کد خبر: ۵۱۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 14
معاون وزیر بهداشت:
شفاآنلاین-معاون طب سنتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مهمترین چالش طب سنتی این است که جامعه پزشکی هنوز بصورت کامل قابلیت های طب سنتی را باور ندارند یا نمی شناسند یا به نوعی انکار می کنند، در حالیکه جامعه غیرپزشکی و مردم مشکلی در رابطه با این طب ندارند.
به گزارش شفا آنلاین،«محمود خدادوست» افزود: مردم به طب سنتی اعتقاد دارند و روزانه به شیوه های مختلف از آن استفاده می کنند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که طب سنتی در کنار طب رایج به امر بهداشت و درمان می پردازد و با سلامت مردم سر و کار دارد، لازم است دست اندرکاران سلامت با این مساله درگیر شوند و طب سنتی را بشناسند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: طب سنتی و ایرانی با توجه به ریشه ای که در فرهنگ و باور مردم دارد در میان مردم مقبول است و مردم به شکل های مختلف از آن استفاده می کنند. آنجاییکه طب سنتی تا حدودی مهجور مانده است، به جامعه پزشکی بازمی گردد که باید به پزشکان حق بدهیم.

خدادوست تصریح کرد: ملاک و معیار جامعه پزشکی طب رایج و غربی است و همین امر موجب شده که پزشکان، طب ایرانی و سنتی را آنطور که باید نشناسند. البته تدریس نشدن طب سنتی در دانشگاه ها از دیگر دلایل این موضوع است.

وی افزود: همچنین طی یک دوره 100 ساله در تاریخ ایران، استفاده از طب ایرانی ممنوع شد که این مساله نیز به طرد شدن طب سنتی دامن زد؛ بدیهی است وقتی پزشکان طب ایرانی را نشناسند از ظرفیت ها و قابلیت های آن کمتر استفاده می کنند.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در اقدامی هوشمندانه، دو واحد درسی طب سنتی برای آشنایی با طب ایرانی و قابلیت های آن در تمام گروه های پزشکی قرار داده که موجب می شود جامعه پزشکی به صورت مقدماتی با طب سنتی آشنا شود.

خدادوست با اشاره به تشکیل شورای سیاستگذاری طب سنتی طی چند ماه اخیر و تصویب ارایه بسته های آموزشی به کارشناسان و متخصصان در این شورا گفت: طبق این مصوبه، کارشناسان و پزشکان عمومی باید در زمینه طب سنتی آموزش ببینند تا از قابلیت طب سنتی در کنار طب رایج استفاده کنند.

خدادوست افزود: همچنین جزوه هایی را به زبان ساده برای مردم تنظیم خواهیم کرد و به آنها ارایه می دهیم. بر همین اساس اقشار مختلف می توانند با ظرفیت ها و قابلیت های طب سنتی آشنا شوند.

وی تاکید کرد: جامعه پزشکی باید ظرفیت های طب سنتی را بشناسد و در کنار طب رایج برای مردم از آن بهره ببرد. از همین رو، برگزاری سمینار هایی همانند سومین سمینار تخصصی طب سنتی با توجه به حضور پزشکان می تواند راهی مناسب برای آشنا کردن جامعه پزشکی با طب سنتی باشد.

سومین سمینار تخصصی طب سنتی با رویکرد پیشگیری و خودمراقبتی و با هدف بیان اهمیت شناخت طب سنتی و جایگاه خاص آن و منابع عظیم گیاهان دارویی با حمایت معاونت طب سنتی ایرانی - اسلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 5، 6 و 7 اسفند ماه برگزار می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: