کد خبر: ۵۷۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 09
در این بیماران توصیه به مصرف دارو برای حداقل 3 تا 6 ماه می باشد و قطع زود هنگام می تواند باعث برگشت مجدد علایم بیماری شود.
به گزارش شفاآنلاین،دكتر مهران حكیم زاده، فوق تخصص گوارش و کبد كودكان در خصوص یبوست به عنوان یکی از مشکلات گوارشی چنین بیان نمود: یبوست یکی از مشکلات شایع در کودکان و حتی بزرگسالان است، بطوریکه 4/1 بیمارانی که به درمانگاه فوق تخصصی مراجعه می کنند، بیماران یبوستی هستند.

دكتر حكیم زاده افزود: خوشبختانه حدود 90 تا 95% آنها مشکل جدی ندارند و می توان به راحتی ولی با مداومت مشکل آنها راحل کرد.

فوق تخصص گوارش و کبد كودكان ضمن اشاره به اینکه یبوست علت های مختلف دارد و معمولا در چند گروه سنی شایع تر است به بیان این گروه های سنی پرداخت و گفت:

1.بعداز شش ماهگی یعنی زمانی که غذای کمکی به شیر مادر اضافه می شود.

2.زمانی که خانواده ها تلاش می کنند که کودک را از پوشک بگیرند، زود گرفتن کودک از پوشک معمولا زمینه ساز یبوست می شود لذا بهترین زمان برای این کار بعد از سه سالگی است یعنی زمانیکه خود کودک تقاضا می کند که دیگر پوشک نشود.

3.در سن رفتن به مهدکودک و مدرسه در این صورت براحتی تنقیه نمی شود و عدم دفع و وجود مدفوع باعث جذب آب موجود در سیستم گوارش بدن می شود و دفع را سخت می کند و به تبع دفع دردناک باعث می شود کودک خود را نگه دارد و سیکل معیوب بوجود میاید.

وی به یکسری اقدامات رفتاری که در رفع یبوست موثر است، اشاره نمود:

-خانوادها بعد از صبحانه یا بعد از مصرف یک مایع ولرم ( آب ولرم یا چای ولرم) کودک را تشویق به دستشویی رفتن بکنند.

-استفاده از فیبر غذایی مثل انواع سبزی و میوه ها مثل انجیر که حاوی فیبر فراوان است می تواند موثر باشد.

-مصرف نان های حاوی سبوس مثل نان سنگگ یا نان بربری, مایعات زیاد در طول شبانه روز و محدود کردن مصرف شیر و لبنیات در بعضی موارد می تواند کمک کننده باشد.

 دکتر حکیم زاده در پایان خاطر نشان کرد: نکته مهم در این مورد پس از مراجعه به پزشک تداوم مصرف دارو می باشد، بطوریکه در این بیماران توصیه به مصرف دارو برای حداقل 3 تا 6 ماه می باشد و قطع زود هنگام می تواند باعث برگشت مجدد علایم بیماری شود.
 
خوزنیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: