کد خبر: ۵۱۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۱ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 16
شفاآنلاین-دبیر انجمن علمی مامایی ایران گفت: خودمراقبتی خوددرمانی نیست و زنان باردار در این دوران از مصرف زیاد برنج، نان، ماکارونی، غذاهای کنسروشده و شور بپرهیزند،‌ همچنین کوهنوردی، بالا رفتن از نردبان و حضور در اماکن آلوده ممنوع است.
به گزارش شفا آنلاین،ماریا صادقی با بیان اهمیت خودمراقبتی بارداری، اظهار داشت: خودمراقبتی بارداری یعنی اقدامات و فعالیت‌های آگاهانه‌ای که فرد در این دوران برای حفظ و ارتقای سلامت خود و جنین انجام می‌دهد، همچنین خودمراقبتی موجب کاهش مراجعه پزشکی و جلب مشارکت افراد و تصمیم‌گیری برای اقدامات سلامتی خود و جنین می‌‌شود.

* خودمراقبتی خود درمانی نیست

وی ادامه داد: گاهی موضوع خودمراقبتی با خود درمانی اشتباه می‌شود، خود درمانی به مفهوم اقدامات درمانی بدون داشتن اطلاعات کافی در زمینه علائم و نشانه‌های بیماری‌ها با تصمیم‌گیری‌های غیرعلمی و غیر استاندارد درمانی است.

*با ویار بارداری چه کنیم

دبیر انجمن علمی مامایی ایران گفت: در مواجهه با ویار حاملگی، زنان باردار باید از غذاها و شرایطی که موجب تشدید ویار می‌شود دوری کنند چرا که ویار عموماً در 3 ماهه اول بارداری رخ می‌دهد که در این زمان جنین نیازهای تغذیه‌ای زیاد به مادر ندارد و با عدم مصرف برخی مواد غدایی که ناشی از ویار است جنین دچار مخاطره نمی‌شود.

* زنان باردار برنج، نان و ماکارونی کمتری بخورند

وی افزود: کاهش مصرف مواد قندی مانند قندهای ساده، مواد غذایی با هیدرات کربن بالا مانند برنج، نان‌، ماکارونی و حذف مواد غذایی کنسور شده و شور جهت کنترل اضافه وزن، فشار خون و دیابت بارداری نقش مهمی در سلامت مادر و جنین ایفا می‌کند.

* ورزش و بارداری

دبیر انجمن علمی مامایی ایران تصریح کرد: انجام حرکات نرمشی و ورزشی سبک متناسب با بارداری از اقدامات مهم جهت کنترل دیابت افزایش فشار خون و وزن غیرطبیعی در این دوران است.

وی ادامه داد: عدم نشستن و ایستادن طولانی مدت در وضعیت ثابت به دلیل لخته شدن خون در عروق و همچنین عدم انجام کارهای سنگین به مادران باردار توصیه می‌شود و حرکتی در جهت خودمراقیتی است.

*کوهنوردی و بالا رفتن از نردبان ممنوع

صادقی اظهار داشت: به دلیل حالت‌هایی که در دوران بارداری برای مادران رخ می‌دهد عدم انجام کارهایی که تعادل را بر هم می‌زند مانند حضور در ارتفاعات، کوهنوردی و بالا رفتن از نردبان جزو اقدامات خودمراقبتی است.

وی افزود: عدم استفاده از کفش‌های پاشنه بلند و نامناسب، رانندگی طولانی مدت، کاهش حضور در اماکن عمومی به دلیل ازدحام و آلودگی هوا از دیگر عوامل خودمراقبتی در بارداری محسوب می‌شود.
فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: