کد خبر: ۵۱۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 15
دبیر سمینار فناوری سلامت تاکید کرد؛
شفاآنلاین-دبیر سمینار فناوری سلامت و شیوه های تحول در بیمارستان، بر لزوم راه اندازی بیمارستان های سبز تاکید کرد و گفت: با توجه به آلودگی هوا بویژه در کلانشهرها، چنین بیمارستان هایی باید در کشور راه اندازی شود.
به گزارش شفا آنلاین،«ماشاءالله ترابی» روز یکشنبه در سمینار فناوری سلامت و شیوه های تحول در بیمارستان، با بیان اینکه یکی از دلایل ایجاد آلودگی هوا در شهرها این است که باغ ها تبدیل به ساختمان شده اند، افزود: در شهرهای بزرگ بیمارستان های متعددی با فضاهای بزرگ وجود دارند که نیاز به زیبا شدن و طراوت دارند و می توانند در مباحث تولید انرژی مورد استفاده قرار گیرند.

وی با بیان اینکه اگر بیمارستان های هوشمند راه اندازی شود دیگر اتلاف انرژی اتفاق نمی افتد، خاطرنشان کرد: بیمارستان ها می توانند از برخی گیاهان استفاده کنند که خاصیت ضدعفونی کننده - آنتی باکتریال - هوا باشند.



** استفاده مفید از فناوری سلامت در بیمارستان ها در هاله ای از ابهام

دبیر سمینار فناوری سلامت و شیوه های تحول در بیمارستان گفت: در هر بیمارستان، میلیاردها تومان فناوری سلامت وجود دارد، اما اینکه تا چه اندازه توانسته ایم از این فناوری ها استفاده کنیم، جای سووال دارد.

ترابی افزود: بدون فناوری سلامت، نمی توانیم کار زیادی برای بیماران انجام دهیم اما باید توانایی کاربران این فناوری ها را نیز در نظر بگیریم، زیرا اگر کاربری توانست از فناوری استفاده کند، فناوری نامناسب را انتخاب نمی کند و روی آن، نوآوری های جدیدی خلق می کند.

وی خاطرنشان کرد: بدون فناوری سلامت، امکان ارتقای متوازن خدمات بیمارستانی وجود ندارد.

ترابی اضافه کرد: حجم فروش تجهیزات پزشکی در دنیا در سال 2002 میلادی، 174 میلیارد دلار بوده که تا سال 2020 میلادی به بیش از 20 هزار میلیارد دلار می رسد که این مساله به معنای افزایش هزینه های درمانی و ضریب نفوذ تجهیزات پزشکی در عرصه سلامت است.

دبیر سمینار فناوری سلامت و شیوه های تحول در بیمارستان گفت: محیط بیمارستان ها با توجه به ورود فناوری ها، در حال تغییر بوده و محیط خشک و بی روح بیمارستان ها در حال تبدیل شدن به محیط هایی مانند پارک بازی و فروشگاه ها است.

ترابی، فناوری بیومولکولی، فناوری سلول های بنیادی، فناوری اطلاعات سلامت، فناوری تجهیزات پزشکی و فناوری های ترکیبی زیست تصویری را از جمله فناوری های سلامت عنوان کرد و افزود: فناوری های سلامت به مثابه چاقوی دو لبه بوده و همانطور که مفید هستند می توانند مضر باشند.

وی ادامه داد: در کشور با شکل جدیدی از خدمات سلامت مواجه هستیم که نظام خدمات ما برای ارائه آن آماده نشده است، بطور مثال مهارت ها در حوزه فناوری سلامت کم است و باید جامعه پزشکی و عموم مردم در استفاده حرفه ای از این فناوری ها توانمند شوند.

ترابی یادآور شد: تصور بر این است که فناوری، دستگاه یا نرم افزار است در حالیکه فناوری سلامت، عبارت از کاربرد منظم علم و آگاهی بشر در عمل است.



** لزوم استفاده از بیوتکنولوژی دریایی در پزشکی کشور

دبیر سمینار فناوری سلامت و شیوه های تحول در بیمارستان گفت: در شمال و جنوب کشور دریا وجود دارد و به رغم متنوع ترین امکانات این حوزه، کم ترین استفاده از آن را داریم و در امر استفاده از بیوتکنولوژی دریایی در پزشکی، ورود پیدا نکرده ایم.

ترابی به بیوتکنولوژی کشاورزی اشاره کرد و افزود: در این زمینه و در زنجیره غذایی کشور با چالش های جدی روبرو هستیم که بطور مثال روغن پالم در این حوزه، توانست خود را نشان دهد.

وی خاطرنشان کرد: اگر به بیوتکنولوژی کشاورزی در کشور توجه نشود، شاهد بروز عوارضی خواهیم بود که نظام سلامت باید برای آن هزینه کند.



** لزوم ورود بیمارستان های بدون مرز به عرصه خودمراقبتی مردم

دبیر سمینار فناوری سلامت و شیوه های تحول در بیمارستان با بیان اینکه اکنون مدل بیمارستان های بدون مرز در دنیا مطرح است، گفت: در اجرای این مدل، خدمات مراقبتی با استفاده از تله مدیسین(فناوری مراقبت از راه دور)، وارد خانه ها می شود.

ترابی افزود: در خودمراقبتی باید شرایطی فراهم کنیم که این مراقبت ها در مسیر صحیح و تحت نظر پزشک باشد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در کشور، کمتر به شرکت های دانش بنیان بیمارستانی توجه شده، درحالیکه نقطه عطف خدمات سلامت ما در بیمارستان ها بود و لازم است که شرکت های دانش بنیان در این اماکن، کار حرفه ای سازی را انجام دهند.

ترابی یادآور شد: سهم سلامت از تولید ناخالص ملی در دنیا رو به افزایش است.

سمینار دو روزه فناوری سلامت و شیوه های تحول در بیمارستان فردا(دوشنبه) در دانشگاه علوم پزشکی تهران پایان می یابد.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: