کد خبر: ۵۰۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 09
شفاآنلاین- اینترنت اشیا (IoT) به تدریج در حال گسترش نفوذ خود است و به نظر می رسد در هر کجا وجود دارد. حتی پیش از آن که دستگاه های IoT بر جهان ما تسلط یابند، سلطه خود بر چرخه های اخبار را آغاز کرده اند. به عنوان مثال، مدیر عامل سامسونگ طی سخنرانی خود در نمایشگاه CES 2015 تنها طی پنج دقیقه 20 بار به اینترنت اشیا اشاره کرد.

به گزارش شفاآنلاین، تعدادی از پلتفرم های فناوری مانند اپل، گوگل، و سامسونگ رقابت برای کنترل سیستم عامل و بستر اینترنت اشیا را آغاز کرده اند. بر همین اساس، هر روز اخباری درباره شرکت های نوپا و شرکت های بزرگ و هجوم آنها به اکوسیستم اینترنت اشیا شنیده می شود. در ادامه به سه پرسش در مورد این فناوری هیجان انگیز و پاسخ آنها می پردازیم.

اینترنت اشیا به واقع چیست؟

اینترنت اشیا افزودن هوش به اشیا روزمره را در بر می گیرد. به عنوان مثال، یخچال فریزر شما در آینده قابلیت برقراری ارتباط با تلفن همراهتان را خواهد داشت که به نوبه خود تبادل اطلاعات و هشدارهای وضعیت را درباره محتویات داخل آن انجام می دهند.

به طور خلاصه، اینترنت اشیا اکوسیستمی از اشیا هوشمند اطراف انسان است. هوشمند سازی اشیا بی جان دارای دو جنبه است. نخست، این دستگاه ها پیچیدگی یا اختلاف وظایف پیچیده را محدود کرده و یا از بین می برند. دوم، آنها به مدیریت اطلاعات در سبک زندگی ما که به طور روزافزون از سرعت بیشتری برخوردار می شود و جهانی غرق در داده ها کمک می کنند.

بنابر برآورد شرکت پژوهشی گارتنر، تعداد دستگاه های شبکه شده تا سال 2020 به 25 میلیارد عدد خواهد رسید. این دستگاه های شبکه شده به بررسی و جمع آوری داده ها از رفتارهای فردی می پردازند که آمار مرتبط با سلامت مانند داده های تناسب اندام و ژنتیک تا اولویت های خرید را شامل می شوند.

چگونه شکل می گیرد؟

نخست، فناوری که در پس اینترنت اشیا قرار دارد در اوایل قرن حاضر شکل گرفت. تا سال های 1990، اجزا معمولی مانند حسگرها و شتاب سنج ها که در دستگاه های اینترنت اشیا به کار گرفته می شدند، پر هزینه و گران قیمت بودند. در همین راستا، برای خوره های فناوری ساخت دستگاه ها و سخت افزار مبتنی بر حسگر دشوار بود. در این چرخه دایره ای قیمت ها به واسطه عرضه محدود بالا بود و بالعکس.

اما جنگ موبایل های هوشمند بین اپل و گوگل این شرایط را تغییر داد. ناگهان تقاضا برای حسگرها و شتاب سنج ها روند افزایشی را آغاز کرد. افزایش عرضه نیز روند کاهشی قیمت ها را موجب شد. از این رو، حسگرها برای همه مقرون به صرفه شدند. همچنین، با شکل گیری فروشگاه اپلیکیشن اپل به نام اپ استور این شرکت یک توسعه پلتفرم ارزان برای دستگاه های مبتنی بر حسگر را ارائه کرد. موبایل های هوشمند به عنوان ابزاری همه فن حریف برای انجام وظایف و فعالیت های مختلف مطرح شده و همچنین بستری برای دستگاه ها در اینترنت اشیا را شکل دادند.

دلیلی برای نگرانی درباره اینترنت اشیا وجود دارد؟

اینترنت اشیا فناوری جذابی است اما به دلیل آن که همچنان در مراحل اولیه خود قرار دارد با مشکلاتی نیز مواجه است. این فناوری فاقد یک پلتفرم یا استاندارد واحد است. آی‌فون و اکوسیستم موبایل هوشمند به عنوان پلتفرم غالب مطرح است اما استانداردهای رقیب نیز وجود دارند و به عنوان مثال، شرکت نوپای اسمارت‌تینگز که سال گذشته توسط سامسونگ خریداری شد پلتفرم دیگری است که اشیا مختلف داخل خانه را به یکدیگر متصل می کند. اخیرا تایزن، سیستم عامل جدید سامسونگ نیز به عنوان بستری برای اینترنت اشیا مطرح شده است.

از سوی دیگر، تعدد پلتفرم ها می تواند مشکلاتی را برای مصرف کنندگان ایجاد کنند و مصرف کنندگان نه به خاطر برتری بلکه به واسطه این که محصولی بخشی از اکوسیستم یک شرکت است، مجبور به خرید آن شوند.

همچنین، نگرانی هایی درباره حریم خصوصی وجود دارد. پلتفرم اینترنت اشیا یک مخزن داده از اقدامات، خاطرات و حرکت های ما محسوب می شود. در نتیجه، حریم خصوصی و حفاظت از داده ها در برابر حملات هکرها از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود. بی تردید، حریم خصوصی موضوعی چند وجهی است و شامل ملاحظات مختلف می شود.


عصرایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: