کد خبر: ۵۵۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۴ - 2015March 23
حوزه سلامت در سالی که گذشت؛
شفاآنلاین-انجام زایمان رایگان طبیعی در بیمارستان های دولتی و دانشگاهی کشور، یکی از برنامه های زیر مجموعه طرح تحول نظام سلامت است که با هدف کاهش آمار وحشتناک سزارین در کشور، دنبال می شود.

به گزارش شفاآنلاین،ابلاغ سیاست های جمعیتی و کاهش آمار فرزند آوری در جامعه، باعث شد تا وزارت بهداشت بسته ای را در قالب «انجام زایمان رایگان طبیعی» در بیمارستان های دولتی و دانشگاهی، تعریف کند که اجرای این بسته در دل طرح تحول نظام سلامت پیش بینی شده است.

بر اساس این طرح، انجام زایمان طبیعی مادران باردار در بیمارستان های دولتی، رایگان شده و از سوی دیگر، تعرفه زایمان برای ماما و متخصص زنان و زایمان برابر شده است.

دکتر محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اجرای برنامه زایمان طبیعی در قالب طرح تحول نظام سلامت، گفت: با اجرای برنامه حمایت از زایمان طبیعی بیش از ۳۳۰ هزار زایمان طبیعی انجام شده که حدود ۵ درصد در مجموع کشور، نسبت سزارین به زایمان طبیعی تغییر کرده است، همچنین آموزش های رایگان برای ۶۰ هزار مادر در این زمینه انجام شده است.

این در حالی است که ناهید خدا کرمی رئیس انجمن علمی مامایی ایران با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت و انجام زایمان رایگان طبیعی در بیمارستان های دولتی، معتقد است که در اجرای این طرح حقوق ماماها به حق در نظر گرفته نشده و تعرفه زایمان طبیعی به گونه‌ای تعریف شده که بیشترین سود به جیب متخصص زنان و زایمان می رود.

وی با بیان این مطلب که طرح تحول نظام سلامت نخستین موضوعی نیست که به علت سیاست‌های وزارت بهداشت، در آن حقوق ماماها به درستی ادا نمی‌شود، گفت: این در حالی است که ماماها می‌توانند بطور مستقل به امر طبیعی زایمان طبیعی بپردازند و لازم است یک ماما همانند یک متخصص از حقوق کافی برخوردار باشد.

خدا کرمی بیان کرد: باید نظارت دقیق و اقدامات بهتری صورت بگیرد تا جامعه مامایی تمایل بیشتری به حمایت از طرح تحول نظام سلامت داشته باشد.

خداکرمی با بیان اینکه نظارت دقیق در استانداردهای حقوقی کار ماما در کشور صورت نمی‌گیرد، افزود: اجرای این طرح تا حدودی امتیازاتی را برای بیماران به همراه داشته است اما، این طرح بیشتر به نام بیماران و همچنین به کام برخی اقلیت پزشکان متخصص است.

سکینه کفایی عضو شورای عالی نظام پزشکی، به آثار رایگان شدن زایمان طبیعی در قالب اجرای طرح تحول سلامت، اشاره کرد و افزود: اختصاص تعرفه تشویقی به ماما و پزشک در زایمان طبیعی، باعث دلگرمی ارائه دهندگان این خدمت شده و این می تواند، نقطه قوت برنامه رایگان شدن زایمان طبیعی در کشور باشد.

وی با انتقاد از تخصیص نابرابر تعرفه تشویقی زایمان برای ماما و پزشک، تاکید کرد: با توجه به حضور بیشتر ماما در کنار مادران، اختصاص تعرفه ۳۰ درصدی در مقایسه با تعرفه ۶۰ درصدی پزشک، که حضور کمتری در بیمارستان دارد، منطقی نیست.

کفایی، خواستار بازنگری تعرفه های زایمان طبیعی شد و گفت: به نظر می رسد که ماما و پزشک، هرکدام بر اساس خدمتی که ارائه می دهند، باید سهم واقعی خود را دریافت كنند.

وی همچنین از پرداخت نشدن حق الزحمه کلاس های آمادگی زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی خبر داد و افزود: با توجه به اینکه ماماها، نقش اثرگذاری در ترغیب مادران به انجام زایمان طبیعی دارند، پرداخت نشدن حق الزحمه ها، باعث دلسردی ماماها شده است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی، از نبود مراکز مشاوره خدمات مامایی در برخی از شهرها و استان های کشور گلایه کرد و در ادامه به با اشاره به فعالیت ماماهای بخش خصوصی و انگیزه آنها برای همراهی در ترویج فرهنگ زایمان طبیعی، تاکید کرد: بر اساس آنچه در دستورالعمل ترویج زایمان طبیعی آمده است، باید همه تسهیلات زایمان برای ماماهای فعال در بخش غیردولتی فراهم شود تا امکان زایمان طبیعی در مراکز دولتی فراهم شود. اما، هنوز قراردادی با ماماها منعقد نشده است که امکان انجام زایمان طبیعی در مراکز دولتی فراهم شود.

دکتر حمیدرضا صفی خانی معاون فنی و برنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت، با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت از ۱۵ اردیبهشت ۹۳ در سطح بیمارستان های دولتی و دانشگاهی، از کاهش آمار سزارین خبر داد و افزود: پیش از این ۵۴ درصد از زایمان ها در کشور به روش سزارین بود که این آمار به ۴۹ درصد رسیده است.

وی گفت: در طرح تحول نظام سلامت، ۳۵۰ میلیارد تومان به کاهش آمار سزارین در کشور در یک سال، اختصاص داده شده است که تاکنون با این بودجه موفق شده ایم ۳۶۶ بلوک زایمان را در کشور بهسازی کنیم، کارکنان بخش های زایمان را آموزش دهیم

وی در ارتباط با وضعیت بیمارستان های خصوصی در انجام عمل سزارین و زایمان طبیعی، افزود: هدف ما کاهش ۱۰ درصدی از آمار سزارین در کشور است و در صورتی که بیمارستان های خصوصی به این آمار در مدت یک سال دست نیابند، در ارزشیابی و اعتبار بخشی آنها اعمال نظر می کنیم و آن را کاهش می دهیم ضمن اینکه در صورت کوتاهی بیمارستان های دولتی نیز در کاهش آمار سزارین، با آنها برخورد مدیریتی خواهیم کرد.



مهر



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: