کد خبر: ۵۷۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۰ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 06
شفاآنلاین_حرف زدن در خواب، در کودکان و نوجوانان تقریبا شایع است. حرف زدن معمولا محدود به چند کلمه نامفهوم است!
به گزارش شفاآنلاین،حرف زدن طولانی تر مطالب بیان شده، مربوط به زندگی و نگرانی های شخصی است.
 
الف) پرخوابی اولیه

پرخوابی اولیه که معمولا از نوجوانی آغاز میشود، ممکن است برای چند دهه ادامه پیدا کند! ویژگی اصلی پرخوابی اولیه، خوابآلودگی زیاد است که بهمدت یک ماه است که یا با دورههای خواب طولانی یا با دورههای خواب روزانه (که تقریبا هرروز رخ میدهند)، مشخص میشود.

ب) حمله خواب

از ویژگیهای اصلی حمله خواب، حملههای مقاومتناپذیر مکرر خواب نیروبخش، خشکزدگی و بروز ناگهانی و عودکننده عناصر خواب با حرکت سریع چشم در دوره انتقال بین خواب و بیداری است. افراد مبتلا به حمله خواب، احتمال دارد درانجام فعالیتهای اجتماعی تردید کنند، زیرا از به خوابرفتن یا وقوع یک دوره خشکزدگی ترس دارند. این افراد درنتیجه بیدارشدنهای خودبهخود یا حرکتهای دورهای دستها یا پاها، خواب شبانه پراکنده دارند. میزان شیوع حمله خواب در بزرگسالان در زنان و مردان یکسان است.

 درمورد این اختلال، شیوه انتقال ارثی مشخص نشده است. تقریبا 5 تا 51درصد خویشاوندان بیولوژیک درجه اول مبتلایان به حمله خواب، این اختلال را دارند. تقریبا در04درصد از افراد مبتلا به حمله خواب، میتوان یک اختلال روانی دیگر را نیز مانند اختلال خلقی یا افسردگی مشاهده کرد.

ج) اختلال خوابگردی

خوابگردی که بیداری از خواب نیز نامیده میشود، عبارت است از یک دوره رفتارهای پیچیده که یکسوم ابتدایی شب درخواب عمیق (NREM) ظاهر شده و بیشتر؛ اما نه همیشه، باعث ترک بستر و راهرفتن میشود؛ طی آن، بیمار مینشیند و گاهی اعمال حرکتی تکراری مانند: راهرفتن، لباس پوشیدن، دستشویی رفتن، حرفزدن، فریادکشیدن و حتی رانندگیکردن را نیز انجام میدهد.

 خوابگردی معمولا از 6 تا 21 سالگی شروع میشود؛ اما در نوجوانان و جوانان نیز دیده میشود. این اختلال در مردان، بیشتر از زنان است.

ت) حرفزدن در خواب

حرفزدن در خواب، در کودکان و نوجوانان تقریبا شایع است. حرفزدن معمولا محدود به چند کلمه نامفهوم است! حرفزدن طولانیتر مطالب بیانشده، مربوط به زندگی و نگرانیهای شخصی است.

 شخص از رویاهای خود حرف نمیزند و غالبا رازی را نیز آشکار نمیکند. دورههای حرفزدن درخواب، گاهی همراه وحشتزدگی شبانه و خوابگردی است و درمان هم ندارد!

ث) اختلال وحشت شبانه

وحشت شبانه بهصورت برخاستن از خواب در یکسوم ابتدایی شب، درضمن خوابِ عمیق است. تقریبا با فریاد و شیون یا گریههای نابههنجار و آزاردهنده همراه با رفتارهای اضطرابی و هراس شدید است.

 بیمار معمولا با حالتی وحشتزده در بستر خود مینشیند، با صدای بلند فریاد میکشد و گاهی بلافاصله دچار سنکوپ میشود.

خ) سرکوبیدن مربوط به خواب

سرکوبیدن مربوط به خواب، یک رفتار مربوط به خواب است که با حرکات موزون جلو و عقببردن سر و گاهی تمام بدن بلافاصله قبلاز خواب یا ضمن خواب مشخص میشود.

این رفتار معمولا در مرحله خواب عمیق روی میدهد.
 
الودکتر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: