کد خبر: ۵۲۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - 2015February 26
شفا آنلاين-رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ضمن تاکید بر لزوم رعایت اخلاق پزشکی اسلامی، خطاب به پزشکان تاکید کرد که از اصول حکیم بودن غافل نشوند.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر علیرضا مرندی در سمینار چالش‌های اخلاق بالینی اظهار کرد: من در حوزه اخلاق پزشکی تسلطی ندارم و هیچ وقت در این زمینه تدریسی نکردم و هر وقت از من درخواست می‌شود که در این حوزه صحبت کنم، فکر می‌کنم مثل کسی هستم که باید زیره به کرمان برد در حالی که نمی‌داند زیره چیست.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری می‌گویند دین و اخلاق دینی، روح دانش است و از جمله دانش پزشکی. بنابراین اگر روح دینی در علوم پزشکی ما نباشد، جسدی بیش نیست.

مرندی با اشاره به سخن امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه اگر تذهیب نباشد، علم‌جویی هم بی‌فایده است، گفت: ان‌شاءالله خدا به شما توفیق دهد که اخلاق پزشکی را دنبال کنید.

مرندی با اشاره به اینکه گاهی آنقدر در جزئیات علم غرق می‌شویم که از اصول اصلی حکیم بودن غافل می‌مانیم، ادامه داد: نیت ما از ورود به این رشته باید الهی و به خاطر رضای خدا باشد و باید ایمان داشته باشیم که اگر نیت‌مان این باشد، نیاز مالی ما هم تامین می‌شود و اگر یقین نداریم پس ایمان نداریم.

مرندی با بیان اینکه خدمت به انسان وظیفه‌ای الهی است و باید خالص و بی‌شائبه باشد، افزود: اگر چنین اتفاقی بیفتد مشخص است که اصول را درست فهمیده‌ایم و درست عمل کرده‌ایم.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به مباحثی نظیر سقط جنین گفت: ممکن است در مباحثی اینچنینی تمام دنیا و حتی حقوق بشر نیز با آن مخالفتی نداشته باشند، اما در اصول اسلامی شرایط متفاوت است و اگر ما بخواهیم مباحث اخلاقی را از حقوق بشر کشورهای غربی بگیریم، نمی‌توانیم اصول واقعی اسلامی را به دانشجویان و جوانان خود آموزش دهیم و بر اساس آن عمل کنیم.

مرندی با بیان اینکه پدیده‌هایی نظیر اخذ رشوه، داروهای غیرضرور و ... توجیه پذیر نیست، اظهار کرد: حتی اگر بیمار ما تحت پوشش بیمه باشد و تمام هزینه‌های درمانی را از بیمه دریافت کند، اما فکر نمی‌کنم که خداوند این مساله را بپذیرد. چون همه این اموال متعلق به مردم است و ما اگر نتوانیم دلایل اعمال خود را بین خود و خدای خود توجیه کنیم با اخلاق پزشکی اسلامی فاصله بسیاری داریم.

وی با تاکید بر اینکه فقط محاسبات مادی مهم نیست، اظهار کرد: کم‌فروشی در تشخیص و درمان، عدم توضیح لازم در خصوص عوارض داروها، تداخل مصرف و نحوه استفاده آنها از جمله اتفاقاتی است که در این حوزه رخ می‌دهد، اما این وظیفه ماست که تمام این موارد را نه تنها به بیماران بلکه به تمام جامعه آموزش دهیم.

مرندی در همین زمینه ادامه داد: ما نباید صبر کنیم که مردم بیمار شوند و ما آنها را درمان کنیم؛ این هنر نیست. چه بسا حتی اگر جوانان کشور ما دچار اعتیاد می‌شوند مسئولیت سنگینی به عهده ماست.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: اگر هزینه‌ای که باید در زمینه عمومی صرف شود، در حوزه خصوصی صرف کنیم؛ گناه بزرگ‌تری است. اخلاق حکم می‌کند ما در برابر جامعه حتی افرادی که نمی‌دانند مشکلات و بیماری‌هایی دارند، مسئول هستیم و باید در حفظ و سلامت آنها تلاش کنیم.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در خصوص نحوه درمان بیماران روانی، اظهار کرد: شاید روش درمانی ما برای بیماران روانی با تمام کتب فرنگی انطباق داشته باشد، اما با اصول اسلامی انطباق ندارد. ما چطور می‌توانیم این مساله را نادیده بگیریم. ما باید با توجه به اصول اخلاقی اسلامی روش‌های درمانی را اجرایی کنیم.

مرندی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب فقط هشت درصد فرزندان اساتید واکسن می‌زدند، اظهار کرد: حالا بیش از 90 درصد جامعه ما حتی افراد عامی هم واکسن می‌زنند و تحقق این امر به دلیل آگاهی سازی افراد در کلاس‌های درس می‌باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه نباید آنقدر حاشیه‌ها را بزرگ کنیم که اصل سلامت دیده نشود، اظهار کرد: برای مثال باید عوارض سزارین برای کودک و مادر درنظر گرفته شود.

مرندی در پایان ابراز امیدواری کرد که مباحث پزشکی، پزشکان را از اصول اصلی دور نکند و افزود: امیدوارم بتوانیم اخلاق اسلامی را رواج دهیم. وظیفه ما این است که برای انقلاب حرکت کنیم و وظایف حکیم بودن را بهتر انجام دهیم. اخلاق حکم می‌کند که ما در برابر جامعه حتی کسانی که نمی‌دانند چه مشکلات و بیماری‌هایی دارند، تلاش کنیم.



ایسنا




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: