کد خبر: ۵۱۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 10
شفاآنلاین-رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به آزمایش 31 هزار و 394 نمونه در واحد های صنعتی و سنتی پرورش مرغ هیچگونه نشانه ای از ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است.
به گزارش شفاآنلاین، مهدی خلج در جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه در طرح پایش شناسایی ویروس آنفلو انزای فوق حاد پرندگان از 961 واحد صنعتی پرورس طیور و 380 واحد پرورش سنتی در سراسر کشور نمونه برداری شده است ، افزود : 105 هزار نوع آزمایش روی نمونه ها انجام شد وهیچ نشانه ای از ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است.
وی گفت: در 9 ماه اخیر 10 میلیون راس گوسفند و بز ، 853 هزار گاو و گاومیش ، 18 هزار نفر شتر و 12 هزار شترمرغ در کشتار گاههای دام بازرسی بهداشتی شده است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود‌: در 9 ماه گذشته از 638 میلیون قطعه لاشه طیور که در کشتارگاههای کشور شده 5 میلیون و 916 هزار لاشه به علت آینکه قابلیت مصرف نداشته در کشتارگاهها معدوم شده است.
خلج همچنین از ضبط و معدوم سازی 5500 تن فراورده خام دامی خبر داد و گفت:‌در 9 ماه گذشته 124 هزار و 250 مورد فراورده غیر بهداشتی در صنایع لبنی ، بازرسی و کنترل شده است.
وی افزود : در این مدت 6 هزار و 81 مورد گزارش بازرسی دامپزشکان از صنایع لبنی و تولیدکنندگان فرآورده های خام دامی نیز برای رسیدگی به مراجع قضایی ارائه شده است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور ؛ افزایش و توسعه کشتارگاههای صنعتی را یکی از عوامل شاخص توسعه و بهداشت دانست و گفت :‌ هم اکنون 220 کشتار گاه صنعتی فعال است و 82 مرکز جدید نیزپروانه فعالیت دریافت گرفته است.
خلج افزود : 288 کشتار سنتی نیز در کشور فعال است که برای نوسازی و بازسازی اقدام کرده اند.
وی گفت: طرح بازسازی و نوسازی کشتارگاههای سنتی در اولویت برنامه های سازمان دامپزشکی است و موفق شدیم در استان گلستان تمام کشتارگاههای سنتی به صنعتی تبدیل کنیم.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین از ایجاد سامانه ردیابی محصول دامی خبر داد و گفت: برای هر کدام از محموله های خام دامی کد رهگیری صادر می شود که در نتیجه چگونگی حمل لاشه ، روز و ساعت ذبح دام و چگونگی آن به لحاظ بهداشتی قابل پیگیری است.
خلج ارائه 200 خدمت الکترونیکی را در سامانه سازمان دامپزشکی از دیگر اقدامات دانست و گفت :‌هم اکنون 200 نوع خدمت در زمینه قرنطینه ، صادرات و واردات دام زنده و مجوز ایجاد کشتارگاه و اطلاعات مربوط به بیماری های در یازده سامانه الکترونیکی ارائه می شود.
واحد مرکزی خبر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: