کد خبر: ۵۵۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 18
شفاآنلاین-پزشکان در یک بررسی جدید مشاهده کردند مصرف قرص پیشگیری، خطر ابتلا به بیماری کرون را در زنانی که سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را دارند، سه برابر افزایش می‌دهد.
به گزارش شفا آنلاین،گروهی از متخصصان دانشگاه هاروارد آمریکا با مطالعه روی ارتباط بین مصرف قرص پیشگیری از بارداری و بیماری کرون دریافتند زنانی که سابقه ژنتیکی ابتلا به این بیماری گوارشی مزمن در آنان وجود دارد در صورتی که حداقل برای مدت پنج سال از این قرص‌ها مصرف کرده باشند، سه برابر بیشتر با خطر احتمالی ابتلا به این بیماری مواجه هستند.

در این بررسی 230 هزار زن آمریکایی در فاصله سال‌های 1976 تا 2008 مورد مطالعه قرار گرفتند. در این مطالعه سلامت دستگاه گوارش زنانی که از قرص‌های پیشگیری از بارداری برای مدت زمان طولانی مصرف کرده بودند با زنان دیگر مقایسه شد. از مجموع این زنان 309 مورد ابتلا به بیماری کرون و 362 مورد ابتلا به کولیت زخمی مشاهده شد.

نتایج این مطالعه حاکی از آن است که ارتباطی بین مصرف قرص پیشگیری از بارداری و افزایش خطر ابتلا به کولیت زخمی پیشرفته وجود ندارد اما در صورتی که از این قرص‌ها بیش از پنج سال استفاده شود احتمال ابتلا به بیماری کرون سه برابر افزایش می‌یابد.

متخصصان در این مطالعه معتقدند که هورمون‌های موجود در قرص‌های پیشگیری از بارداری خطر ابتلا به بیماری کرون را افزایش می‌دهند اما این ادعا هنوز به لحاظ پزشکی تایید نشده‌ است. با این حال بررسی‌های پیشین نشان داده‌ بود که هورمون استروژن بر روده تاثیر می‌گذارد.

بیماری کرون عارضه‌ای جدی، غیرقابل درمان و بسیار آسیب‌رسان است. علاوه بر این تعداد زنان مبتلا به این بیماری در 50 سال گذشته دو یا سه برابر بیشتر شده‌ است.

به نقل از مدیکال دیلی، قرص پیشگیری از بارداری در آمریکا به طور گسترده مورد استفاده است اما انواع متفاوتی از این قرص‌ها وجود دارند و زنان باید از عوارض آنها پیش از شروع به مصرف آگاه باشند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: