کد خبر: ۵۴۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 08
رئیس انجمن نفرولوژی ایران:
شفاآنلاین-رئیس انجمن نفرولوژی ایران با بیان عوامل خطر در ابتلا به بیماری نارسایی کلیه، گفت: بیماری کلیه بسیار شایع است به طوری که از هر ۱۰ ایرانی یک نفر بیماری کلیه دارد.

به گزارش شفا آنلاین،محمدرضا گنجی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته حمایت از بیماران کلیوی، گفت: برای دهمین سال است که مراسم روز جهانی کلیه برگزار می‌شود، بیماری کلیه بسیار شایع است و مردم باید مراقب باشند چرا که در کشور نیز از هر 10 نفر، یک نفر بیماری کلیه دارد.

وی افزود: افرادی که سابقه فشار خون دارند، چاقی، دیابت، استعمال سیگار، رژیم غذایی نامناسب و عدم تحرک و ورزش از عوامل خطر ابتلا به این بیماری است.

گنجی گفت: بعضی از عوامل نیز در ابتلا به این بیماری مؤثر است، مثلاً سیاهپوستان 3 برابر سفیدپوستان نارسایی کلیه می‌گیرند و در تحقیق اخیر در کشور مشخص شد 25 درصد مردم بندر ترکمن به بیماری کلیه مبتلا هستند.

رئیس انجمن نفرولوژی ایران افزود: وزارت بهداشت نظر کارشناسی از ما نمی‌گیرد و ما فقط می‌توانیم از متخصصان بخواهیم که توصیه کنند تا مردم کمتر دچار شوند، در حالی که سیاست‌گذاری و زیرساخت‌ها در دست نهادهای دولتی است.

گنجی افزود: مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک و داروهای مسکن به کلیه‌ها بیشترین صدمه را می‌زند و شانس ابتلا به نارسایی کلیه پس از 65 سالگی بیشتر می‌شود.

وی گفت: نارسایی مزمن کلیه قابل توقف و آهسته شدن است ولی متأسفانه مشخص نمی‌کند و باید مردم حتماً اگر فاکتورهای خطر را دارند تحت معاینه قرار گیرند.

وی افزود: بعضی از شعارها شامل این می‌شود که همیشه سرحال باشید با ورزش کردن، فشار خون را مرتب کنترل کنید، قند خون کنترل شود، آب سالم بنوشید، سیگار نکشید، داروهای مسکن استفاده نشود و مرتب کلیه‌ها تحت معاینه قرار گیرند.

گنجی در مورد وضعیت متخصصان نفرولوژی نیز گفت:‌ با فارغ‌التحصیلان امسال 300 نفر متخصص این رشته را خواهیم داشت، در حالی که با توجه به جمعیت کشور باید تعداد متخصصان از 250 نفر به 800 نفر افزایش یابد.

رئیس انجمن نفرولوژی ایران گفت: این در حالی است که کسی به سراغ رشته فوق تخصص کلیه نمی‌رود، چرا که تعرفه‌های پائینی دارد و امسال فقط 8 نفر پذیرش شدند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: