کد خبر: ۵۱۴۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 12
شفا آنلاین:شومینه در بسیاری از کشورهای دنیا به عنوان وسیله گرمایشی استفاده می شود اما آیا شومینه هایی که در ساختمان ها و آپارتمان های کشور ما استفاده می شوند استانداردهای لازم را دارند؟
به گزارش شفا آنلاین،استفاده از شومینه های ساختمانی با کیفیتی که در ایران ساخته می شوند کاملا مردود است و در برخی از استان ها با هماهنگی های انجام شده، مقرر شده در ساختمان های جدید شومینه نصب نشود. در کارگروه ما به این مسئله تاکید فراوان شده که استفاده از شومینه به شکلی که در حال حاضر استفاده می شود، باید در ساختمان سازی ممنوع شود. علت آن این است که شومینه ایمنی های لازم را ندارد و چون وسیله گرمایشی باز است، عمده محصولات احتراق را وارد محیط می کند.
 
 از طرف دیگر نسبت به گازی که مصرف می کند، گرمای زیادی نمی دهد و راندمان آن از همه وسایل گرمایشی کمتر است. بررسی ها نشان داده که شومینه فقط 30 درصد راندمان دارد و 70 درصد انرژی را هدر می دهد، پس هم از نظر انرژی و هم از نظر ایمنی استفاده از این وسیله گرمایشی مردوداست.»
دودکش شومینه چون عمدتا با آجر و مصالح درست و کانال آنساخته می شود، مانند دودکش بخاری و آبگرمکن نیست و احتمال نشت آن بسیار زیاد است، بخصوص نشت به طبقات بالاتر. از طرف دیگر، محصولات احتراق سرشار از گاز مونواکسید کربن است؛ بنابراین شومینه هوای داخل خانه را آلوده می کند.
 
 علاوه بر اینها باید بدانیم شومینه و بخاری اکسیژن خانه را مصرف می کنند. براساس نتایج یک بررسی مشخص شدبخاری به اندازه 10 نفر به هوا نیاز دارد، شومینه نیز همین حالت را دارد و هوای داخل خانه را مصرف می کند و چون مطمئن نیستیم که حتما به خوبی می سوزد، گازهای ناشی از احتراق آن وارد محیط خانه می شود و این مسئله بسیار خطرناک است.
 
استفاده از شومینه بخصوص در آپارتمان های کوچک ماننداین است که در خانه هیزم روشن کنیم یا بخاری را در حالی که درش باز است، استفاده کنیم ودر این حالت گاز مونواکسیدکربن زیادی وارد خانه می شود که بسیار خطرناک است.
 
متاسفانه همه ما تصور می کنیم فقط خودروها هوا را آلوده می کنند، در حالی که دودکش ساختمان ها از عوامل آلوده کننده هوا هستند. نتایج یک تحقیق نشان می دهد یک ساختمان 10 واحدی که در آن وسایل گرمایشی دودزا وجود دارد، معادل حداقل 10 خودرو آلودگی ایجاد می کند. همچنین برای همه وسایل گرمایشی حد مجاز تولید گاز مونوکسیدن کربن تعریف شده که باید از طریق دودکش از محیط خانه خارج شود اما در مورد شومینه این حد مجاز وجود ندارد و محیط خانه را آلوده می کند.
برچسب ها: شومینه ، استان ، احتراق
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: