کد خبر: ۵۴۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۵ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 12
شفا آنلاین:اکثر افراد به علت بی‌نظمی دندان‌هایشان اقدام به ارتودنسی می‌کنند.
به گزارش شفا آنلاین - محمد باصفا استاد گروه ارتودنسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  گفت: هنگامی فرد نیاز به ارتودنسی پیدا می‌کند که فقط مشکل دندانی یا فقط مشکل فکی و یا هر دو مشکل را داشته باشد که در همه گروه‌های سنی شایع است. متخصصان به دلیل کمبود فضا یا داشتن دندان‌های درشت، کوچک بودن استخوان فک فرد و یا وجود فاصله زیاد بین دندان‌هاست که اقدام به ارتودنسی می‌کنند. البته همه این عوامل بیشتر زمینه ارثی دارند.

وی ادامه داد: اکثر بیماران از بی‌نظمی دندان‌هایشان رنج می‌برند و صرفاً جهت زیباتر شدن اقدام به ارتودنسی می‌کنند،‌ اما این فرایند علاوه بر زیبایی بر روند هضم غذا نیز تأثیر می‌گذارد و اگر درمان به دقت صورت گیرد، کاملاً پایدار است و تأثیر بسزایی در مسائل اجتماعی، روحی و اعتماد به نفس فرد می‌گذارد.

باصفا اضافه کرد: درمان‌ها را بر مبنای داده‌های بیمار طرح‌ریزی می‌کنند. اگر لب‌ها و نیمرخ فرد برجسته باشد، بعضی از دندان‌ها کشیده می‌شوند تا درمان نتیجه‌بخش باشد اما اگر فردی دارای نیم‌رخ فرورفته است، این عمل بدون کشیدن دندان‌ها انجام می‌شود. اگر فرد سن پایین‌تر از سن بلوغ را داشته باشد در هر 2 حالت درمان راحت‌تر صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: درمان زمانی نتیجه پایدار دارد که علاوه بر تشخیص و درمان درست، بیمار نیز همکاری لازم را داشته باشد.

باصفا در پایان اظهار داشت: اگر همکاری فرد نباشد و درمان طولانی شود، باعث ایجاد لکه‌های سفید روی دندان که عمدتاً به علت عدم رعایت بهداشت و عدم توجه متخصص رخ می‌دهد و یا باعث آسیب دیدن ریشه‌های دندان می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: