کد خبر: ۵۷۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۹ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 08
نائب رئیس سابق شورای عالی نظام پزشکی کشور در واکنش به سریال"درحاشیه" اعلام کرد:
شفا آنلاین- نائب رئیس سابق شواری عالی نظام پزشکی کشور در واکنش به پخش سریال"درحاشیه" گفت: ما با خنده و خنداندن مردم به هیچ عنوان مخالف نیستیم اما این خنده و خنداندن نباید به قیمت سلب اعتماد مردم از پزشکان بیانجامد چراکه دراین شرایط مردم بیشترین آسیب را می بینند.

دکتر محمدرضا نوروزی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار کرد: ما انسان ها بر این باوریم که خنده و خنداندن خیلی هم خوب است، اما آیا خنداندن مردم به هر قیمتی باید انجام شود؟ آیا اگر این خنداندن موجب شود که موارد اساسی دچار آسیب شوند باز باید صورت بگیرد؟ آیا می شود با هر کسی بازی خنده را انجام داد؟

وی ادامه داد: پزشکان اصولأ برای خدمت به مردم در حال کار و فعالیت هستند. یکی از مسائل خیلی مهم نیز اعتماد میان پزشک و بیماراست.برای نمونه هنوزهم پس از مراجعه بیمار به پزشک در درمانگاه یا مطب ،زمانی که به بیمار پیشنهاد چند راه درمانی ومحل درمان داده می شود او خطاب به پزشک می گوید :هر چه را که شما صلاح می دانید.

‫دکترنوروزی سلامت مردان‬‎ ile ilgili görsel sonucu

  مدیرعامل سابق صندوق تعاون ورفاه نظام پزشکی تاکید کرد:پس به روشنی درمی یابیم این اعتماد است که مسئولیت را بر دوش پزشک می گذارد که بهترین تصمیم را برای بیمارش بگیرد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان های کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: حال هر عاملی که موجب سلب این اعتماد شود بیش از آن که آسیب را به پزشک برساند بیشترین آسیب را متوجه مردم و بیماران می کند.

وی درباره طنز" در حاشیه" گفت: مشکلی که جامعه پزشکی به دنبال پخش این سریال دارد مسئله ایجاد شبهه ای است که در ذهن مردم ایجاد می شود و آن اعتماد را دچار خدشه می کند. در واقع بیش از آن که فکر کنیم در این طنز، انتقاد برای پزشکان صورت می گیرد و باید ناراحت شوند و آسیب ببینند، تصور ما بر آسیب این امر روی مردم است.

‫درحاشیه‬‎ ile ilgili görsel sonucu

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: انتقاد در غالب طنز زیباست، ما سابقه این کار را در برخی مجلات مانند"گل آقا" داریم که از آن استقبال خوبی شد زیرا محترمانه و انتقادی بود.اما وقتی طنز با لودگی ادغام شود اثر طنز و انتقاد را از میان می برد.و آنچه که ما در این برنامه مشاهده می کنیم تنها طنز نیست بلکه لودگی هم در آن دیده می شود.

به گفته نوروزی در برخی از بخش های این برنامه پزشک را وسط برنامه معرکه می آورند و به آن با حالت رقص و حرکات موزون می دهند خوب این مفهومی ندارد یا تیکه ای به عنوان انتقاد نیست. یا اطلاعات پزشکی را به صورت غلط در برنامه عنوان می کنند یا چیزهای امکان ناپذیر را  در غالب طنز نیز امکان پذیر می کنند.

وی تأکید کرد: مسئله مهم بعدی در رابطه نزدیک جامعه پزشکی با جامعه هنرمندان است.زیرا بسیاری از هنرمندان ما مراجعات پزشکی متعددی داشته اند، بزرگان هنرمندی مانند استادان جمشید مشایخی، عزت الله انتظامی و... همه کسانی بوده اند که جان خودشان را بعد از خداوند متعال مدیون تلاش پزشکان هستند .ضمن اینکه بسیاری از هنرمندان هم نقش پزشکان را بسیار زیبا و در غالب معنوی اجرا کرده وماندگارشده اند.

عضوهیئت مدیره انجمن ارولوژی ایران گفت: ما یادمان نمی رود که در مسائل پزشکان بسیاری از بیمارستان ها خدمات خوب و مناسبی را برای هنرمندان بدون توجه به مسایل مادی نیز انجام دادند.پس تصور بر این است که این ارتباط خوب نباید دچار اختلال شود.

وی همچنین افزود: اگر بخشی در داخل جامعه هنرمندان در ایجاد این مسئله نقش داشته باشد که الان هم متأسفانه اتفاق افتاده است. پس به نظرمی رسد خود جامعه هنری وبزرگان هنرسینما وتئاتروتلویزیون به این موضوع ورود کنند.

وی یادآور شد: ما انتظار داریم هنرمندان بزرگ که بسیاری از نقش هایشان را در غالب پرستار و پزشک و ارائه دهندگان خدمت بازی کرده اند خودشان پاسخگوی برنامه هایی که طنز و انتقاد را متأسفانه با لودگی مخلوط کرده اند را بدهند.

‫درحاشیه‬‎ ile ilgili görsel sonucu

عضوهیات مدیره انجمن باروری وناباروری ایران به شفا آنلاین گفت: من مخالف این هستم که بگویم ما اصلأ این  طنز را نبینیم، بلکه باید آن را با نقد منصفانه مشاهده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: متأسفم از کسانی که باید از منافع صنفی دفاع کنند، آن هم دفاعی واقع بینانه و آگاهانه که کلام آن مورد پسند مردم باشد اما متاسفانه وظایفشان را به درستی  انجام نمی دهند.

وی تصریح کرد: مردم دوست دارند بخندند، شادی داشته باشند اما اگر آنها متوجه شوند که این موضوع چه اثرات مخربی بر روی خود آنها خواهد داشت جامعه هنری از این مسائل نیز جلوگیری می کنند.

وی خاطرنشان کرد: البته با نگاه به گذشته می بینیم که در دوره های قبل جامعه صنفی پزشکی رابطه خوبی با جامعه هنری داشت.به گونه ای که این مسائل و داستان ها قبل از این که تهیه شود مورد بحث و بررسی دقیق کارشناسی قرارمی گرفت واین مشکلات بروزنمی کرد. من تصورم بر این است که عدم حضور فعال و ارایه پاسخ های غیر شفاف و منطقی ازسوی دست اندرکاران امورصنفی جامعه پزشکی باعث شده که نوعی تقابل بین جامعه پزشکی و هنرمند و مردم پیش آید.این درحالی استکه معتقدم ما باید با زبانی گویا و شفاف و زبانی که مردم آن را قبول کنند به دفاع از خودمان بپردازیم.

گفتگو:شبنم طاهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: