کد خبر: ۵۴۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 12
شفا آنلاین:گتمیری گفت: حدود 7 میلیون نفر در کشور به آسیب‌های خفیف کلیه مبتلا هستند.
به گزارش شفا آنلاین - سید منصور گتمیری دبیر علمی سمینار کلیه پس از افتتاحیه این سمینار در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه بیماری کلیه علامت ندارد و نباید منتظر مشاهده علائمی مانند ضعف و رنگ پریدگی در فرد برای مراجعه به پزشک بود زیرا در این هنگام فرد در مراحل سه و چهار بیماری کلیه قرار دارد. 
 
وی  افزود: 6 تا 7میلیون نفر در کشور به آسیب‌های خفیف کلیه مبتلا هستند و در صورتی که فرد ریزفاکتورهایی چون چاقی و مصرف سیگار، فشار خون و دیابت را دارد باید با مشورت با پزشک خود از وجود بیماری کلیه مطمئن شود. این مسئله با یک تست ارزان قیمت خون و ادرار مشخص می‌شود. 

دبیر علمی همایش کلیه با اشاره به آمار مبتلایان به مراحل شدید این بیماری اظهار داشت:‌ 50-60هزار نفر در کشور در مراحل شدید بیماری کلیه قرار دارند که از میان 27 هزار نفر دیالیز می‌شوند و هم اکنون 25 هزار بیمار پیوند کلیه در کشور وجود دارد که این افراد برای دولت و بیمه‌ها و خانواده‌هایشان مشکلاتی را به همراه دارند برای مثال می‌توان به هزینه‌ 28 میلیونی دیالیز برای این افراد در طول سال اشاره کرد این هزینه‌ها غیر از هزینه بستری بیماران است البته 90 درصد هزینه آن توسط دولت و بیمه‌ها پرداخت می‌شود.
 
گتمیری ادامه داد: تهیه کلیه برای بیماران نیازمند به پیوند کلیه مشکل جدی برای دولت است علاوه بر آن بیماران کلیوی با وجود تمام این هزینه‌ها کارآمدی‌شان در جامعه کاهش می‌یابد و بسیاری از ‌آنها درآمدشان را از دست می‌دهند. 

وی تصریح کرد:‌ بیماران پیوند کلیه هر چند وقت یکبار در هزینه درمان دارو با مشکل مواجه می‌شوند البته هم اکنون با کمک سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت بحرانی در زمینه تهیه داروی این بیماران وجود ندارد. همچنین  افرادی که ریز فاکتوری مانند دیابت، فشار خون، چاقی، مصرف مسکن در گذشته، سابقه رویارویی با مواد رنگین در عکس برداری‌ها و سابقه ابتلا به بیماری کلیه را دارند برای غربالگری این بیماری اقدام نمایند. 

علاوه بر آن آموزش در زمینه بیماری کلیه بسیار پایین است با وجود ‌آنکه ریز فاکتورهایی چون فشار خون در کشور وجود دارد و 20 تا 50 درصد مبتلایان به فشار خون از بیماری خود آگاهی ندارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: