کد خبر: ۵۸۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۳ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015April 22
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درگفتگو با شفاآنلاین خبرداد:
شفا آنلاین- معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: اگر بتوانیم در مسائل علمی مانند ساختن یک مولکول جدید دارویی سرمایه گذاری کنیم با فروش آن در ایران و خارج می توانیم درآمدی بیشتر از چندین چاه نفت داشته باشیم. اما مجموعه ما مانند دانشگاه ها ، مجلس و دولت هیچ وقت روی این موضوع سرمایه گذاری نکرده اند.

 دکتر رضا ملک زاده در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین، گفت: یکی از مسائل اصلی ما این بوده که هیچ وقت بودجه کافی برای کارهای تحقیقاتی در ایران صرف نکرده ایم. بر اساس برنامه پنجم توسعه به دستور مجلس قرار بوده در سال 1993 بودجه امان در این بخش به 3 درصد برسد. اما متأسفانه این عدد در سال گذشته، 4 دهم درصد بود و آنچه هم که ازاین بودجه تخصیص داده شده 3 دهم درصد بود. یعنی همان 4 دهم درصد هم تخصیص داده نشده است.

‫دکترملک زاده‬‎ ile ilgili görsel sonucu

وی ادامه داد: این مسئله مهمی است که روی آن هیچ وقت سرمایه گذاری کافی نکرده ایم. ما هر وقت در رشته ای سرمایه گذاری کردیم در آن موفق شدیم. برای نمونه انرژی اتمی از پیچیده ترین دانش هاست اما حتی در سخت ترین شرایط تحریم توانستیم در آن پیشرفت کنیم. چون به آن اهمیت و برایش سرمایه گذاری شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل اصلی ما عدم تخصیص بودجه کافی به کارهای تحقیقاتی است در حالی که با سرمایه گذاری در هر رشته ای موفق خواهیم شد.

وزیر اسبق بهداشت ادامه داد: ما باید به نیروی انسانی، متخصص و آماده به کار اهمیت بیشتری دهیم تا مهاجرت نکنند. در واقع برای دانشمندان کشور باید محیط امنی فراهم سازیم و کارهای اجرایی و سرپرستی را به آن بسپاریم. ما نمی توانیم از دانشمندان توقع زیادی داشته باشیم در صورتی که به آنها اعتماد کامل نداشته باشیم .برای این که جزء کشورهای پیشرفته باشیم علاوه بر تخصیص بودجه باید به این نکات نیز توجه کافی شود.

وی اظهار کرد: امیدواریم تعاملات بین المللی ما در سال های آینده افزایش پیدا کند. البته برنامه هایی را برای رشد بهتر در مسائل علمی آینده تنظیم کرده ایم که یکی از آنها شناسایی و دعوت از دانشمندان ایرانی مقیم خارج است که به عنوان بهترین نیروهای علمی در سال های گذشته ازکشور مهاجرت کرده اند.

ملک زاده خاطرنشان کرد: یکی از دلایل مهاجرت دانشمندان را فراهم نکردن زیر ساخت و ظرفیت برای آنها بود تا بتوانند توانایی اشان را در کشورخودشان نیز به کار ببندند.

وی افزود: ما آنها را در اروپا و امریکا شناسایی کرده ایم و در تلاشیم تا این همکاران را با مراکز تحقیقاتی ایران متناسب با رشته اشان در دانشگاهی که در شهر خودشان است نیز مرتبط کنیم و بتوانیم تعاملات بین المللی را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: گفته می شود در دنیا 80 درصد از مقالاتی که چاپ می شود هیچ وقت به یک محصول تبدیل نمی شوندپس این یک پدیده جهانی است که از مجموعه مقالاتی که چاپ می شود مقدار ناچیزی تبدیل به محصول می شود.

‫تحقیقات پزشکی‬‎ ile ilgili görsel sonucu

معاون وزیر بهداشت به شفاآنلاین بیان کرد: ما از همه رشته ها تولیدات علمی امان بالاتر و با کیفیت تر است. در رشته های مختلف می توانیم رتبه تعیین کنیم. تعداد مقالات را بگیریم و بگوییم که در کشورهای مختلف چه رتبه هایی داریم . برای نمونه  رتبه ما در طب بالینی در سطح جهانی بیست و هشتم، در روانپزشکی و روانشناسی چهل و یکم است و خوشبختانه ما از لحاظ داروسازی و سم شناسی بهترین رتبه را داریم .یعنی از 96کشور ارزشیابی شده رتبه سی ام را داریم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: