کد خبر: ۵۴۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 08
معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی خبر داد:
شفاآنلاین-معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی گفت: بخشودگی جرایم کارفرمایان به صورت مادام العمر در تأمین اجتماعی تمام شده است و هم اکنون در حال طراحی آیین نامه‌ای هستیم تا کارفرمایان خوش حساب را مورد حمایت و تشویق قرار دهیم.
به گزارش شفا آنلاین،محمدحسن زدا امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: برای نخستین بار در تاریخ بیمه‌گری در حال تهیه سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری هستیم همچنین برنامه راهبردی سازمان تأمین اجتماعی برای نخستین بار در طول تاریخ این سازمان تهیه شده همچنین در تهیه برنامه ششم توسعه نقش فعال و موثری داریم.

وی افزود: برای نخستین بار در تاریخ سازمان تأمین اجتماعی توانستیم صورت حساب بدهی کارفرمایان را به صورت شش ماهه ارائه کنیم که به پیوست صورت ریز محاسبات نیز تقدیم آنها شد.

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: در گذشته مهلت هیئت‌های رسیدگی به اعتراض کارفرمایان 8 ماهه بود که آن را به سه ماه کاهش دادیم و در سه ماهه نخست سال 94 آن را به کمتر از یک ماه کاهش خواهیم داد همچنین در حوزه بازرسی و اجرا بیشتر از 50 درصد از برنامه ابلاغی سازمان تأمین اجتماعی جلوتر هستیم.

وی با اشاره به بیمه رانندگان، کارگران ساختمانی و حرف و مشاغل آزاد و بیمه‌های اختیاری، گفت: در مجموع سه و نیم میلیون نفر تحت پوشش این بیمه‌ها هستند که به صورت غیر حضوری و مکانیزه بیمه آنها انجام می‌شود و هر ماه از سه و نیم میلیون بار مراجعه به سازمان تأمین اجتماعی و سفرهای درون شهری کاهش یافته است.

زدا ادامه داد: ماده 45 قانون برنامه پنجم توسعه که با انتقال سوابق ایثارگران تطابق داشت، تدوین شد و دستورالعمل مربوطه آماده ابلاغ است که براین اساس ایثارگرانی که مجبور به انتقال به دستگاه شده‌اند تا 15 سال هزینه انتقال را دولت تقبل می‌کند و ایثارگران نیازی به پرداخت مابه التفاوت ندارند.

وی بیان کرد: در حوزه بیمه‌گری چند مشکل قدیمی داشتیم که توانستیم مشکل شرکت کارون و هفت تپه را حل کنیم و گروه نخست بازنشسته شدند و دیگر شاهد تجمع و اعتراضات آنها نیستیم هم اکنون نیز در حال مشکل نساجی مازندران هستیم.

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به مشاغل سخت و زیان آور، افزود: در حوزه مشاغل سخت و زیان آور مشکل هفت هزار و 300 روز را داشتیم که اگر فردی بیش از 10 روز غیبت غیرموجه داشت دیگر نمی‌توانست با 20 سال سابقه متوالی بازنشسته شود که این 10 روز را به یک سال افزایش دادیم و باعث شد تعداد زیادی از کارگران از این قانون و آیین نامه جدید استفاده کنند.

وی گفت: در گذشته هر فردی که دفترچه تأمین اجتماعی داشت باید برای تعویض، تمدید و صدور دفترچه جدید به شعبه صادرکننده مراجعه می‌کرد اما هم اکنون به هر شعبه‌ای در سطح کشور مراجعه کنند این کارها انجام می‌شود.

زدا با اشاره به برونسپاری و کوچک سازی سیستم، عنوان کرد: در این راستا 40 کارگزاری را انتقال دادیم و اولویت نخست با استان‌هایی بود که فاقد کارگزاری هستند و در مرحله دوم اولویت با شعباتی بود که تراکم زیادی داشتند.

وی اظهار داشت: پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص سیاست‌های جمعیتی مشکل بیمه فرزندان چهارم به بعد را حل کردیم و براین اساس افرادی که برای بیمه فرزندان سوم به بعد باید سرانه بیمه را خود پرداخت می‌کردند، محدودیتی ندارند و مشکل آنها حل شده است.

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی افزود: پروتز و اوروتز دو بار در سال 93 بازنگری کردیم که برخی اقلام تا 300 درصد افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه سال 94 در حوزه بیمه‌گری سال سیستم‌های متمرکز خاهد بود، گفت: مقدمات لازم فراهم شده تا درسال 94 تمام پرداخت‌های تأمین اجتماعی در حوزه مستمری و بیمه بیکاری به صورت متمرکز انجام شود؛ درسال 93 کارگزاری‌های بیمه حدود 40 میلیون بار مراجعه و کار بیمه‌ای را انجام دادند که این کمک بزرگی به سیستم اصلی سازمان تأمین اجتماعی است.

زدا با اعلام خبری ویژه عنوان کرد: از امروز 17 اسفند 93 از طریق آدرس الکترونیکی samt.tamin.ir فرصتی فراهم شد تا کارفرمایاk پرونده محاسباتی خود را مشاهده کنند و از این طریق وارد فاز تکریم عملی ارباب رجوع شدیم.

وی بیان کرد: تاکنون کارفرمایان از مشاهده پرونده محاسباتی خود محروم بودند و نمی‌دانستند که ریشه و منشأ بدهی‌ آنها چیست براین اساس آنها می‌توانند با مراجعه به سایت ذکر شده پرونده خود را مشاهده کرده و اگر ایرادی در آن یافتند مراجعه کنند تا ایراد در محاسبات برطرف شود.

*بدهی 5 هزار میلیارد تومانی کارفرمایان به تأمین اجتماعی

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی عنوان کرد: یک میلیون و 200 هزار کارگاه و کارفرمای فعال در کشور داریم که 5 هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکارند. برای بررسی حجم بالای این بدهی‌ها آسیب شناسی انجام دادیم که نتیجه آن دو نکته را مشخص کرد نخست آنکه دوره محاسباتی سالیانه است و در طی سال عدد بدهی به قدری بزرگ می‌شود که کارفرما قدرت پرداخت را نداشته و در نتیجه به آن بی توجه می‌شود و نکته دوم اینکه کارفرمایان منشأ و ریشه اصلی بدهی‌ها را نمی‌دانند در نتیجه تمایلی به پرداخت آن ندارند.

وی گفت: درسال 93 این مشکلات را بررسی کردیم و براین اساس صورت‌های بدهی که در60 سال گذشته به صورت سالیانه صادر می‌شد هر 6 ماه صادر کردیم که باعث شد رقم بدهی‌ها را 50 درصد خرد کنیم و این موضوع کمکی به کارفرمایان بود تا بتوانند بدهی‌ها را راحت‌تر پرداخت کنند. همچنین آنها از امروز می‌توانند وارد پرونده محاسباتی خود شده و منشأ بدهی‌ها را شناسایی کنند.

زدا در خصوص بخشودگی جرایم کارفرمایان بیان کرد: این موضوع در لایحه بودجه دولت پیش بینی شده بود و در کمیسیون تلفیق نیز رأی آورد. اما زمانی که در صحن علنی مطرح شد برخی از نمایندگان اعلام کردند که ماهیت بودجه‌ای نداشته و در نتیجه طبق رأی گیری از دستور کار مجلس خارج شد.

وی ادامه داد: کارفرمایان فعلا امکان بخشودگی جرایم را ندارند و سه ماه قبل در بخش فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی این ایده مطرح شد که چرا همیشه باید به افراد بدحسابی که جریمه می‌شوند توجه کرده و به خوش حساب‌ها توجه نداشته باشیم. هم اکنون بر روی این موضوع متمرکز شده‌ایم و آیین نامه جدیدی در دست تهیه است که به زودی آماده می‌شود.

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی در خصوص این آیین نامه عنوان کرد: طبق این آیین نامه دو اتفاق رخ خواهد داد نخست آنکه بحث بخشودگی جریمه بدحسابان به صورت مادام العمر منتفی می‌شود و کارفرمایان خوش حساب از مزایای ویژه سازمان تأمین اجتماعی بهره مند خواهد شد که این دستورالعمل طی دو تا سه ماه آینده اجرایی خواهد شد. 

وی با اشاره به قانون حمایت از خانواده افزود: در قانون حمایت از خانواده مقرر شده بود تا زنانی که مستمری همسران خود را دریافت می‌کنند در صورت ازدواج مجدد نیز بتوانند این مستمری را دریافت کنند. براین اساس از تاریخ 7 اردیبهشت 92 حقوق افرادی که به دلیل ازدواج مجدد قطع شده است برقرار می‌شود.

زدا اظهار داشت: در قانون تأمین اجتماعی سهی که برای همسر بیمه شده درنظر داشتیم 50 درصد و سهم هر کدام از فرزندان 25 درصد بود اما در قانون حمایت ازخانواده این سهم‌ها مساوی اعلام شد و منتظر هستیم تا مشخص شود دولت و صندوق بازنشستگی کشوری در این زمینه چه رفتاری را خواهند داشت.

وی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی به مساوی بودن سهم پرداخت شده همسر و فرزندان اعتراض دارد چرا که اگر این موضوع ارجایی شود بسیاری از زنان که براساس 50 درصد سهم دریافت می‌کردند باید سهمشان کاهش یابد.

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی گفت: از تاریخ 13 اسفند 93 طبق بخشنامه 67 مستمری‌ها به 519 شعبه تأمین اجتماعی اعلام کردیم که اگر افرادی به آنها مراجعه کرده و گفته‌اند بعد از 7 اردیبهشت 92 ازدواج کرده‌اند یا هم اکنون می خواهند ازدواج کنند، حقوقشان را دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه هم کانون 39 میلیون و 700 هزار نفر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند، بیان کرد: 13 و نیم میلیون نفر بیمه شده های اصلی هستند و دو میلیون و 300 زار نفر مستمری بگیر بوده که با افراد تبعی و خانواده‌های آنها به 4 میلیون و 500 هزار نفر می‌رسند.

زدا گفت: هر ماه دو هزار و 200 میلیارد تومان توسط سازمان تأمین اجتماعی به این افراد پرداخت می‌شود و عیدی آنها نیز در بهمن ماه پرداخت شد و در بحث افزایش حقوق سال 94 متعهد هستیم تا آن را از فروردین ماه اعمال کنیم به شرط آنکه مبادی قانونی و ذی صلاح  رقم افزایش حقوق را به ما اعلام کنند.

وی بیان کرد: هم اکنون در جلسات شورای عالی کار در حالی بررسی میزان افزایش حقوق درسال 94 هستند و اگر تا پایان اسفند این رقم افزایش را تأمین اجتماعی اعلام کنند و بتوانیم نرم افزار مربوطه را طراحی کنیم از فروردین ماه افزایش حقوق را خواهیم داشت.

** بخشودگی جرایم کارفرمایان مادام‌العمر منتفی می‌شود

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی عنوان کرد: کارفرمایان توجه داشته باشند با ورود به سال 94 جریمه‌ها سنگین‌تر می‌شود و بحث بخشودگی جرایم به صورت مادام العمر در تأمین اجتماعی تمام شده است.

وی ادامه داد: در ماده 96 قانون تأمین اجتماعی تکلیف داریم تا مستمری‌ها را مطابق با تورم افزایش دهیم که سال گذشته 25 درصد افزایش را شاهد بودیم و امسال بانک مرکزی نرخ تورم را 15.8 و مرکز آمار 15.2 درصد اعلام کرده است همچنین امسال 10 درصد مازاد بر نرخ تورم به مستمری بگیران پرداختی داشته‌ایم و شورای عالی کار هر رقمی را اعلام کند آمادگی داریم تا سال آینده این افزایش را اعلام کنیم.

زدا در خصوص افزایش مرخصی زایمان از شش ماه به 9 ماه، افزود: افزایش مرخصی زایمان از شش ماه به 9 ماه در سازمان‌ها و نهادهای مختلف براساس منابع آن سازمان صورت می‌گیرد و در قانون ذکر نشده که سازمان‌ها مکلف به اجرای آن باشند بلکه افزایش مرخصی زایمان از 6 ماه به 9 ماه در اختیار سازمان است. همچنین اگر بودجه این موضوع محقق شود آمادگی اجرای آن را داریم.

وی در خصوص بیمه زنان سرپرست خانوار بیان کرد: ایده‌آل ترین حالت برای سازمان تأمین اجتماعی این است که افراد بیمه شده خود را افزایش دهد در سال 1354 به ازای هر 25 نفری که حق بیمه می‌دادند یک نفر مستمری دریافت می‌کرد و اکنون به ازای هر 6.5 نفری که به ما حق بیمه می‌دهند به یک نفر حقوق پرداخت می‌کنیم، به دنبال آن هستیم تا افراد جدیدی را تحت پوشش ببریم و برای بیمه زنان سرپرست خانوار نیز درخواست کتبی به وزیر داده‌ایم تا کار بهتر انجام شود.

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی گفت: اعتبارات برای اجرای بیمه سرپرست خانوار بدین صورت تأمین خواهد شد که 50 درصد آن را صندوق عشایر و روستاییان و 50 درصد آن را تأمین اجتماعی پرداخت خواهد کرد اما درخواست ما این است که این موضوع یک متولی داشته باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: