کد خبر: ۵۲۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - 2015February 26
شفا آنلاين- وزیر بهداشت با اشاره به رشد رشته چشم پزشکی در کشور، از اقدامات در دست انجام برای اضافه کردن 1000 تخت NICU به مجموعه تخت‌های بیمارستانی خبر داد.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر سیدحسن هاشمی در اولین همایش کشوری رتینوپاتی در کودکان نارس گفت: خوشبختانه به دلیل پیشرفت‌های درمانی، امروزه نوزادان که با وزن 550 تا 600 گرم و در دوره 24 تا 25 هفتگی نارس متولد شده‌اند نیز زنده می‌مانند، اما متاسفانه این زنده ماندن با معلولیت همراه است. یکی از معلولیت‌ها عوارضی است که منجر به نابینایی نوزاد می‌شود.

وی با اشاره به زنده ماندن نوزادان معلول به علت پیشرفت علم پزشکی در 20 ساله اخیر، افزود: همین تعداد زیاد زنده ماندگان نوزاد نارس، تعداد زیاد معلویت را به همراه دارد. علت آر‌او‌پی نرسیدن مقدار کافی اکسیژن به نوزاد است و درصورت مراجعه به موقع به پزشک امکان درمان وجود دارد، اما گذر زمان موجب عدم امکان درمان می‌شود.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: مجموعه بیمارستان فارابی، مرکز نگهداری نوزادان و دانشگاه علوم پزشکی به صورت مستمر 20 سال است که روی معلولیت آر‌او‌پی کار می‌کنند، اما این کافی نیست. اقداماتی مانند اضافه کردن یکهزار تخت NICU در دست انجام است. بنده امروز اینجا اعلام آمادگی می‌کنم که اگر زیر ساخت‌های اولیه اعم از نیروی انسانی لازم در هر استان که به صورت بومی گزینش شده و دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی بیماری‌های نارس چشمی را گذرانده باشند، محیا شود، اعتبار لازم برای این کار تامین می‌کنیم.

هاشمی گفت: با توجه به اینکه درمان، جراحی و نگهداری از نوزادان نارس بسیار دشوار است کسانی که در حوزه کار می‌کنند باید از افرادی که عاشق این کار هستند انتخاب شوند. این چنین افراد در جامعه پزشکی زیادند اما گمنام مانده‌اند. در صورت حضور این افراد مدیریت کار را به آنها می‌سپاریم و امکانات را برای کار فراهم می‌کنیم.

وی در جمع خبرنگاران به سوال خبرنگاری در خصوص وضعیت چشم پزشکی حال حاضر ایران گفت: چشم پزشکی یکی از رشته‌های پزشکی‌ است که در 20 سال گذشته پیشرفت چشم‌گیری کرده، به عنوان مثال تعداد مقالات در مقایسه با 20 سال گذشته بیش از 100 برابر رشد داشته است. البته در نقاط محروم در هفته فقط یک یا دو روز چشم پزشک حضور دارد؛ اما باز هم کیفیت خدمات ارایه شده قابل مقایسه با سایر کشورها است. با توجه به حضور فعال بخش خصوصی، باز هم مراکز دانشگاهی در این رشته پیشتاز هستند و هم از لحاظ نیروی انسانی و از لحاظ امکانات پیشرفت زیادی داشته ایم.




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: