کد خبر: ۵۰۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 06
شفا آنلاين- یک فوق تخصص ریه تاکید کرد: در بروز بیماری‌های ویروسی، نباید آنتی بیوتیک تجویز شود.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر محمدرضا زاهدپور انارکی عفونت ریه را جزو عفونت‌های باکتریایی و ویروسی دانست که در فصل پاییز، زمستان و اوایل بهار بروز می‌کند و گفت: عفونت ریه بیماری شایعی است که بر اثر عفونت ایجاد و باعث التهاب بافت ریه در یک یا دو طرف قفسه سینه می‌شود. این عفونت ممکن است بر اثر انواع ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها ایجاد شود.

وی علایم بیماری ریوی را بستگی به نوع و شدت آن در بیمار دانست و خاطرنشان کرد: در موارد خفیف عفونت ریه بیمار دچار گوش درد، سرفه، سردرد و بدن درد می‌شود و در موارد شدید تب و لرز خیلی شدید و با درد سینه همراه است. سرماخوردگی نیز شایع‌ترین بیماری است که منجر به عفونت ریه می‌شود و با علایم شدید بروز می‌کند.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی به سختی نفس می‌کشند، یادآور شد: سلول‌های بدن برای انجام فعالیت‌های خود به اکسیژن نیاز دارند و ریه‌ها اکسیژن هوا را به جریان خون می‌رسانند و بیماری که به عفونت ریه دچار شده خیلی زود خسته می‌شود و فعالیت کردن برای وی بسیار سخت است. همچنین آسم، بیماری انسداد مزمن ریوی، آنفلوانزا، ذات‌الریه و سل از دیگر بیماری‌های ریوی است.

زاهدپور انارکی آلودگی هوا را در تشدید بیماری‌های ریوی بسیار موثر دانست و بیان کرد: آلودگی هوا می‌تواند بر روی سیستم دفاعی بدن افرادی که بیماری ریوی دارند تاثیر بگذارد و خطرناک باشد به خصوص کودکانی که بیماری مزمن دارند.

وی خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن قلبی، ریوی، کبدی، کلیوی، آسم، دیابت، بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مانند مبتلایان به ایدز و افراد پیر و ضعیف، هنگام آلودگی هوا تا حد امکان از منزل خارج نشوند و در موارد ضروری به هنگام خروج از منزل حتما از ماسک استفاده کنند تا آسیب کمتری ببینند.

این فوق تخصص ریه با بیان اینکه با انجام آزمایش، رادیوگرافی و معاینات بالینی می‌توان بیمار را درمان کرد، افزود: بیماران بدحال باید در بیمارستان بستری شوند تا با آزمایش گرفتن ترشحات از گلو، خون، خلط و حلق بتوانیم بیمار را درست و به موقع درمان کنیم تا منجر به عارضه شدیدتر نشود. همچنین در مواقع شدید منتقل کردن بیمار به ای سی یو و استفاده از تهویه مکانیکی می‌تواند راهکاری موثر برای درمان بیماران باشد.

وی بروز عفونت ریه را در کودکان و سالمندان بسیار خطرناک دانست و اظهار کرد: تزریق واکسن آنفلوانزا و ذات‌الریه برای کودکان زیر 5 سال، بیماران دچار نقص ایمنی و سالمندانی که در معرض خطر ابتلا هستند، بسیار موثر است.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: درمان بیماری عفونت ریه باید جدی گرفته شود و بیماران از داروهایی که علایم عفونت ریه را تسکین می‌دهد، استفاده کنند و درمان را تا بهبودی کامل انجام دهند؛ چرا که اگر درمان ناقص باشد این بیماری برای همه گروه‌های سنی مشکل‌ساز است. همچنین باید از تزریق و استفاده آنتی بیوتیک‌ها در موارد غیرضروری اجتناب شود.

وی در پایان برای پیشگیری از عفونت ریه خاطرنشان کرد: تغذیه مناسب و مصرف غذاهای دارای ویتامین C مانند مرکبات و نوشیدن مایعات فراوان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین استراحت کافی، گرم نگه داشتن بدن در طول بیماری و ترک سیگار راهکارهایی موثر در روند بهبودی بیماری است.



ایسنا




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: