کد خبر: ۵۱۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۵ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 12
رئیس بخش طبی گوارش بیمارستان امام خمینی در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین:
شفاآنلاین-رئیس بخش طبی گوارش بیمارستان امام خمینی (ره) با بیان اینکه سلیاک یک بیماری مضمن روده باریک است گفت: افرادی که به گلوتن(پروتئین موجود در گندم) حساسیت دارند را بیماران سلیاکی می گویند.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی فوق تخصص بیماری های گوارشی و کبد در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین درباره علائم بیماری "سلیاک" اظهار کرد:علائم بیماری سلیاک به دو دسته گوارشی و غیر گوارشی تقسیم می شود و افراد نباید این تصور غلط را داشته باشند که سلیاک تنها با علائم گوارش همراه است.


مدير گروه داخلي دانشكده پزشكی ادامه داد: علائم گوارشی ابتلا به بیماری سلیاک شامل نفخ ، اسهال و سوءهاضمه است و حتی گاهی اوقات نیز افراد بیماری سلیاک را با کلویت روده اشتباه می گیرند.

وی اضافه کرد: کلویت روده به دو فرم است یک فرم آن همراه با اسهال و دیگری با یبوست است و زمانی که کلویت فرد با اسهال همراه باشد باید مسئله وجود سلیاک را در این افرد مورد بررسی قرار داد.

عضو هيات مديره انجمن متخصصين داخلی همچنین افزود: علائم غیر گوارش بیماری سلیاک نیز با کم خونی همراه است به طوری که افرادی که مبتلا به کم خونی آهن هستند و توجیهی برای کم خونی شان وجود ندارد باید وجود بیماری سلیاک در آنها نیز مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: 12 درصد فقر آهن افرادی که مبتلا به فقر آهن بدون توجیه هستند به بیماری سلیاک مربوط می شود.

عضو كميته هپاتيت بنياد امور بيماريهای خاص با بیان اینکه یکی از علائم بیماری سلیاک پوکی استخوان است عنوان کرد:گاهی اوقات افرادی که به سلیاک مبتلا می شوند به علت مشکلات استخوانی به پزشک مراجعه می کنند وحتی زودتر به سن یائسگی رسیدن و مشکلات قاعدگی نیز یکی از علائم وجود ابتلا به بیماری سلیاک است.


وی همچنین تاکید کرد: یکی از مهمترین علائم سلیاک در زنان نازایی است و به همین خاطر وجود بیماری سلیاک یکی از مواردی است که در زنان نازا باید مورد بررسی قرار گیرد.

عضو كميته مورتاليتی و موربيديتی مجتمع بيمارستانی امام خمينی(ره) همچنین اضافه کرد:سلیاک گاهی اوقات می تواند در نوزادان نیز مشکلاتی را ایجاد و امکان وجود سقط را 9 برابر کند و وزن کودک در زمان تولد را کمتر از میزان عادی آن می نماید.

كارشناس كميسيونهای مشورت تخصصی سازمان نظام پزشكی ادامه داد: گاهی اوقات نیز ممکن است علامت سلیاک یک کوفتگی و خستگی باشد و یا حتی عده ای از بیماران سلیاکی ممکن است گرفتارمشکلات سایکولوژی و عصبی شوند. به طوری که خیلی زود تحریک شده و خلق و خوی شان خیلی تغییر پیدامی کند. حتی ممکن است این بیماران دچار تشنج ، میگرن و یا افسردگی و حالت تلو تلو خوردن و آسیب هایی در مخچه شوند.

عضو هيئت ممتحنه بورد رشته تخصصی بيماريهای داخلی همچنین بیان کرد: همیشه باید این افراد را همراهی کرد به خصوص افراد سلیاکی که مبتلا به دیابت تیپ یک هستند.

وی ادامه داد: معمولا در افرادی که مبتلا به مشکلات تیروئیدی هستند نیز سلیاک زیاد دیده می شودو یک نوع جنبه ژنی نیز برای این افراد وجود دارد .که البته با بررسی این ژن ها می توان وجود سلیاک را در این افراد تشخیص داد. معمولا هم این افراد خانواده و وابستگان درجه اول هستند که در معرض ابتلا به این بیماری قرار می گیرند و جالب است بدانیم که سلیاک ممکن است با علائم پوستی نیز بروز کند.

فلوشیپ گوارش و کبد همچنین بیان کرد: بسیاری از افراد مبتلا به سلیاک، متوجه ابتلایشان به سلیاک نشده اند و در گذشته تصور می شد که این تنها بچه هستند که به سلیاک مبتلا می شوند. اما حتی گاهی ابتلا به سلیاک در سن 45 تا 50 سالگی در افراد تشخیص داده می شود و افراد نباید تصور کنند که سلیاک تنها مخصوص بچه ها است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: