کد خبر: ۵۱۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 12
متخصص طب فیزیکی و توابخشی در گفتگو با شفا آنلاین تشریح کرد:
شفا آنلاین- متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، بروز مشکلات در ستون فقرات گردنی، زانو، ایجاد یا عود دیسک کمر و آرتروز را از شایع ترین معضلات گریبان گیر خانم ها در زمان خانه تکانی برشمرد.

دکتر مهدی سعیدی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین بیان کرد:بروز مشکل در ستون فقرات گردنی به خاطر بالا یا خم نگه داشتن سر به مدت طولانی، به منظور پاک کردن سقف و قسمت بالای دیوار،پنجره وکابینت است.

وی ادامه داد: حال آن که برای انجام این کارها صلاح بر ایجاد موقعیت مناسب است، تا سر در طولانی مدت به صورت خم یا به عقب نیز نگه داشته نشود. در واقع ایجاد فاصله بین وضعیت سر و گردن علاوه بر محافظت از آنها باعث ایجاد شرایط استراحت عضلات نیز خواهد شد.

برای جا به جایی اجسام سنگین تنهایی اقدام نکنید/ از کمر خم نشوید

وی با اشاره به این که در فرآیند خانه تکانی مشکلات کمر به وفور دیده می شود ادامه داد: بنابراین برای برداشتن اجسام سنگین نباید از کمر خم شد، بلکه باید با کمک زانو و گرفتن دست بر جایی برخیزید.

وی با بیان این که تا حد امکان برای جا به جایی اجسام سنگین از 2 یا 3 نفر باید کمک گرفت، بیان کرد: در واقع جسم باید بین دو زانو باشد و بعد از چسبیدن به بدن بلند شوند در صورتی که دست صاف باشد و بعد جسم را بلند کنند باز آن قدرت ویران کنندگی بیشتر خواهد داشت.

وی یادآور شد: بهترین حالت برای ایجاد یا عود یک دیسک خم بودن فرد از کمر است، به ویژه در صورتی که به سمت راست یا چپ زاویه و با اعمال زور قصد جا به جایی جسم سنگینی را نیز داشته باشد.

سعیدی هشدار داد: متأسفانه ایجاد تحریک دیسک، آسیب عضلات، تحریک آرتروز و مواردی از این دست در امر خانه تکانی ها نیز به وفور رخ می دهد.


زانو زدن و دو زانو نشستن ممنوع!

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی زانو زدن مکرر و انجام کار در حالت نشسته بر زانو را عامل بروز مشکلاتی نظیر آرتروز، التهاب بورسیت و دردمند شدن زانوها برشمرد.

وی توصیه کرد: ما برای یک هدف خوب نباید سلامتی مان را قربانی کنیم.به همین خاطر انجام کارهای مربوط به خانه تکانی باید به صورت جمعی و با کمک افراد ماهرودیگران انجام شود.

به گفته وی برای انجام کارهای منزل قبل از آغاز عید نوروز برای جلوگیری از بروز مشکلات مذکور و سایر موارد باید با برنامه ریزی و مراعات همه عضلات بدن پیش رفت.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: