کد خبر: ۵۲۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۱ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - 2015February 24
شفاآنلاین - وزیر بهداشت گفت: در جامعه پزشکی همه یک تیم هستیم و در حال حاضر اکثریت جامعه پرستاری با جامعه پزشکی همکاری نزدیک و صمیمانه دارند.
به گزارش شفاآنلاین؛ سیدحسن هاشمی، در مراسم گرامیداشت روز پرستار با اشاره به این که بعضی ها علاقه مند هستند پزشکان و پرستاران را در مقابل هم قرار دهند و این بسیار اشتباه است، گفت: پزشكان و پرستاران را نبايد در مورد نحوه دريافت كارانه‌ها و پراختي‌ها مقابل هم قرار داد چون در جامعه پزشكي همه يك تيم هستيم و در حال حاضر اكثريت جامعه پرستاري با جامعه پزشكي همكاري نزديك و صميمانه دارند

متن کامل سخنرانی وزیر بهداشت در همایش بزرگداشت روز پرستار به این شرح است:

به همه کسانی که بانی انتخاب روز تولد حضرت زینب (س) به عنوان روز پرستار بوده اند، تبریک عرض می کنیم.

واقعیت این است که شغل پرستاری مثل برخی از مشاغل دیگر دولت سخت و گاهی طاقت فرسا است و آنطور که شایسته است به آن توجه کافی نشده است. می توانستیم بهتر از این عمل کنیم همچنان که بسیاری از کشورهای دنیا نسبت به جامعه پرستاری نگاه ارزنده ای دارند و این امر از فیلم های ساخته شده برای این قشر کاملا مشهود است. ما در همه بخش های پزشکی در کشور عقب ماندگی کلی داریم برای این که سلامت حتی در اولویت دهم دولت های قبل هم نبوده است. البته این شرایط در برهه ای از زمان قابل قبول بود چون در دوران جنگ و دفاع مقدس اولویت کشور بر حفظ امنیت استوار بود ولی بعد از آن انتظار می رفت دولت های حوزه سلامت را جزو اولویت های خود قرار دهند. خوشبختانه دکتر روحانی متولی ایجاد دولتی شدند که حوزه سلامت از اولویت های اصلی آن است و در طول یک سال و نیم گذشته با همراهی دولت و مجلس و همراهی تمام گروه های پزشکی لبخند رضایت بر لب مردم هست. اگرچه مشکلات بر زمین مانده زیادی دارند ولی قدرشناسند و این نعمت بسیار بزرگی است. آنچه از تریبون های عمومی مکررا در مورد اعتبارات قرار گرفته در اختیار وزارت بهداشت خبرهایی شنیده شده، اصلا عدد زیادی در مقابله با هزینه های کلی در کشور و سوء استفاده هایی که صورت گرفت، نیست. اختصاص يك درصد ماليات بر ارزش افزوده به حوزه سلامت از سوي مردم پرداخت مي‌شود و اين در حالي است كه تنها 30 درصد از اين ميزان به وزارت بهداشت تخصیص داده شده است. همچنين از 10 درصد درآمدهای حاصل از محل هدفمندي يارانه‌ها كه قرار بود به حوزه سلامت اختصاص يابد و رقم آن 4800 ميليارد تومان بود، تنها 2100 ميليارد تومان آن تحويل وزارت بهداشت شده است با اين حال از دولت ممنون هستيم كه با وجود مشكلات اقتصادي اين ميزان اعتبار را در اختيار وزارت بهداشت قرار داد و رضایت مندی در مردم ایجاد شد.

مسئولان باید به جای این که گرفتار خود باشند، باید مهمترین دغدغه شان مردم باشد. اكنون باید بحث‌هاي سياسي، قدرت طلبي و بخشي‌نگري را كنار گذاريم و تنها هدفمان خدمت به مردم باشد. چون این مردم حسن ها را می بینند نه عیب ها را.

باز هم تاکید می کنم که هیچ رییس جمهوری به اندازه دکتر روحانی، به حوزه سلامت توجه ویژه نداشته است و آرزو می کنم که ایشان به تمام اهداف و آرزوهایشان چه قبل از در اختیار گرفتن حوزه ریاست جمهوری و چه بعد از آن دست یابند.

در یک سال و نیم گذشته اقدامات زیادی صورت گرفت و گوشه کوچکی از آن تحت پوشش بیمه قرار گرفتن 9 میلیون نفر بود و باعث محقق شدن یک آرزوی 30 ساله شد.

من با سفرهای متعددم به شهرهای مختلف ایران، قبل و بعد از انقلاب کاملا می دیدم که مردم به علت فقر و در صورت بروز بیماری به هیچ مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه نمی کردند. حتی در سفر اخیر به بوشهر، خیلی از بیماران در حال از دست دادن بینایی خود بودند ولی هزینه مراجعه به بیمارستان را نداشتند. ولی در عین حال همگی از دولت به خاطر بازسازی خانه های بهداشت آن منطقه و اعزام پزشک خانواده به روستاها تشکر می کردند. این روند رو به بهبود در کل کشور اتفاق افتاده و منحصر به بوشهر نیست.ما افتخار می کنیم به این که توانستیم تعداد پزشکان را در این مناطق حداقل 50 درصد افزایش دهیم. پزشکان متخصص نیز در بیمارستان های دولتی شبانه روز حضور دارند و میزان پرداختی از جیب مردم به طور چشمگیری کاهش یافته است. البته این اقدامات کافی نیست ولی تلاش دولت به اندازه یک و نیم سال قابل تقدیر است. در جلسه خصوصی با مقام معظم رهبری که در آن وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز حضور داشتند، ایشان تاکید کردند که کاری که ما در حوزه سلامت می کنیم مصداق واقعی خدمت به مردم است و خیلی بیشتر از تبلیغاتی که تا کنون شده، ارزش دارد. مردم، دولت، ائمه جمعه و استانداران همگی در مورد اقدامات ما در حوزه سلامت یک اتفاق نظر پیدا کرده اند. اگرچه یک عده همیشه علاقه مند هستند حاشیه سازی کنند و در مورد سلامت آب و غذا، هوا و خیلی موارد دیگر دلهره ایجاد کنند. حتی این حاشیه سازی ها در جامعه پزشکی نیز وجود دارد هفته گذشته در مجموعه خودمان یکی از کارکنان پزشکی در فضای مجازی یک کشور را در مورد شیوع آنفلوآنزا در تبریز نگران کرد و این نشان می دهد ما متاسفانه فرهنگ استفاده از تکنولوژی را یاد نگرفته ایم. و دستگاه های نظارتی نیز آنطور که شایسته است از این روند جلوگیری نمی کنند. این زیبنده ملت نیست که هر کسی در هر جایی اقدام به تهمت و دروغ کند این معنی دموکراسی و آزادی نمی دهد و تنها معنای آن ارتجاع و بربریت است. چون در اسلام آبروی انسان بالاتر از آبروی کعبه است و حتی یک نفر اگر آبرویش ریخته شود، انگار تمام بشریت متضرر شده است.

فضای کشور سیاسی است ولی در حوزه بهداشت و درمان که یک حوزه خدماتی است، وظیفه داریم از مردم محافظت کنیم و خدمت شایسته ای به آنها ارائه دهیم. باید تلاش کنیم و البته نباید ادعا کرد تمام مشکلات در این دوره اصلاح می شود ولی حتی یک ساعت از آن را غنیمت می دانیم. حالا كه اين مسئوليت را بردوش داريم، سعي مي‌كنيم شرمنده مردم و خانواده شهدا و بخصوص بیمارانی که در آشفته بازار سلامت حیران هستند، نباشيم. بايد هميشه مسائل را اولویت بندی کنیم و با عقل و نه با احساس و حزبي‌نگري به دنبال مطالباتمان باشيم. باید طبق گفته مقام معظم رهبری همیشه مسائل را اصلی فرعی کنیم و دنبال خطا نرویم و موقعیت و شرایط کشور را درک کنیم.

در دولت يازدهم و در ابتداي كار، وزارت بهداشت دانشگاه‌هايي را تحويل گرفت كه 8 هزار ميليارد تومان بدهي داشتند. یک ریال از اعتباراتی که در اختیار ما قرار گرفته بابت حقوق کارکنان وزارت بهداشت نیست و برای هر کدام از بسته های خدمتی مشخص شده و بابت آن تفاهم نامه امضا شده است. بنابراین ما اختیار نداریم که حقوق کارکنان را اضافه کنیم بلکه دولت و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی چنین مسئولیتی دارند.

در مورد کارانه ها نیز باید گفت اگرچه عدم تمکین از بخش نامه ها و بی نظمی هایی وجود داشته ولی تمام تلاشمان اين است كه تا پايان سال مطالبات دانشگاه‌ها را به صفر برسانيم.

بعضی ها نیز علاقه مند هستند پزشکان و پرستاران را در مقابل هم قرار دهند و این بسیار اشتباه است. پزشكان و پرستاران را نبايد در مورد نحوه دريافت كارانه‌ها و پراختي‌ها مقابل هم قرار داد چون در جامعه پزشكي همه يك تيم هستيم و در حال حاضر اكثريت جامعه پرستاري با جامعه پزشكي همكاري نزديك و صميمانه دارند هر چند اقلیتی در جامعه پزشکی هستند که خیلی از حاشیه سازی ها از سوی آنها است و منویات دولت را بر نمی تابند ولی در کل مجموعه جامعه پرستاری از جامعه پزشکی جدا نیست.

بنا داريم در اين دولت نه دروغ بگوییم و نه قول خلاف دهيم. همه اعضاي كابينه اين دولت همينطور هستند و قرار نيست به دنبال منافع خودشان باشند بلكه تنها هدفشان راستگويي و خدمت به مردم است.

در موضوع تعرفه های پرستاری 7 سال است قانون تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري تصويب شده است. اگر اعتبارات اين قانون تصويب شود، به اجرا درخواهد آمد. در آخرین جلسه شورای عالی بیمه که مرتبط با اصلاح کتاب تعرفه گذاری بود، قرار بر این شد که در جلسه بعد در مورد قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری صحبت شود با اين اقدام در قدم اول تكليف مراقبت‌هاي در منزل پرستاران مشخص مي‌شود چون این افراد در حریم شخصی بیماران هستند و با جان و مال آنها سر و کار دارند. اميدواريم شوراي عالي بيمه در جلسات بعد اين موضوع را پي‌گيري و حل و فصل كنند. البته به این نکته هم اشاره کنم که در شورای عالی بیمه وزارت بهداشت مثل هیات وزیران از 9 رای فقط یک رای دارد. در عین حال شورای عالی بیمه نیز باید مصوباتش را به تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی برساند و درنهایت هیات وزیران آن را تایید کند.

در بحث عملکرد نيز شيوه‌نامه‌اي تدوين شده است كه تا آخر امسال حقوق عملكردي گروه‌هاي پزشكي طبق اين شيوه‌نامه پرداخت مي‌شود تا عدالت رعايت شده و هر گروهي با خودش مقايسه شود نه با بیمارستان، درمانگاه و موارد دیگر.

من یک سال و نیم است هم در جلسات دولت اعلام کردم که به تعداد پرستاران ما به ازای هر 1000 نفر 1/1 و در بخش های روانی 47 صدم است. به غیر افغانستان کمتر جایی در دنیا وجود دارد که شرایط ما را از این نظر داشته باشد. حتی کشور مصر و ترکیه شرایط بسیار بهتری دارند. در اورژانس نیز وضعیت نامطلوبی داریم به طوری که پرسنل اغلب در ماه 500 ساعت کار می کنند. در مورد پرستاری نیز در حال حاضر وزارت بهداشت هزینه های قریب به 95 هزار پرستار را از جیب مردم و از درآمد های اختصاصی پرداخت می کند یعنی این افراد ردیف بودجه ای ندارند و قراردادی هستند و مکررا طالب هستند وضعیتشان مشخص شود.

با این حال معاونت پرستاری اقدامات ارزنده ای برای حل مشکلات پرستاران انجام داده ولی تمام آنها مسکن بوده و چاره اصلی درد نیست زمانی چاره خواهد شد که ما بالاخره به استاندارد منطقه ای و بین المللی تعداد پرستاران برسیم و در این راستا ضروري است هم دولت و هم مجلس ما را از بحران كمبود نيروي پرستار نجات دهند.

امیدوارم سال دیگر که روز پرستار دور هم جمع می شویم، بخشی از مشکلات پرستاران حل شده باشد. خطاب به مدیران پرستاری و روسای محترم دانشکده های پرستاری نیز باید بگویم که شما به عنوان متولی و مدیر، باید مشکلات را مدیریت کنید. نباید بخشی از پازلی باشید که رفتارش نسبت به دولت و خدمتگذاران کریمانه نیست. برای همه آرزوی سلامتی و بهروزی دارم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: