کد خبر: ۵۸۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۲ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 12
شفاآنلاین-جامعه پرستاری همچنان از وعده های مسئولان و دست اندرکاران حوزه سلامت گلایه مند است. این بار، خلف وعده آنها باعث شد تا تعرفه های خدمات پرستاری در آخرین روزهای سال گذشته به شورای عالی بیمه نرود.
به گزارش شفا آنلاین،اجرای کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت توسط وزارت بهداشت در سال گذشته، باعث شد تا جامعه پرستاری هم خواهان اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری شود. از همین رو، وزرای بهداشت و رفاه در مراسم روز پرستار سال گذشته، قول دادند که تعرفه های پرستاری در آخرین جلسه شورای عالی بیمه سلامت در سال ۹۳، مورد بررسی قرار گیرد.

دادن این وعده به جامعه پرستاری، آنها را دوباره امیدوار کرد که با انگیزه و روحیه ای بهتر در خدمت مردم و بیماران باشند. اما، همانطور که برخی از پرستاران پیش بینی کرده بودند، این بار هم وعده های مسئولان نظام سلامت عملی نشد تا جامعه پرستاری، از وعده هایی که می شنود، خسته شود.

شمس الدین شمس عضو شورای عالی نظام پرستاری، با انتقاد از بدقولی های مسئولان وزارت بهداشت نسبت به جامعه پرستاری، گفت: به رغم وعده های مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر ورود ۲۵۰ خدمت پرستاری در کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت متأسفانه این اتفاق نیفتاد و مشخص شد که آنها باز هم راست نمی گویند.

وی معتقد است که سازمان نظام پرستاری به شرطی با اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد موافقت کرد که تعرفه های خدمات پرستاری و بسته های خدمتی پرستاری اجرا شود و حال که متأسفانه این دو موضوع اجرا نشد، صراحتاً اعلام می کنیم که به هیچ وجه موافق اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد نیستیم.

شمس می گوید: در قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و قانون ارتقای بهره وری نیز بحث پرداخت مبتنی بر عملکرد بر اساس تعرفه های خدمات پرستاری و بسته های خدمتی لحاظ شده است حال که این دو بحث اجرا نشده است ما پرستاران نیز به هیچ وجه موافق اجرای پرداخت مبتنی بر عملکرد نیستیم.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با تاکید بر پیگیری موضوع، می افزاید: بر اساس آنچه دو وزیر بهداشت و رفاه صراحتا به پرستاران قول داده بودند، قرار بود پیش از پایان سال ۹۳، تعرفه های خدمات پرستاری وارد کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت شود و حال که به این وعده خود عمل نکرده اند و پرستاران نیز پیگیر خواسته ها و مطالبات خود خواهند بود.

شمس خاطر نشان می کند: قرار نیست جامعه پرستاری مدام چشم انتظار باشد.

سکینه پرستش عضو شورای عالی نظام پرستاری سال ۹۴ را سالی سرنوشت ساز برای پرستاری می داند و می گوید: مطمئنا طی دوره های گذشته قدم های بزرگی برای ارتقای حرفه پرستاری برداشته شده است ولی هنوز با استانداردها و ایده آل های حرفه ای فاصله زیادی داریم.

وی، حضور فعال پرستاران در سال گذشته برای پیگیری مطالبات پرستاری را، نویدبخش حضور خوب و موثر آنان در انتخابات امسال عنوان می کند و افزاید: انتظار است که جامعه پرستاری کشور، با حضور صد درصدی خود در عرصه انتخابات، به تکلیف حرفه ای خود عمل کند و در احقاق حقوق حرفه ای و ارتقاء جایگاه پرستاری نقش آفرینی کند.

دکتر سيد حسين دهدشتي نماينده آبادان در مجلس با اشاره به تذکر خود در صحن علني مجلس به وزير بهداشت در خصوص علت عدم پيگيري اجراي تعرفه خدمات پرستاری، می گوید: در جلسه ای که در معاونت وزارت رفاه تشکيل شد، مشخص شد که به رغم کارهاي کارشناسي صورت گرفته در سازمان نظام پرستاري و تعريف کامل بسته هاي خدمتي و استانداردهاي خدمات پرستاري، وزارت بهداشت در ارائه آنها به وزارت رفاه جهت تصويب در شوراي عالي بيمه کوتاهي کرده است. از همين رو، علاوه بر اينکه تذکري به وزير بهداشت داده شد، سئوال از وزير بهداشت براي توضيح در اين خصوص اعلام وصول شد زيرا به نظر مي رسد با توجه به عدم ارائه آيين نامه اجرايي قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاري به وزارت رفاه، متاسفانه اراده جدی براي اجراي اين قانون در وزارت بهداشت وجود ندارد.

دهدشتی معتقد است که بايستي عدالت براي اين قشر رعايت شود زيرا پرستار و پزشک در حقيقت به مثابه دو بال هستند که بايستي با همديگر تقويت شوند و غفلت از يکي باعث تضعيف ديگری مي شود.

اين نماينده مجلس با انتقاد از اجرا نشدن قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاري به رغم گذشت سالها از تصويب آن در مجلس، می گوید: مجلس تمام تلاش خود را انجام داد تا اعتبارات بخش بهداشت و درمان را به طور کامل اختصاص دهد تا ديگر بهانه اي براي اجرايي شدن برخي قوانين در اين حوزه از جمله قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاري وجود نداشته باشد.

مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: