کد خبر: ۵۲۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۳ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - 2015February 24
دبیر اجرایی همایش کشوری سوختگی در گفتگو با شفا آنلاین:
شفا آنلاین- دبیر اجرایی همایش کشوری سوختگی گفت: خوشبختانه طی سال های اخیر به دلیل اطلاع رساني وآموزش مناسب و نظارت و کنترل خوب خانواده ها ومتوليان مربوطه شاهد کاهش تعداد، آمار و شدت سوختگی هاي مربوط به چهارشنبه سوري بوده ايم.

دکتر سیامک فرخ فرقانی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار کرد:بچه ها درصورت تمايل به استفاده ازمواد محترقه وآتش بازي هاي معمول وغيرخطرناك باید با کنترل وتحت نظارت والدین به اين اموربپردازند.

وی ادامه داد: حال در صورت وقوع سانحه یا سوختگی،حتمأ نیازی به مراجعه مرکز سوختگی وجود ندارد، بلکه ابتدابايد به مراکز درجه یک سوختگی مانند درمانگاه ها، بیمارستان ها و پزشکان عمومی ( که در اکثر درمانگاه ها حاضرند) مراجعه شود تا پس از درمان های اولیه و در صورت نیاز براي موارد پیشرفته به مراكزتخصصي معرفی شوند.

Bildergebnis für ‫بيمارستان سوانح سوختگي مطهري‬‎

وی توصیه کرد: در صورت بروز یک سوختگی خیلی شدید و یا ترومای خیلی نافذ و شدید بهتر است مصدومان به مرکز درماني سوختگی شهید مطهری تهران منتقل شوند. در موارد بروز قطع عضو یا انگشتان بهتر است مصدومان تهراني به مرکز بیمارستانی حضرت فاطمه (س) واقع در یوسف آباد منتقل گردند.

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی با اشاره به این که قربانیان چهارشنبه سوری بیشترنوجوانان و جوانان هستند تصریح کرد: خوشبختانه طی سال های اخیر به دلیل نظارت و کنترل هاي خوب ، آمار سوختگی در چهارشنبه سوری خیلی پائین آمده است.

فرخ فرقانی افزود: به گونه ای که پارسال در بیمارستان سوانح وسوختگي شهید مطهری بيش از10 بیمار بستری دراين باره نداشتیم.چراكه اكثر مصدومان به صورت سرپايي مداوا شدند.

وی اظهار کرد:با اين وجود به طور کلی نمی توان گفت که میزان مرگ و میر ناشی از سوختگی های چهارشنبه سوری کاهش یافته است. زيرا شاید اگر 10 سال پیش بیماری با 60 درصد سوختگی مراجعه می کرد، احتمال 70 درصد مرگ و میر نیز برایش وجود داشت. اما امروز احتمال مرگ یک بیمار دچار سوختگی 60 درصد ،شاید به 50 درصد رسیده باشد.

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی یادآور شد: به همین دلیل یک سیر پیش رونده در بهبود درمان و پیشگیری داریم که این موضوع را به فال نیک میگیرم البته همچنان فاصله زیادی با کشورهای پیشرفته داریم. به گونه ای که متاسفانه هم اكنون درزمينه درمان بيماري هاي سوختگي از کشورهای جهان سوم هم مقداری عقب هستیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: