کد خبر: ۵۰۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 05
شفاآنلاین : متخصص پاتولوژی بالینی نسبت به شیوع سرطان سینه در بدنسازهایی که داروهای هورمونی و نیروزا مصرف می‌کنند، هشدار داد.

به گزارش شفاآنلاین، دكتر علی شجاعی با تاکید بر لزوم تشخیص زودرس سرطان پستان برای افزایش شانس موفقیت درمان و همچنین افزایش طول عمر با کیفیت بیمار، اظهار داشت: متاسفانه این بیماری در کشور ما معمولاً در مراحل پیشرفته شناسایی می‌شود؛ چراکه روش‌های غربالگری چندان جدی گرفته نمی‌شود. بر همین اساس فعالیت بدنی و تغذیه مناسب و همچنین جدی گرفتن برنامه‌های غربالگری در این بیماری بسیار اهمیت دارد.

شجاعی با اشاره به نقش برخی مواد غذایی در پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان، ادامه داد: هر چند این موضوع کاملاً ثابت نشده است، اما مطالعات نشان داده که مکمل‌ها و ویتامین «D» می‌توانند در پیشگیری از بیماری‌های قلبی - عروقی و همچنین برخی سرطان‌ها از جمله سرطان پستان موثرند. روغن زیتون به دلیل آنکه سرشار از ویتامین C است، شیر سویا و امگا 3 نیز بسیار توصیه شده است. البته مکمل‌ها نباید خودسرانه مصرف شوند و باید با تجویز پزشک باشد.

این متخصص پاتولوژی بالینی، زیاد بودن هورمون‌های جنسی مردانه را از عوامل خطر این بیماری خواند و افزود: مصرف الکل نیز یکی از عوامل خطر جدی سرطان پستان محسوب می‌شود. سیگار نیز در بسیاری از سرطان‌ها از جمله ریه و مثانه نقش دارد. خانواده‌های افراد سیگاری نیز در معرض دود سیگار و همچنین در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند.

شجاعی ضمن هشدار نسبت به مصرف داروهای هورمونی در باشگاه‌های بدنسازی، خاطرنشان کرد: اضافه تستوسترون در بدن فرد به استروژن تبدیل شده و نهایتاً بافت سینه نامتقارن و بزرگ می‌شود و همین امر شخص را مستعد ابتلا به سرطان پستان می‌کند که معمولاً نیز در درجات بالای بیماری شناسایی و کشف می‌شوند.

تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: