کد خبر: ۵۰۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 03
شفا آنلاين-چندي پيش خبرشيوع موج دوم آنفلوآنزا در کشور از سوي مرکز بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت منتشر شد و حالا هم خبر فوت يکي از مبتلايان به آنفلوآنزا (م- ط،مرد 35 ساله، متاهل و داراي يک فرزند) در بيمارستاني در تهران دهان به دهان مي چرخد.

به گزارش شفا آنلاين،سخن از شيوع دوباره آنفولانزاي خوکي به ميان آمده‌است. نوعي از آنفلوآنزا که براي بسياري يادآور مرگ و مير چند سال گذشته برخي کشور‌ها بوده‌ است. در اين زمينه و براي پاسخ به سوالات به سراغ رئيس مرکز مديريت بيماري هاي واگير رفتيم.


محمدمهدي گويا درباره شيوع آنفلوآنزاي خوکي در کشور گفت: «اين نوع آنفلوآنزا ديگر با اين نام خوانده نمي‌شود و نوعي آنفولانزاي فصلي به شمار مي‌رود.»

وي در ادامه افزود: «ما در حال‌حاضر در مرحله همه‌گيري آنفولانزاي فصلي در کشور به سر مي‌بريم. اين همه گيري آنفلوآنزا در يک هفته‌اخير موارد آن افزايش چشمگيري پيدا‌کرده‌است.»

گويا همچنين تصريح کرد: «در اکثر استان‌هاي کشور موارد اين بيماري نسبت به گذشته بيشتر شده‌است اما در برخي از استان‌ها موارد چشمگير‌تر است از جمله کرمانشاه، سمنان، خراسان شمالي، فارس و آذربايجان شرقي.»

رئيس مرکز مديريت بيماري هاي واگير در ادامه تصريح کرد: «در اين استان‌ها موارد ابتلا و موارد بستري ناشي از اين بيماري بيشتر است. در يک هفته اخير 28از کساني که دچار عفونت‌هاي شديد تنفسي در بيمارستان بستري شده‌اند علت بيماري آنفلوآنزا بوده ‌است که حتي ممکن است شاهد مرگ هم در اين بين باشيم.»

وي در شرح آنچه که در کشور شيوع پيدا کرده‌است، گفت: «در حال حاضر 3نوع آنفلوآنزا نوع B، آنفلوآنزاH1N1و آنفلوآنزاي H3N2 در کشور شايع است و احتمال مي‌دهيم که ظرف هفته آينده هم اين وضعيت ادامه داشته باشد.»

گويا با بيان اينکه راه‌هاي مقابله‌اي با اين بيماري وجود دارد، تصريح کرد: «بر همين اساس توصيه مي‌کنيم افرادي که در خطر ابتلا هستند، به عبارتي مبتلايان به بيما‌ري‌هاي ريوي، قلبي، بيماران نارسايي کليه و کبد، افراد ديابتي، آن‌ها که سرطان دارند و شيمي درماني و راديوتراپي مي‌شوند و خانم‌هاي باردار، تا دير نشده‌است واکسن آنفلوآنزا تزريق کنند. در اين ميان رعايت نکات بهداشتي به ويژه شستشوي دست‌ها بسيار مهم است.»

وي در پايان در توصيه به مردم و خانواده‌ها گفت: «افرادي که مبتلا به سرماخوردگي و علائم سرماخوردگي شديد است به توصيه‌هاي پزشک عمل کند و تا آن زمان که پزشک مي‌گويد، در خانه بماند و به استراحت بپردازد. به عبارتي اين افراد در محل کار و مدرسه حضور پيدا نکنند. اين مسئله به ويژه براي دانش‌آموزان مهم است. اگر بچه‌اي زمينه اين بيماري را داشته ‌باشد به سرعت مبتلا و آسيب مي‌بيند.»





نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: