کد خبر: ۵۴۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 09
شفا آنلاين-دبیر علمی سمینار روز جهانی کلیه با بیان این که حداقل 6 میلیون بیمار کلیوی در کشور وجود دارد، گفت: دیابت مهم ترین عامل ابتلا به این بیماری در کشور به شمار می آید.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر سید منصور گتمیری روز دوشنبه در نشست خبری سمینار روز جهانی کلیه افزود: 10 درصد جمعیت بالغ کشور به درجاتی از بیماری های مزمن کلیوی مبتلا هستند.


وی خاطرنشان کرد: 50 هزار نفر نیز در کشور به بیماری پیشرفته کلیه مبتلا هستند و این بیماران بدون درمان های جایگزین یعنی دیالیز صفاقی، خونی و پیوند کلیه نمی توانند به زندگی ادامه دهند.

وی ادامه داد: 27 هزار نفر در کشور دیالیز انجام می دهند و 25 هزار بیمار دیگر پیوند کلیه دریافت کرده اند.

این فوق تخصص نفرولوژی تاکید کرد: بیماری های مزمن کلیوی جزو پرهزینه ترین بیماران خاص محسوب می شوند چنانکه برای یک بیمار دیالیزی در آمریکا سالانه 50 هزار دلار و در ایران با همه سوبسیدها 28 میلیون تومان و برای پیوند کلیه در آمریکا 125 هزار دلار هزینه می شود.

گتمیری اضافه کرد: همچنین برای تهیه یک دستگاه همودیالیز 60 میلیون تومان نیاز است و خوشبختانه در ایران اقدامات درمانی دیالیز و پیوند برای بیماران رایگان انجام می شود.

وی ادامه داد: هزینه بستری بیماران بعد از پیوند کلیه تا سه ماه رایگان بوده و بعد از آن فقط 10 درصد فرانشیز می پردازند.

وی یادآور شد: یک بیمار همودیالیزی 9 برابر یک آدم عادی در بیمارستان بستری می شود زیرا دستگاه ایمنی ضعیفی دارد و از سوی دیگر بیماری های قلبی در این بیماران شایع تر است.

وی ادامه داد: با افزایش جمعیت و افزایش سن امید به زندگی، بیماران کلیوی در کشور بیشتر می شوند و ما با هزینه فزاینده آنان روبه رو هستیم بنابراین ارتقای آگاهی عمومی می تواند جلوی پیشرفت بیماری به ویژه در مراحل خفیف را بگیرد.

دبیر علمی سمینار روز جهانی کلیه با بیان این که دیابت مهم ترین عامل بروز بیماری های کلیوی به شمار می رود، گفت: عامل خطر دوم برای ابتلا به بیماری های کلیوی، فشار خون است.

گتمیری ، اضافه وزن، چاقی، سیگار و مصرف بی رویه دارو و مسکن ها را از جمله عوامل ابتلا به بیماری های کلیوی عنوان کرد.

وی افزود: ایرانیان 2.5 برابر استاندارد نمک مصرف می کنند که این میزان مصرف عامل مهمی برای ابتلا به فشار خون و بیماری های کلیوی به شمار می آید.

وی اظهارداشت: بخش عمده این نمک خارج از اراده اعضای خانواده مصرف می شود به آن معنا که حتی اگر نمک در سفره غذا و هنگام طبخ غذا استفاده نشود متاسفانه صنایع غذایی نمک زیادی مصرف می کنند که لازم است مورد توجه مراجع تصمیم گیر قرار گیرد.



ایرنا



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: