کد خبر: ۵۷۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 06
شفاآنلاین : واکنش شما نسبت به اخبار چه وقتی که فقط آن را می خوانید و درباره اش فکر می‌کنید، چه وقتی که پای آن مثبت یا منفی برای مان به یادگار می گذارید و چه وقتی که نظرتان را مثبت یا منفی ، می نویسید ، برای مان ارزشمند است و این گزارش برای بازتاب همه واکنش های شما به نقد دیروز ما با عنوان « پزشکان معترض به در حاشیه بدانند » است .
به گزارش شفاآنلاین از جام جم آنلاین، شمار مثبت های گذاشته شده زیر این مطلب از منفی های آن بیشتر بوده است و سنجش نظرات کلی که برای آن نوشته شده نیز نشان می دهد آراء تاییدی اش، بیشتر از آراء مخالفش بوده و تقریباً همه آراء مخالف این مطلب از سوی پزشکان و آراء موافق از سوی غیرپزشکان بوده است.

موافقان: طنز است ، توهینی در کار نیست

یکی از مخاطبانی که این مطلب را تایید می کند، می گوید « متأسفانه در ایران بعضی پزشکان فکر می کنند چون با جان آدمها سرو کار دارند پس تافته جدا بافته اند و باید هر بلایی دوست دارند سر بیمار بیاورند . آنها باید بدانند که خدمتکاران مردم هستند و نه سروران مردم . مثل بقیه شغلها . دلایل این برداشت ریشه در فرهنگ عامه نسبت به پزشکان دارد .»

مخاطبی دیگر خاطره تلخش را از زیرمیزی گرفتن یک پزشک متخلف با جزئیات نقل کرده است که چگونه وقتی بیمار بدحالش در اتاق عمل منتظر آمدن پزشک بوده، از مطب با خانواده بیمار تماس گرفته اند و شرط حضور پزشک را پرداخت فوری 5 میلیون تومان هزینه اضافه اعلام کرده اند در حالی که پیش از آن هم از بیمار در بیمارستان 15 میلیون تومان گرفته شده بود.

او همچنین برخی پزشکان متخلفی را دیده که برای فرار از مالیات و گرفتن زیرمیزی در مطب دستگاه کارتخوان نمی گذارند تا بیماران تعرفه را آنطور که پزشک صلاح می داند بپردازند نه آن طور که وزارت بهداشت دستور داده است.

این مخاطب خواسته بداند چرا برنامه ای که برای انتقاد از برخی پزشکان متخلف ساخته شده است باعث دلخوری پزشکان پاکدست شده؟ مگر نه این که در هر شغلی ممکن است افرادی کجروی کنند و دراین باره به آنها تذکراتی داده شود؟ او البته در این دیدگاه با چندین مخاطب دیگر هم عقیده است که می گویند باور به ادعای پاک بودن همه اعضای صاحبان یک حرفه ، واقع بینانه نیست و باید بپذیریم که بالاخره شمار اندکی از پزشکان هم ممکن است مرتکب کجروی شوند.

برخی مخاطبان هم البته با محتوای کلی انتقاد از برخی پزشکان متخلف مانند رشته های دیگر موافقند اما اعتقاد دارند کارگردان می توانست حرفه ای تر این سریال را بسازد.

برخی مخاطبان، خاطره هایی زیبا از پزشکان فداکار نقل کرده اند برای مثال یکی از آنها با نام بردن از چند پزشک پاکدست و فداکار توضیح داده که چگونه آنها زندگی مرفه را رها کرده اند و بهترین سال های زندگی شان را برای آسایش بیماران شان در مناطق بسیار محروم فدا کرده اند. یک بیمار روستایی هم برای مان نامه ای نوشته است و در آن از خانم دکتر مهربانی گفته که در روستای آنها خدمت می کند و به هیچ وجه حاضر نیست از فقرا هزینه بگیرد و حتی هزینه های داروی برخی بیمارانش را هم از جیب می پردازد.

مخاطبی دیگر هم نسبت به باورهای عمومی مردم درباره حرفه پزشکی انتقاد کرده و گفته است که شاید خودمان، اشکال داریم که همیشه پزشکی را به عنوان بهترین شغل به فرزندان مان معرفی کرده ایم و مشاغل دیگر را پایین تر دانسته ایم و حالا همین تفکر ، برخی پزشکان را به این باور رسانده که از مردم عادی برتر هستند.

یکی از موافقان نیز ابراز نگرانی کرده است که اگر پزشکی اسرار خصوصی پرونده روانشناسی یکی از عوامل سریال را بر خلاف موازین اخلاقی و حرفه ای افشا کرده تا به این ترتیب با او تسویه حساب کند آیا ممکن است دیگر پزشکان نیز دست به چنین کارهایی بزنند ؟

ما ناچاریم به شکل خاص و به علت اهمیت مسأله ای که مطرح کرده با وجود بی طرفی به این مخاطب پاسخ بدهیم: مخاطب گرامی خوشبختانه به علت اخلاق گرایی جامعه ایرانی و بافت مذهبی و گرایش های انسان دوستانه جامعه ایرانی ،شمار پزشکان، روانشناسان و مشاورانی که ممکن است اسرار بیماران شان را افشا کنند بسیار بسیار اندک است و تقریباً به صفر می رسد پس نگران این مساله نباشید و اگر مشکلی پزشکی یا روانشناسی دارید بدون ترس و نگرانی از این مسأله به متخصص مراجعه کنید. همچنین از نظر قانونی هم پزشکان، روانشناسان و روانپزشکان موظف به حفظ اسرار بیماران شان هستند و اگر مسایل خصوصی بیماران را جز در مواردی که قانون الزام دارد، افشا کنند، مرتکب تخلف شده اند.

مخالفان: توهین است ، طنزی در کار نیست

نظرات موافقان فراوان است اما قرار نیست که ما فقط به همانها بپردازیم و مسلماً نظرات مخالف نیز برای ما ارزشمند است. نکته جالب درباره نظرهای مخالف که از سوی برخی پزشکان نوشته شده این است که در برخی از این نظرات توهین و فحاشی به نویسنده مطلب وجود دارد که البته در نسخه ارائه شده به مخاطبان، ناسزاها حذف یا تعدیل شده است تا رسانه ، مروج بی ادبی نباشد.

برخی از نظرات هم البته سازنده اند. از میان نظراتی که با توهین به نویسنده مطلب همراه بوده اند می توانیم به نظر پزشکی اشاره کنیم که گفته است نویسنده مطلب هم « در تب دکتر شدن می سوخته » یا دیگری که نقد را « لاطائلات » خوانده است یا فردی که گفته خبرنگار حق ندارد جامعه پزشکی را نقد کند و فقط باید به نقد افراد همسطح خودش که به اعتقاد او مسلماً از جامعه پزشکی پایین تر هستند ، بپردازد و پزشکی که گفته هدف ما از نوشتن نقد مطرح شدن نام خودمان بوده یا دیگری که با ادبیاتی بسیار ناخوشایند گفته است حتماً روزی خبرنگار یا بستگانش بیمار اورژانسی می شوند و آنوقت سر و کارشان با پزشک می افتد و همانجاست که می فهمند حرفه پزشکی ، چقدر مقدس است.

اما همه نظرات غیر محترمانه نیستند و برخی مخالفت شان را به شکل مؤدبانه ای ابراز کرده اند مثل پزشکی که توضیح می دهد کاملا موافق نقد جامعه پزشکی است، اما برداشت او از این سریال نقد نبوده بلکه مسخره کردن و بی حرمتی بوده است و پزشکی دیگر هم گفته است که به هیچ وجه با نقد کردن خودش و همکارانش مشکلی ندارد، اما به اعتقاد او بهتر است مشاغلی مانند آموزگاری و پزشکی و استادی دانشگاه از تیغ طنز مصون بمانند تا احترام ویژه شان در جامعه حفظ شود.

همچنین پزشکی دیگر پیشنهاد کرده است در کنار نقد منصفانه جامعه پزشکی، برخی پزشکان که در گمنامی برای رضای خدا در مناطق محروم به مردم بی بضاعت خدمت می کنند نیز معرفی شوند و از مسئولان درخواست کرده است مراقب باشند رابطه مبتنی بر اعتماد و صمیمیت میان بیماران و پزشکان مخدوش نشود.

ما: خودتان قضاوت کنید، منتظریم

ما درباره هیچ کدام از این نظرات، قضاوت نمی کنیم و ذات حرفه خبرنگاری ، باعث می شود خبرنگارها نقدپذیر باشند و نه از تعریف و تمجید مخاطبان نسبت به خودشان سرخوشی بی نهایت داشته باشند و فراموشکار شوند و نه از توهین و بی ادبی دلخور شوند و گوشه گیری کنند و تیغ نقدشان را غلاف کنند اما به هر حال قضاوت همچنان به عهده شماست و ما چشم انتظاریم که بدانیم نظر شما درباره واکنش ها به این نقد و البته سریال « در حاشیه » چگونه است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: