کد خبر: ۵۳۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 03
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:
شفاآنلاین-عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اتفاقات عرصه میدانی مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 بسیار جلوتر ازعرصه رسانه ای است و بسیاری از اطلاعات به رسانه ها درز نمی کند.
به گزارش شفا آنلاین،نوذر شفیعی در خصوص فرایند لغو تحریمها گفت:به نظر می رسد فرایند لغو تحریمها به ترتیب شامل تحریم های رییس جمهور، بعد اتحادیه اروپا، در مرتبه بعد تحریمهای سازمان ملل و آخر هم تحریمهای کنگره است. البته ممکن است فرایند لغو باهم اتفاق بیفتد در هر صورت هر کدام پروسه کاری خود را دارد.

وی افزود:آن طور که صحبت می شود هنوز توافق مقداری نیاز به دستکاری بیشتر دارد اگر روند لغو تحریم ها به این شکلی که گفته شده ، باشد بعضا 10 ساله است- منطقی به نظر نمی آید ولی در هر حال مهم توافقی است که مرضی الطرفین باشد.

نماینده مردم ممسنی درخصوص چشم انداز مثبتی که طی روزهای اخیر درباره مذاکرات دیده می شود گفت:این مسئله بیشتر ناشی از تحولات عرصه میدانی است ،اطلاعات عرصه میدانی هم به بیرون درز نکرده است و ما فقط بر اساس اظهار نظرها وشواهدی که می بینیم حدس می زنیم پشت میز مذاکره اتفاقاتی حادث شده است.

شفیعی اضافه کرد:بین آنچه در عمل اتفاق می افتد،با آنچه در گفته ها و اظهار نظرهای رسمی دیده می شود خیلی تفاوت است ودر عرصه میدانی کار خیلی جلوتر از عرصه رسانه ای است.

وی همچنین درباره کارشکنی مخالفان توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 اظهار داشت:یک دسته از مخالفت ها در این زمینه نه با پرونده هسته ای ایران، بلکه ناشی از رقابت های حزبی است که این امر در اسرائیل و آمریکا ظهور پیدا کرده و ممکن است در خود ایران هم ظهور کرده باشد.

نماینده مردم ممسنی در مجلس اضافه کرد: اگر این طور باشد این مسئله داخلی است که باید این مسئله را حل کنند چون حل مسئله هسته ای برای آمریکا ،اروپا و ایران اتفاق تاریخی است.

شفیعی ادامه داد:نکته دوم این که هر چه از زمان شروع مذاکرات به سمت انتها پیش می رویم،معمولا باید مخالفت ها سیر نزولی پیدا کند و اتفاقا این طور هم بوده است . وقتی مشخص شد اراده برای حل مسئله ای وجود دارد مخالفین هم تحت تاثیر قرار می گیرند.

به گفته عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس، وقتی اوباما صراحتا می گوید اگر کنگره مخالفت کند ما هم با مصوبات کنگره مخالفت خواهیم کرد و طرح ها و لوایح آنها را امضا نخواهیم کرد بالاخره این یک اقدام بازدارنده است.

وی در عین حال گفت: حتی خود کنگره هم بی میل به حل مسئله هسته ای ایران نیست منتها می خواهد برای ایران تفهیم کند حل مسئله هسته ای باید از راه کنگره بگذرد چرا که این امر برای آینده کنگره هم در ارتباطا با ایران ،هم در ارتباط به رقابتهای حزبی می تواند مفید باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا جمهوری خواهان کنگره حاضرند هزینه کارشکنی و شکست احتمالی مذاکرات هسته ای را بپذیرند،گفت:آنها اگر بخواهند دنبال مسئول شکست مذاکرات بگردند مطالبات سنگینی را مطرح می کنند ومی گویند اگر ایران این مطالبات را اجابت کرد مذاکره کنید در غیر این صورت نه. در این صورت می تواند مسئولیت شکست مذاکرات را به دوش ایران بیندازد، ما هم البته به حقوق بین المل و فتوای رهبری استناد می کنیم که مسئولیت شکست احتمالی مذاکرات با آنهاست.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: