروی زیادی در سال داشته باشیم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: 25 نفر از در این رشته پذیرش داشته‌ایم که اگر 25 سال آینده هم به این روند پذیرش ادامه دهیم به هر بیمارستان یک داروساز می‌رسد.

وی تصریح کرد: باید مراقبت دارویی را انجام دهیم تا جایگاه داروسازی در نظام سلامت ارتقا یابد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: