کد خبر: ۵۴۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۰ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 14
شفا آنلاين-کم‌خوني فقرآهن معمولا بدون علامت است اما از بين علائم شايع مي‌توان به رنگ‌پريدگي در خطوط کف دست و بستر ناخن و ملتحمه چشم اشاره کرد.
 به گزارش شفا آنلاين،دکتر نسرين حبيبيان عضو هيات علمي ‌دانشگاه آزاد اسلامي گفت: کم‌خوني فقرآهن شايع‌ترين بيماري خوني کودکان و ناشي از کمبود آهن براي ساخت هموگلوبين است. کودکاني که در 6 ماه اول فقط شير مادر مي‌خورند، اگر از4 ماهگي تا 2 سالگي مکمل آهن خورده باشند، دچار فقرآهن نمي‌شوند اما اگر مادري در اين زمينه غفلت کرده باشد، فقرآهن علائم خود را در 24 ماهگي نشان مي‌دهد. کم‌خوني فقرآهن معمولا بدون علامت است اما از بين علائم شايع مي‌توان به رنگ‌پريدگي در خطوط کف دست و بستر ناخن و ملتحمه چشم اشاره کرد.

در کم‌خوني‌هاي شديد شاهد بي‌اشتهايي، بي‌قراري و خواب‌آلودگي کودک هم هستيم. تمايل به مصرف مواد غذايي غيرخوراکي مثل خاک، گچ، نشاسته و يخ نيز از ديگر علائم است که به آن اصطلاحا پيکا يا پاگوفاژي مي‌گويند. کودکاني که کم‌خوني دارند، به مصرف موادغذايي خيلي ترش مثل لواشک نيز تمايل بيشتري دارند. مهم‌ترين عارضه کاهش ذخاير آهن بدن، کاهش فعاليت‌هاي حرکتي و ضريب هوشي در شيرخواران و نوجوانان است.

در مراحلي که هنوز فقط ذخاير آهن کم است و بدن دچار کم‌خوني نشده نيز اين تغييرات در ضريب هوشي و جسمي ‌خود را نشان مي‌دهد و حتي بعد از درمان اين تغييرات گاه کاملا قابل برگشت نيست. در درمان کم‌خوني فقرآهن پيشگيري حرف اول را مي‌زند بنابراين حتما بايد بين 6-4 ماهگي 2 ميلي‌گرم به ازاي هر کيلوگرم وزن نوزاد به او ترکيب‌ آهن و نمک‌هايي مثل فرو‌سولفات (به شکل قطره) داد. براي درمان ابتدا بايد آزمايش خون تجويز شود و در صورت اثبات کمبود به ازاي هر کيلوگرم وزن 3 تا 6 ميلي‌گرم شربت آهن تجويز کرد که بايد در 3 نوبت در روز هر 8 ساعت بين غذا داده شود. لازم است موادغذايي حاوي آهن مثل گوشت و حبوبات به‌خصوص عدس گنجانده شود.

هرگز سرخود به فرزندتان شربت آهن ندهيد. طول درمان کم‌خوني فقر آهن بين 3-1 ماه است به شرطي که رژيم‌غذايي نيز متعادل باشد. بعد از اين مدت مجدد به تجويز آزمايش و پيگيري نياز است. آهن اضافي نيز مسموميت‌زاست و نبايد بيش از اندازه وارد بدن شود. در غير اين صورت در طحال، قلب و کبد رسوب مي‌کند و مشکل‌زا خواهد شد.




سلامت




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: